Explanatory theories of learning difficulties and their educational applications in the classroom

Authors

  • Fairouz Djerdir University Saddik Ben Yahia, Jijel, Algeria.

Keywords:

learning disabilities, theory, educational, applications, classroom

Abstract

The field of learning difficulties is one of the most recent fields of special education that has attracted the attention of researchers, after their attention was focused on other fields in special education, such as mental and physical disabilities, but with the passage of time the field of learning difficulties has evolved in the school community and has received increasing attention, and has become a fertile field For researchers to present their theoretical perceptions, and the practical solutions that they see that would provide educational services for children with learning difficulties, as it has a role in helping teachers to adapt positively with this group in the classroom, and perhaps the most important contribution to achieving this goal is to know the most important theories Navel learning difficulties, and how to take advantage of educational applications when teaching this group of children to overcome these difficulties

Downloads

Download data is not yet available.

References

أسامة محمد البطاينة وَعبد الناصر ذياب الجراح وَمأمون محمود غوانمة (2009): علم نفس الطفل غير العادي، ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، (ص198 ).

باتريك لومير، ترجمة عبد الكريم غريب (2011): علم النفس المعرفي المرجعية السيكولوجية للكفايات وبيداغوجيا الإدماج، ط1، منشورات عالم التربية, الدار البيضاء, المغرب ،( ص 31).

حمدان محمد زياد، (1981): التربية العلمية الميدانية مفاهيمها، كفاياتها، ممارساتها، الدار الحديثة، عمان، الأردن ، (ص25).

دانيال . ب. هالاهان وَ جيمس. م. كوفمان، ترجمة عادل عبد الله محمد (2008): سيكولوجية الأطفال غير العاديين وتعليمهم - مقدمة في التربية الخاصة، ط1، دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن، (ص325).

ديفيدل. وودريش، ترجمة كريمان بدير (2005): القياس النفسي للأطفال دليل غير الأخصائي النفسي، ط1، عالم الكتب، القاهرة، مصر، (ص139).

راضي الوقفي (2004): أساسيات التربية الخاصة، ب ط، جهينة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، (ص277 ).

راضي الوقفي (2009): صعوبات التعلم النظري والتطبيقي، ط1، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان، الأردن، (ص 103).

زيدان أحمد السرطاوي وَ عبد العزيز مصطفى السرطاوي، وَ أيمن إبراهيم خشان، وَ وائل موسى أبو جودة (2001): مدخل إلى صعوبات التعلم، ط1، أكاديمية التربية الخاصة، الرياض، المملكة العربية السعودية، (ص 116).

مارتن هنلي وَر وبرتا رامزي ألجوزين، ترجمة جابر عبد الحميد جابر (2004): خصائص التلاميذ ذوي الحاجات الخاصة واستراتيجيات تدريسهم، ط1, دار الفكر العربي، القاهرة، مصر، (ص256) .

مجدي عزيز إبراهيم (2006): موسوعة المعارف التربوية، ط1، عالم الكتب، القاهرة، (ص21).

محمود عوض الله سالم ، وَ مجدي أحمد الشحات، وَ أحمد حسن عاشور (2008): صعوبات التعلم التشخيص والعلاج، ط3, دار الفكر ناشرون وموزعون، عمان، الأردن، (ص 49).

منال هلال مزاهرة (2012): نظريات الاتصال، دار المسيرة، الأردن ، (ص168).

موريس أنجرس(2006): منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية ، دار القصبة للنشر، الجزائر، (ص54).

هدى عبد الله الحاج عبد الله العشاوي (2004): أطفالنا وصعوبات التعلم الكشف المبكر لصعوبات التعلم لأطفال ما قبل المدرسة، الكتاب الأول، ط1، دار الشجرة للنشر والتوزيع، دمشق، سوريا، (ص 93).

Published

2020-12-31

How to Cite

Djerdir, F. (2020). Explanatory theories of learning difficulties and their educational applications in the classroom. Journal of Human Sciences , 31(4), 345–354. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3503

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.