Construction and adapting of psychological and educational scales: basic concepts and methodological steps

Authors

  • Imene BOUKRAA University of Mohamed Seddiq Ben Yahya Jijel, Algeria

Keywords:

scale, test, construction, adaptation

Abstract

The measurement of many psychological and educational variables is based on the construction of scales and tests, which make it easier for researchers to measure, for scientific or diagnostic or therapeutic purposes. The researcher can build a test or use a ladder that has already been built before, in another environment, and another culture. Given the sensitivity of the psychological and educational variables and the specificity of the concepts likely to be influenced by the social and cultural context and by the characteristics of the target sample, it is necessary for the researcher to work on the adaptation of the scales and tests, respecting the methodology of scientific research.

Therefore, through this research paper, we will discuss the stages of building psychological and educational tests and scales, and conditioning, and the most important thing that must be respected about cultural transportation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- أسماء بن حليلم، ياسين حبال، و عبد الكريم مأمون. (سبتمبر 2017). بناء، تقنين، وتكييف الاختبارات النفسية في الجزائر: المعوقات والحلول، من وجهة نظر أساتذة علم النفس. مجلة العلوم النفسية والتربوية ، 5 (1)، 296 - 314.

- آمنة غضبان. (2016/2017). محاولة تكييف مقياس قلق الرياضيات R-MARS على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية. مسيلة: جامعة محمد بوضياف.

- بشرى اسماعيل. (2004). المرجع في القياس النّفسي (الإصدار 1). القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

- حسينة ميلودي. (2018). تقنين و تكييف اختبارين جزئيين من سلم وسكلر للذكاء، على الوسط المدرسي الجزائري. مجلة العلوم النفسية و التربوية ، 6 (2)، 645 - 655.

- رجاء وحيد دويدري. (2000). البحث العلمي أساسياته النظرية وممارسته العملية. دمشق: دار الفكر.

- سعد عبد الرحمن. (2008). القياس النفسي النظرية والتّطبيق. القاهرة: هبة النيل العربية للنشر والتوزيع.

- سوسن شاكر عبد المجيد. (2006). أسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية (الإصدار 3). الأردن: مركز ديبونو لتعليم التفكير.

- صالح العساف. (1433 ه). لمدخل إلى البحث في العلوم السلوكية. الرياض: دار الزهراء.

- عباس محمود عوض. (1998). القياس النفسي بين النّظرية والتّطبيق. مصر: دار المعرفة الجامعية.

- عبد الرحمان عباس، و زينة مهلل. (2016). النقل الثقافي للاختبارات النفسية ذات المنشأ الغربي في البيئة الجزائرية. المجلة الجزائرية للطّفولة والتربية ، 4 (1)، 231 - 260.

- عبد العزيز بوسالم. (2015). الاختبارات النّفسية المطبقة في الدّراسات الأكاديمية الجزائرية وضرورة التّكييف من أجل الصّلاحية. الأكاديمية للدّراسات الاجتماعية والإنسانية (14)، 20 - 26.

- فؤاد أبو حطب، سيد عثمان، و آمال صادق. (2008). التقويم النفسي (الإصدار 4). القاهرة: مكتبة الأنجلو المصرية.

- ك رونالد هامبلتون. (2006). موضوعات وخطط، وإرشادات تقنية لتكييف الاختبارات للغات وثقافات أخرى. تأليف ك رونالد هامبلتون، بيتر ف ميريندا، و تشارلز د سبيلبيرغر، تكييف الاختبارات النفسية والتربوية للتقييم عبر الثقافات (هالة برمدا، المترجمون، الصفحات 21 - 68). الرياض: مكتبة العبيكان.

- مراد نعومي. (2014). التكييف الثقافي للاختبارات النفسية للبيئة العربية : آراء و اقتراحات. مجلة الحكمة للدراسات التربوية و النفسية (3)، 156 – 166.

- Baubet, T., & Rezzoug, D. (2009). Méthodes en recherche transculturelle. Dans T. Baubet, & M. R. Moro, Psychopathologie transculturelle (pp. 263 - 274). Paris: Elsevier Masson.

- Domino, G., & Domino, M. L. (2006). Psychological Testing: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

- Efstathiou, G. (2019). Translation, Adaptation and Validation Process of Research Instruments. Dans Individualized Care (pp. 65 - 78). Springer International Publishing.

- Jean Caron. (بلا تاريخ). Un guide de validation transculturelle des instruments de mesure en santé mentale. تاريخ الاسترداد 28 04, 2020، من Instruments psychométriques: http://instrumentspsychometriques.mcgill.ca/instruments/guide.htm

- Madelaine Garuitz. (1988). Methodes des seiences sariales. Paris: Dalloz.

- Vallerand, R. J., & Halliwell, W. R. (1989). Vers une méthodologie de validation trans-culturelle de questionnaires psychologiques: Implications pour la psychologie du sport. Canadian journal of applied sport sciences , 9 - 18.

Published

2020-06-30

How to Cite

BOUKRAA, I. (2020). Construction and adapting of psychological and educational scales: basic concepts and methodological steps. Journal of Human Sciences , 31(2), 531–544. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3342

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.