The Effect of Cognitive Integrative Interaction Approach on the Development of Effective Personality of Student Parents

Authors

  • Sabrina Slimani University Abdelhamid Mehri Constantine2, Algeria
  • Hocine Hocine Zidan General directorate of education Diyala, Ministry of education, Iraq

Keywords:

active personality, cognitive guidance, parents

Abstract

The current research aims to reveal the level of active personality, and the impact of a cognitive guidance method in raising the level of active personality among parents through verification of the first hypothesis (there are no statistically significant differences in the ranks of the experimental group degrees before and after the program, the second hypothesis There are no statistically significant differences in the ranks of the control and experimental group in the post-test .The research was based on experimental design, and the researcher adopted the scale (Fayez Ezzeldin Sheldan 2014) with the construction of a guided knowledge program according to the method of interactive analysis, the research sample consisted of ( 20) individuals The results showed that there are indicators of weakness in the effective personality of the parents as well as the impact of the guiding method in achieving the elevation of the active personality through the application of various techniques, to conclude the adoption of a number of recommendations including conducting awareness seminars In schools with parents in order to raise the level of communication and interaction between the school and home, and a number of proposals from them .

Downloads

Download data is not yet available.

References

إبراهيم ، زيزي السيد (2006) : العلاج المعرفي ( أسسه النظرية وتطبيقاته العملية وأساليب المساعدة الذاتية ) ، دار غريب للطباعة والنشر والتوزيع ، القاهرة .

أبو أسعد، أحمد عبد اللطيف وعربيات، أحمد (2009): نظريات الإرشاد النفسي والتربوي. ط1، دار المسيرة، عمان، الأردن.

ابو زيد ، ابراهيم احمد (2002) سيكولوجية الذات والتوافق ، دار المعرفة ، الجامعة ، الاسكندرية ، مصر .

باترسون ، س . هـ ( 1990 ) نظريات الإرشاد والعلاج النفسي ، ترجمة حامد عبد العزيز الفقي ، الكويت ، دار القلم للنشر والتوزيع ، الجزء الأول .

البوسعيدي، سالم بن سبيت( 2009 ) أهمية التواصل بين المجتمع والمدرسة، موقع المنتدى التربوي سلطنة عمان

الخطيب، أحمد والخطيب، رداح ( 2006 ). المدرسة المجتمعية وتعليم المستقبل، الأردن: عالم الكتب الحديثة، عمان.

الخواجا ، عبد الفتاح محمد سعيد (2009): الإرشاد النفسي والتربوي بين النظرية والتطبيق مسؤوليات وواجبات دليل الأباء والمرشدين ، ط1 ، الدار العلمية الدولية للنشر والتوزيع ، عمان ، الأردن .

الدسوقي , طارق (2007) الشخصية الانسانية بين الحقيقة وعلم النفس, دار الجامعة الجديدة , الاسكندرية.

الدفاعي, كاظم علي والخالدي, امل ابراهيم (2013) علم نفس الشخصية , مكتب زاكي للطبع والنشر, بغداد.

راشد, محمد يوسف (2011) التوافق الدراسي والشخصي والاجتماعي, مجلة جامعة دمشق, المجلد 27.

ربيع , محمد شحاته (2013) علم نفس الشخصية, ط1, دار الميسرة عمان.

زيدان , حسين حسين (2011) اثر برنامج ارشادي في تنمية السلوك التواصلي لدى طلاب المرحلة المتوسطة , رسالة ماجستير غير منشورة, كلية التربية – جامعة ديالى .

سالم، رائدة (2010) المدرسة والمجتمع، الأردن: مكتبة المجتمع العربي.

سليم ، مريم (2002) : علم نفس النمو، دار النهضة العربية، بيروت، لبنان.

الشرعي، محمد بن زياد (2007) العمل التطوعي والمشاركة المجتمعية، ورقة بحثية، مؤتمر السلم المجتمعي اذار 2007 ، قسم الاجتماع ، كلية الاداب جامعة السلطان قابوس.عمان.

شلدان ، فايز (2011) واقع التواصل بين المدرسة الثانوية والمجتمع المحلي في محافظات غزة وسبل تحسينها المؤتمر الرابع في جامعة الاسلامية - غزة 2011، فلسطين.

صالح , قاسم حسين (1988) الشخصية بين التنظير والقياس. مطبعة التعليم العالي, جامعة بغداد.

عبد الله , محمد قاسم (2000) الشخصية نظرياتها وتطبيقتها , دار المكتبي , دمشق.

عبد الله، محمد قاسم (2012) نظريات الارشاد النفسي والعلاج النفسي , دار الفكر, عمان.

غباري , ثائر احمد و ابو شعيرة , خالد محمد (2010) سيكولوجية الشخصية , ط1 مكتبة المجتمع العربي , عمان.

الفحل , نبيل محمد (2000) دراسة تقدير الذات ودافعية الإنجاز, مجلة علم النفس, العدد 54, الهيئة المصرية العامة ,مصر

معاليقي , عبد اللطيف (2010) المراهقة ازمة هوية ام ازمة حضارة, ط5 شركة المطبوعات للتوزيع والنشر, بيروت .

مكلفين , روبرت وغروس , ريتشارد (2002) مدخل إلى علم النفس الاجتماعي, ترجمة ياسمين حداد وموفق الحمداني , ط1 , عمان : دار وائل .

الن, بيم (2009) نظريات الشخصية الارتقاء – النمو – التنوع, ترجمة علاء الدين كفائي و مايسه النيال وهير محمد , دار الفكر, عمان.

النوفلي ، علي الوكاع (2012) المدرسة والبيت ،ط1، دار القارئ للنشر والتوزيع ، الكويت.

Abacon, J. R. (2004) Daignosis of Histrionic personality MacGrawHill printing house.

Beck, A.J.& Weishaar, M.E. (1989). Cognitive Therapy. In Corsini, R.J., & Wedding, D.Pychotherapies 4th. ed. New York: FE Peacock Publishers.Inc.

Festinger, L. (1980): A Theory of Cognitive Dissonance. Stanford University Press.

Lewin, K, et al., (2000): Personality and the behavior. Vol1, New York, the Ronald press company.

May & Ross (2000) The Perfect Personality and It Related to Social Responsibility Differences between mal and famel Journal of Educational Psychology W.W.W. net .

Sheldon, Kennon M.; Kasser, (2012) Time Developmental Psychology, Vol 37(4), Jul2012, 491501.

Published

2020-12-31

How to Cite

Slimani, S., & Hocine Zidan, H. (2020). The Effect of Cognitive Integrative Interaction Approach on the Development of Effective Personality of Student Parents. Journal of Human Sciences , 31(4), 311–325. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3500

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.