Strategies of self-regulation of learning (SRL) as a predictor of academic achievement for students of first year secondary

Correlational research

Authors

  • Abdeslam TAIBA Hadj Lakhdar University Batna 1, Algeria
  • Ahmed BELAID University of Amar Telidji Laghouat, Algeria

Keywords:

Strategies, Self-regulation of learning, Academic achievement

Abstract

This study aims to know the relationship between self-regulation strategies for learning, academic achievement and predictability of academic achievement, Predicting academic achievement through applying these strategies. The study was applied to a sample of (244) secondary school pupils, Al-Sadiq Talbi, in the city of (Laghouat).

The researchers followed the steps of the descriptive approach, and processed the results using the (SPSS) software, (19) version to calculate correlation coefficients, multiple linear regressions and test differences (T) to ensure the validity of hypotheses.

The results engender to a positive correlation between self-regulation strategies and academic achievement. There are also gender differences in self-regulation learning strategies for females. Academic achievement can be predicted through some strategies: (planning and goal setting, listening and remembering, helping others, cognitive maps).

Downloads

Download data is not yet available.

References

الطيب عصام علي، استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا مدخل معاصر للتعلم من أجل الإتقان، ط1، القاهرة: عالم الكتب، 2012، ص ص: 17-18.

Zimmerman BJ, Developing self-regulated learning, beyond achievement to self-efficacy, University of New York: APA, Washington DC, 1986, P:307.

عبد السلام طيبة، إستراتيجية تنظيم الذات وعلاقته بمستويات التقدير الايجابي والسلبي لعينة من الطلبة الجامعيين تم استرجاعه من

https://manifest.univ-ouargla.dz/.../Taiba_abedessalam.docx

(19/20 يناير2009)

Pintrich P, the role motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 1999, P:470-459.

Zimmerman BJ, Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory into practice, 41,(2), 2002, P:64-73.

ربيع عبده رشوان، التنظيم الذاتي للتعلم وتوجهات أهداف الانجاز نماذج ودراسات معاصرة، القاهرة: عالم الكتب، 2006، ص:6.

إبراهيم بن عبد الله الحسينان، استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في ضوء نموذج بينتريش وعلاقتها بالتحصيل والتخصص والمستوى الدراسي والأسلوب المفضل للتعلم، رسالة دكتوراه غير منشورة، كلية العلوم الاجتماعية، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، 2010، ص ص: 18-19.

وحيد السيد حافظ وجمال سليمان عطية، فعالية برنامج قائم على التعلم المنظم ذاتياً في تنمية مهارات الكتابة الإبداعية لدى طلاب المرحلة الثانوية، مصر: مجلة كلية التربية جامعة بنها، المجلد السادس عشر، العدد (68)، 2006، ص:181.

عصام علي الطيب، استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا مدخل معاصر للتعلم من أجل الإتقان، ط1، القاهرة، عالم الكتب، 2012، ص ص: 44-45.

رعد مهدي رزوقي وسهى إبراهيم عبد الكريم، استراتيجيات تعلم وتعليم العلوم، دار المسيرة، ط1، عمان-الأردن، 2015، ص ص: 238-239.

Pintrich P & De Groot E, Motivational and self-regulated learning components of classroom academy performance, Journal of Educational Psychology, 80, 1990, P:459-470.

لطفي عبد الباسط ابراهيم، مكونات التعلم المنظم ذاتيا في علاقتها بتقدير الذات والتحصيل وتحمل الفشل الأكاديمي، مجلة مركز البحوث التربوية قطر، العدد 10، 1996، ص ص: 199-233.

عماد أحمد حسن علي، التنبؤ بالأداء الأكاديمي في بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا لدى طلاب المرحلة الثانوية، مجلة كلية التربية، جامعة أسيوط، العدد 19(1) الجزء (2)، 2003، ص ص:519-581.

عبد الناصر الجراح، العلاقة بين التعلم المنظم ذاتيا والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك، المجلة الأردنية في علوم التربية، 6(4)، 2010، ص ص:333-345.

محمد سليمان الحيدري، القيمة التنبؤية لتنظيم الذات وحل المشكلات للتنبؤ بالتحصيل الأكاديمي لدى طلبة كلية المعلمين بجامعة الملك سعود، مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية مجلة علمية فصلية محكمة، العدد (38)، 2015، ص ص: 17-52.

إحسان الآغا، البحث التربوي (مناهجه، عناصره، أدواته)، ط2، مطبعة مقداد، غزة، فلسطين، 1997، ص: 41.

Published

2020-06-30

How to Cite

TAIBA, A., & BELAID, A. (2020). Strategies of self-regulation of learning (SRL) as a predictor of academic achievement for students of first year secondary: Correlational research. Journal of Human Sciences , 31(2), 881–898. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3364

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.