The Sociology of popular proverbs in shaping Algerian culture

Authors

  • Naima Boulakaibat University of Constantine1 Frères Mentouri , Algeria.

Keywords:

Speech, folk proverbs, women, cultural awareness

Abstract

Literary discourse is a kind of social practice which expresses the consciousness of the group. Some of these speeches is practiced orally and is passed down through generations, resisting development, and affecting the culture of the society. This research focuses mainly on the relationship between the oral discourse and the building of cultural and social awareness, namely the folk proverbs and their relation with the building of Algerian cultural awareness.

The purpose of this intervention is to study some folk proverbs to determine their impact on the cultural awareness of the society and to investigate the hidden patterns behind the production of these speeches.                                                                                                                  

Downloads

Download data is not yet available.

References

برت فلنت، الثقافة الشعبية وثقافة النخبة، تر: محمد عياط، مجلة عيون المقالات، العدد 12، فبراير 1989، المغرب.

تيري ايجلتون، الثقافة الشعبية: سؤال القيمة،مجلة الملتقى، تر: عبد الجليل الأزدي، العدد 9 – 10 ، أكتوبر 2002 ، المغرب.

حسين مناصرة، النسوية في الثقافة والإبداع، عالم الكتب الحديث، الأردن، 2008.

خديجة صبار، المرأة بين الميثولوجيا والحداثة، دار إفريقيا للشرق للطباعة والنشر، المغرب، 1999.

دنيس كوش، مفهوم الثقافة في العلوم الاجتماعية، تر: منير السعيداني، المنظمة العربية للترجمة، لبنان، ط: 01، 2007.

عبد الباقي يوسف، رسالة الثقافة الشعبية، مجلة المعرفة، العدد 603، ديسمبر 2013، سوريا.

كلير كرامش، اللغة والثقافة، تر: أحمد الشيمي، مر: عبد الودود العمراني، وزارة الثقافة والفنون والتراث، قطر، ط: 01، 2010.

نبيلة إبراهيم، أشكال التعبير في الأدب الشعبي، دار نهضة مصر للطباعة والنشر، مصر، دت.

( )_ دنيس كوش، مفهوم الثقافة في العلوم الاجتماعية، تر: منير السعيداني، المنظمة العربية للترجمة، لبنان، ط: 1، 2007، ص. 31.

( )_ دنيس كوش، المرجع السابق، ص. 31.

( )_ المرجع نفسه، ص. 25.

( )_ المرجع نفسه، ص. 119.

( )_ المرجع نفسه ، ص. 121.

( )_ دنيس كوش، المرجع السابق، ص. 123.

( )_ المرجع نفسه، ص. 123.

( )_ المرجع نفسه، ص. 125.

( )_ تيري ايجلتون، الثقافة الشعبية: سؤال القيمة،مجلة الملتقى، تر: عبد الجليل الأزدي، العدد 9 – 10 ، أكتوبر 2002 ، المغرب، ص. 112.

( )_ برت فلنت، الثقافة الشعبية وثقافة النخبة، تر: محمد عياط، مجلة عيون المقالات، العدد 12، فبراير 1989، المغرب، ص. 63 .

( )_ نبيلة إبراهيم، أشكال التعبير في الأدب الشعبي، دار نهضة مصر للطباعة والنشر، مصر، دت، ص. 139.

( )_ عبد الباقي يوسف، رسالة الثقافة الشعبية، مجلة المعرفة، العدد 603، ديسمبر 2013، سوريا، ص. 182.

( )_ يسرى العزب، مقالات في الأدب الشعبي، ص. 23.

( )_ كلير كرامش، اللغة والثقافة، تر: أحمد الشيمي، مر: عبد الودود العمراني، وزارة الثقافة والفنون والتراث، قطر، ط: 01، 2010، ص. 111.

( )_ حسين مناصرة، النسوية في الثقافة والإبداع، عالم الكتب الحديث، الأردن، 2008، ص. 11.

( )_ خديجة صبار، المرأة بين الميثولوجيا والحداثة، دار إفريقيا للشرق للطباعة والنشر، المغرب، 1999، ص. 56.

( )_ ابن الجوزي، تلبيس إبليس، دار ابن خلدون، الإسكندرية، مصر، دط، دت، ص. 29.

( )_ خديجة صبار، المرأة بين الميثولوجيا والحداثة، دار إفريقيا للشرق للطباعة والنشر، المغرب، 1999، ص. 18.

( )_ حسين مناصرة، المرجع السابق، ص. 17.

( )_ المرجع نفسه، ص.39.

( )_ المرجع نفسه، ص.19.

( )_ خديجة صبار، المرجع السابق، ص. 07.

Published

2020-12-31

How to Cite

Boulakaibat, N. (2020). The Sociology of popular proverbs in shaping Algerian culture. Journal of Human Sciences , 31(4), 151–163. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3488

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.