The role of school factors in the demand of middle school students for private lessons under the reforms of the second generation :

An empirical study

Authors

  • Sonia GUESMI University of Abdel Hamid Mehri Constantine 2, Constantine, Algeria

Keywords:

School factors, Private lessons, Schoolcurricula, Teaching methods

Abstract

This work aims to reveal the school factors leading to the participation of middle school students in private lessons, by focusing on two factors: School curricula and teaching methods, and to achieve the proposed hypotheses the study used the descriptive method using the questionnaire applied to a sample Consisting of (40) students who take private lessons in different subjects.The study concluded that the school curricula have a role in pushing middle school students to take private lessons, because they are not in line with their aspirations and cognitive abilities, as the study also found that teaching methods used by teachers also have a role in pushing pupils into private lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-مجدي عزيز ابراهيم، موسوعة المعارف التربوية، مصر، عالم الكتب للنشر ولتوزيع والطباعة، 2007، ص 1829.

- منصوري مصطفى، دراسة تحليلية للعوامل المدرسية التي تؤدي إلى تأخر دراسيا وكيفية التعامل معها، مقال منشور في مجلة جيل البحث العلمي، العدد 17-18 مارس 2016، ص 198.

- صلاح الدين عرفة محمود، مفهومات المنهج الدراسي والتنمية المتكاملة في مجتمع المعرفة، عالم الكتب، ط1 القاهرة، 2006، ص7.

- مرابط مسعود، طرائق وأساليب التدريس: جاعمة العربي بن مهيدي أم البواقي، ص 3، مطبوعة بيداغوجية متاحة على الرابط الآـتي:

http://www.univ-oeb.dz/staps/wp-content/uploads/2018/10/مطبوعة-اساليب-التدريس-مرابط.pd

- جرجش ميشال، مصطلحات التربية والتعليم: دار النهضة العربية للنشر، مصر، 2005، ص 196.

- مجدي عزيز ابراهيم:مرجع سابق: ص 1228.

-فنيش نبيل، واقع الدروس الخصوصية في ضوء الإصلاحات التربوية الجديدة، رسالة مقدمة لنيل شهادة الماجستير في علم الاجتماع التربية، كلية العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية، جامعة قسنطينة2-عبد الحميد مهري، 2014.

- قرقازي وفاء، إقبال تلاميذ التعليم الثانوي على الدروس الخصوصية وتأثيرها على العملية التعليمية من وجهة نظر التلاميذ والمعلمين-دراسة ميدانية على مراكز الدروس الخصوصية بولاية قسنطينة، أطروحة دكتوراه في علم الاجتماع التربية، جامعة قسنطينة2،عبد الحميد مهري، 2018، ص 431.

-منصور علي صالح عطاء وآخرون، انتشار التعليم الظلي لمرحلة الثانوية في دولة قطر، مجلة التربية، العدد183، مارس 2014، ص114.

-المرجع نفسه،ص126.

Published

2020-06-30

How to Cite

GUESMI, S. (2020). The role of school factors in the demand of middle school students for private lessons under the reforms of the second generation :: An empirical study. Journal of Human Sciences , 31(2), 141–154. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3299

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.