University education in the age of the Internet : an urgent necessity and intractable challenges.

Authors

  • Warda LOUAR University of August 20, 1955 Skikda, Algeria

Keywords:

University, education, Internet, challenges, difficulties

Abstract

Informatics represents one of the most important aspects of our contemporary life, as its technologies became the basic elements of the environment, which led to its use in various activities, including education.  It has the ability to develop programs, and as a natural consequence, the use of the Internet in education has become the obvious and expected extension in all its stages, especially university education, this network has the ability of access for students and professors to exchange opinions and ideas, even without the presence of the professor, Then the information explosion poses a real challenge to the traditional methods of learning and education, and therefore educational renovation is no longer a luxury, but rather an urgent necessity required by actual era and its variables. Thus many studies and research have confirmed the degree of benefiting from the use of the Internet in the educational process and enriching scientific research in terms of positive effects such as the quality of educational outcomes, the skills, the experience and the  knowledge in a more effective way that enable both the teacher and student to face the challenges and keep pace with this accelerating technology era. So what position has the university professor in the rapid and sequential change; in terms of technology application, in both sides quantity and quality?

 What are the challenges faced by the university professor nowadays in the use of technology?

Downloads

Download data is not yet available.

References

- مكيد علي ويحياوي فاطمة، واقع التعليم العالي في ظل اقتصاد المعرفة، المجلة الجزائرية للاقتصاد والمالية، العدد الأول، 2014، الجزائر، ص 25.

- أنطوان زحلان، وظيفة الجامعة في عملية التنمية، مجلة المستقبل العربي، العدد 267. بيروت، ماي2001، ص 72.

- فضيل دليو، تاريخ وسائل الإتصال، دار أقطاب الفكر، الجزائر،2007،ص 143.

- مكيد علي ويحياوي فاطمة، مرجع سبق ذكره،ص25.

- التقرير العالمي لليونيسكو، من مجتمع المعلومات إلى مجتمع المعرفة، فرنسا، 2005، ص 20.

- فهد بن ناصر العبود، الاقتصاد المعرفي، موقع: http://www.alriyadh.com/2008/01/12/article308485.html ، تاريخ الاطلاع: .15/03/2014.

- عامر عبد زيد الوائلي، مجتمع المعرفة "راهنية التربية والتعليم"، مؤسسة مؤمنون بلا حدود للدراسات والأبحاث، قسم الدين وقضايا المجتمع الراهنة، الرباط، 2015، الموقع: www.mominoun.com ، تاريخ الإطلاع: 5/11/2 http://www.alriyadh.com/2008/01/12/article308485.html 019، ص 12

- المرجع نفسه،ص 8.

- حسن شحاتة وزينب النجار، معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية، القاهرة، ط1، 2003، ص128.

- قسطندي شوملي، الأنماط الحديثة في التعليم العالي: التعليم الإلكتروني المتعدد الوسائط، المؤتمر السادس لعمداء كليات الآداب في الجامعات الأعضاء في اتحاد الجامعات العربية، ندوة : ضمان جودة التعليم الأكاديمي، جامعة بيت لحم، نيسان/ أفريل 2007، ص 12.

- عبد الحافظ سلامة، وسائل الإتصال والتكنولوجيا في التعليم، دار المعارف، مصر، 2000،ص203-204.

-- مكيد علي ويحياوي فاطمة، مرجع سبق ذكره،ص22-23

- سعيد عسيري، مواقع مادة هندسية على الانترنيت كمثال على جدوى استخدام التقنية الرقمية في الاتصال، مجلة جامعة الملك عبد العزيز للعلوم والهندسة، مجلد 12، العدد 02، المملكة العربية السعودية، 2006،ص 14.

- الاغبري بدر سعيد علي،ادارة الجودة الشاملة مدخل لاصلاح التعليم الجامعي في الوطن العربي،بحث مؤتمر مقدم للمؤثمر التربوي حول جودة التعليم العالي11-13 افريل جامعة البحرين 2005، ص159.

- نواف بن عبد الله جدعان،مجالات تطوير التعليم الجامعي في بعض الجامعات السعودية من وجهة نظر اعضاء هيئة التدريس ، دراسة ميدانية ، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي ، المجلد العاشر، العدد29، 2017،ص83.

-الرويلي عبد اله جدعان،واقع التعليم الجامعي و تحدياته في بعض الجامعلت السعودية، من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس دراسة ميدانية،مجلة الجوف، للعلوم الاجتماعية،2013، ص95.

Published

2020-06-30

How to Cite

LOUAR, W. (2020). University education in the age of the Internet : an urgent necessity and intractable challenges . Journal of Human Sciences , 31(2), 651–660. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3350

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.