The Extent of Gaining Loyalty and Belongingness among Students in the 9th and 10th Grades who Involved in The National Summer Project (BASMA) of Public Schools

A Case Study of Southern District of Mazar Schools for 2017/2018

Authors

  • Najah Ibrahim SOULAYMANE NAWAISEH Education Directorate, Southern Mazar, Karak, Jordan

Keywords:

Loyalty, Belonging, Values, National Project BASMA

Abstract

This study aims at identifying the extent to which students in grades 9th and 10th have achieved loyalty and belonging values by involving them in the national project (BASMA), which is implemented by Ministry of Education in comparison with the same values acquired before participation in the national project. The project has been supervised by the Directorate of Education / Southern Al-Mazar. One thousand two hundred participants; a questionnaire was designed and given by hand to this sample. This questionnaire consisted of three dimensions of the project implementation: national dimension, family dimension, social dimension). Results of the study showed that all the dimensions represented had shown improvements compared with attitude for the same sample participating in the project, but the relative importance for all paragraphs differed. We recommend that all projects similar to this need to be supported and motivated; students who were involved should take part in such a case for the future activities plans.

Downloads

Download data is not yet available.

References

John Allen, Williams. (2001). National Security Law in The Changing World: The Tenth Annual Review of The Field. (Conference Report, With Matthew Foley), American Bar Association, Standing Committee on Law and National Security, National Security Law Report (March-April 2001).

Mandal Karsten, 2010, Impact of Activities' and Programs of The International University of Mexico To Activate Citizenship in Students the Values of Mexico ،The University of Mexico.

Uma Sekaran, Research Methods for Business, 2016, A Skill-Building Approach Fourth Edition, Southern Illinois University at Carbondale, John Wiley & Sons, Inc.

الباقي، صابر، الانتماء والمواطنة،منشورات كلية الآداب،جامعة المينا مصر، القاهرة. (2008).

بدر، أحمد، أصول البحث العلمي ومناهجه، المكتبة الأكاديمية،القاهرة، 1996.

التل، سعيد، الدولة الأردنية وفلسفة الإصلاح والتحديث، جريدة الرأي، عمان،العدد (12754)،2005

حجازي،صالح صبري محمد، معوقات إشباع احتياجات الشباب الجامعي من خلال الأنشطة الطلابية والتخطيط لمواجهتها،رسالة ماجستير،كلية التربية،جامعة الأزهر، 2006

حسين، الحسين حامد محمد، الأنشطة التربوية وتنمية الوعي الوطني لدى التلاميذ التعلم الأساسي، “رسالة ماجستير"، كلية التربية،جامعة جنوب الوادي –سوهاج، 2005

حسين، محمود عبده احمد، دور الأنشطة الطلابية في إكساب قيم المشاركة لدى طلابجامعة الأزهر، رسالة ماجستير، مجلةالتربوية، جامعةالأزهر، 2005

الخزاعي،حسين،الشمايلة،ايمان، مستوى المواطنةوالانتماء لدى العاملين في المؤسسات الأردنية"دراسة اجتماعية تطبيقية" دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية،مجلد 41،2014

الدعيج،عبد العزيز،أسباب عزوف طلبة جامعة الكويت عن الاشتراك في الأنشطة الطلابية،المجلة التربوية،الكويت،العدد(64)، 2000

عمران،كامل، الشباب وفوائد استثمار وقت الفراغ،مجلة العلوم الاجتماعية،مجلد (27)، 1999

قصيعة، عبد الرحمن احمد، مستوى اكتساب بعض المفاهيم التاريخية والفلسفية لدى طلبةالصف التاسع الأساسي بمحافظات غزة وعلاقته بانتمائهم الوطني، "رسالة ماجستير" الجامعةالإسلامية، غزة، 2000

مغامسي، عبير محمد، دور الأنشطة الطلابية الجامعية في تقرير القيم الخلقية لدى الطالبات، رسالة ماجستير غير منشور، جامعةأمالقرى، 2012

موقع وزارة التربية والتعليم www.moe.jo

Published

2020-06-30

How to Cite

SOULAYMANE NAWAISEH, N. I. (2020). The Extent of Gaining Loyalty and Belongingness among Students in the 9th and 10th Grades who Involved in The National Summer Project (BASMA) of Public Schools: A Case Study of Southern District of Mazar Schools for 2017/2018. Journal of Human Sciences , 31(2), 377–393. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3327

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.