The effectiveness of the perceived sensory in the formation of the semantic dimension of cinematic picture in the "Well" film.

Authors

  • Mohamed Amine Benrabia University of hadj lakhdar Batna1, Algeria
  • Mohamed Mansouri University of hadj lakhdar Batna1, Algeria

Keywords:

cinematic, film, perceptive, picture, viewer, well

Abstract

Perceptive is an instrument of knowledge and a component of human consciousness, and cinema in its power and luster, which refers more to sensory perception, because it based on aesthetic taste, surprising optics, provoking feelings and imagination, and stimulating rational perception. So the film’s delivery tool cannot be abstract; there is no film without pictures, cinematic imagination, visual creativity, sound effects, makeup, lighting and colors, all of which contribute to creating narration with illusion, and bringing the viewer to the heights of enjoying what he sees, as the message that worked Film makers to notify it. The well movie directed by Lotfi Bouchouchi has all the sensory perceptions that will form the cinematic picture that the viewer aspires to see in the movie.

Downloads

Download data is not yet available.

References

وسام فاضل راضي، (2011)، السينما الأمريكية والهيمنة السياسية والإعلامية والثقافية، ط1، مصر، العربي للنشر والتوزيع، ص، 84.

محمد نور الدين أفاية، (1988)، الخطاب السينمائي بين الكتابة والتأويل، الرباط، مطابع عكاظ، ص، 15.

عقيل المهدي يوسف، (1999)، جاذبية الصورة السينمائية، بيروت، دار الكتاب الجديدة، ص، 35.

عبد الباسط سلمان، (2018)، الإخراج والسيناريو، مصر، الدار الثقافية للنشر، ص، 73.

عبد الباسط الجهاني، (2017)، جماليات السينما، الصورة والتعبير، لندن، E-KUTUB، ص، 40.

مارسيل مارتن، (2017)، اللغة السينمائية، تر: سعد مكاوي، القاهرة، أقلام عربية للنشر والتوزيع، ص، 72.

عبد العزيز قاسم محمد الطائي، (2017)، التصوير الفوتوغرافي علم وفن، ط1، لبنان، دار الكتب العلمية، ص-ص، 152-153.

المرجع نفسه، ص، 169.

كرم شبلي، (1977)، الإنتاج التلفزيوني وفنون الإخراج، ط1، السعودية، دار الشروق للنشر والتوزيع والطباعة، ص، 177.

تحسين محمد صالح، (2016)، أدب الفن السينمائي، ط1، الأردن، دار الجنادرية للنشر والتوزيع، ص، 117.

حورية حراث، (2013)، الإيديولوجيا في الفيلم التاريخي الجزائري، دراسة سيميولوجية لفيلم معركة الجزائر، الجزائر، ديوان المطبوعات الجامعية، ص، 28.

زهير الخالدي، (1979)، خطوات على طريق السينما، بيروت، المؤسسة العربية للدراسات والنشر، ص، 14.

يحيى حمودة، (1981)، نظرية اللون، بيروت، دار التراث للنشر، ص، 43.

لوي دي جانيتي، (1981)، فهم السينما، تر: جعفر علي، بغداد، دار الرشيد، ص، 49.

ظاهر محمد هزاع الزواهرة، (2008)، اللون ودلالته في الشعر، الشعر الأردني نموذجا، ط1، الأردن، دار الحامد للنشر والتوزيع، ص، 77.

المرجع نفسه، ص، نفسها.

المرجع نفسه، ص، 35.

المرجع نفسه، ص، 60.

إياد محمد الصقر، (2010)، فلسفة الألوان، ط1، عمان الأردن، الأهلية للنشر والتوزيع، ص، 100.

حسين جمعة، (2006)، الألوان من السيكولوجية إلى الديكور، القاهرة، دار السحاب للنشر والتوزيع، ص، 30.

Published

2020-12-31

How to Cite

Benrabia, M. A., & Mansouri, M. (2020). The effectiveness of the perceived sensory in the formation of the semantic dimension of cinematic picture in the "Well" film. Journal of Human Sciences , 31(4), 107–122. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3485

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.