The role of strategic leadership in achieving the dimensions of competitive advantage in university libraries

a case study of the university library at the Faculty of letters and Humanities and Social Sciences at The University of Annaba

Authors

  • Assia Bouchaour Badji Mokhtar University, Annaba, Algeria
  • Mourad Boumengar Badji Mokhtar University, Annaba, Algeria

Keywords:

Strategic leadership, competitive advantage, university libraries, case study, Annaba University

Abstract

The objective of the study is to identify the role of strategic leadership in all its commutative, transformative and entrepreneurial variants in the realization of competitiveness at the Faculty of letters, humanities and Social Sciences library in Annaba University. The study relied on the descriptive analytical approach, and the questionnaire was designed for this purpose after having been presented to the jurors for its truthfulness and stability, it was distributed to 26 librarians using the comprehensive inventory approach. The study revealed a series of findings, the most important of which are: The dominant leadership model in the library in question is the transformative leadership model. The study also showed that the dominant leadership model plays a positive and effective role in achieving certain aspects of competitiveness, such as cost reduction and hyper-responsiveness, and, in light of the results achieved, the study made recommendations that serve its objectives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

محمود ياسر نبوي، التميز في المكتبات الأكاديمية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة،2019

Robbin,stephen, Organization behavior concepts,controversies,applications, prentice-hall,news jersey,2006

شاتي علي غالب، دور القيادة الاستراتيجية في تطبيق مبادئ إدارة الجودة الشاملة في المؤسسات الصحية:دراسة حالة في بعض المؤسسات الصحية بمحافظة ذي قار،جامعة القادسية،بغداد،2016،على الخط:http://qu.edu.iq/repository/wp-content/uploads/2017/ pdf

موفق سهام(2013)، مساهمة القيادة الاستراتيجية في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسة،مجلة أبحاث اقتصادية وإدارية،ع14،ص297،على الخط:https://www.asjp.cerist.dz/en/article

الجهني نعيم بن عطا الله، نماذج معصرة في القيادة،مكتبة القانون والاقتصاد،الرياض،2018

فرحات ثناء إبراهيم موسى، إدارة المكتبات ومراكز المعلومات من منظور حديث،الدار المصرية اللبنانية،القاهرة،2011

ولي أحلام ابراهيم (2016)، تحليل دور تبني أنماط القيادة الإستراتيجية في تحقيق أبعاد التفوق التنافسي:دراسة تحليلية لأراء عينة من رؤساء الأقسام في كليات جامعة صلاح الدين،مجلة زانكو للعلوم الإنسانية،مج20،على الخط:https://zancojournals.su.edu.krd/index.php/JAHS/article/view/1138

فرحاتي لويزة، دور رأس المال الفكري في تحقيق الميزة التنافسية للمؤسسات الاقتصادية في ظل اقتصاد المعرفة:دراسة حالة شركة الاسمنت عين توتة بباتنة،جامعة محمد خيضر،بسكرة،2016

أدم أحمد محمد عثمان، دور إدارة المعرفة والأصول الفكرية في تحقيق المنفعة الاقتصادية للمكتبات الجامعية، المجموعة العربية للتدريب والنشر،القاهرة،2018

خليل ياسر محمد (2018)، القيادة الإستراتيجية ودورها في تحسين الميزة التنافسية للجامعات المصرية،مجلة البحث العلمي في التربية،ع18 ،ص135،على الخطhttps://jsre.journals.ekb.eg/article_81258955a1143e5cf

الهوش أبو بكر محمود، إدارة الجودة في المجالين التعليمي والخدمي،دار حميثرا للنشر والترجمة،طرابلس،2018

محمود أميرة محمد سيد، رأس المال المعرفي في مكتبات جامعة القاهرة ودوره في تحقيق الميزة التنافسية،جامعة بني سويف،القاهرة،2016

طالب علاء فرحان، إستراتيجية المحيط الأزرق والميزة التنافسية المستدامة:مدخل معاصر،دار الحامد،عمان،2011

Published

2023-06-30

How to Cite

Bouchaour, A., & Boumengar, M. (2023). The role of strategic leadership in achieving the dimensions of competitive advantage in university libraries: a case study of the university library at the Faculty of letters and Humanities and Social Sciences at The University of Annaba. Journal of Human Sciences , 34(2), 721–735. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4145

Similar Articles

<< < 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.