Measuring the differences in the students' academic self-concept according to the educational levels of the LMD system

Authors

  • Belkacem Benchouita University Abdelhamid Mehri Constantine2, Algeria

Keywords:

Academic self-concept, educational system, Students L M D

Abstract

This study aimed to measure the differences in the academic self-concept of students according to the educational levels of the LMD system, and the researcher followed the descriptive approach, where the research sample included (48) students distributed over three levels (second year BA, second year Master And the second year is a Ph.D.), and the researchers used the academic self-concept scale consisting of (30) items, and after applying the tool to the members of the research sample and processing the results by the statistical package (spss) program, the results resulted in:

- The existence of statistically significant differences in the degree of academic self-concept of graduating students according to the academic level of the LMD system and in favor of doctoral students

Downloads

Download data is not yet available.

References

• العربية:

- أبو جادو صالح (1998): سيكولوجية التنشئة الإجتماعية، دار المسير، عمان.

- أبو زيتون جمال عبد الله (2004): أثر برنامج تدريبي في تنمية المهارات الدراسية و التحصيل و مفهوم الذات الأكاديمي لدى الطلبة ذوي صعوبات التعلم، رسالة دكتوراه غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان الأردن.

- أبو زيتون جمال عليوات شادن (2010): أثر برنامج تدريبي في تنمية مهارات الاستماع و مفهوم الذات الأكاديمي لدى الطلبة المعوقين بصريا، مجلة جامعة دمشق، المجلد (62)، العدد الرابع.

- الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية، 2014، العدد 48.

- حامد عبد السلام زهران، و جلال محمد سري (2003): دراسات في علم نفس النمو، عالم الكتب، مصر.

- علاونة شفيق قلاح، محمد علي حمد (2010): أثر التدريس بالحاسوب في التحصيل و مفهوم الذات الأكاديمي لدى طلبة الصف الثالث أساسي، مجلة العلوم التربوية و النفسية، البحرين، المجلد (11)، العدد الأول.

- سعد جلال (1985): الطفولة والمراهقة، دار الفكر العربي، القاهرة.

- سهير كامل أحمد (1999): التوجيه والارشاد النفسي، مركز الاسكندرية للكتاب، القاهرة.

- سهير كامل أحمد (2000): سيكولوجية النمو، مركز الاسكندرية للكتاب، مصر.

• المراجع الأجنبية:

- adler.r.b & towne.n (1990). Looking out/ looking in. fortworth: holt. rinehart and winstom. Inc.

- Mon bourquette. G (2002) : de léstime de soia léstime de soi de ta psychologie a la spiritulaite, noualis bayard.

- pluker, j. a. stocking. Vb (2001) looking outside and inside: self- concept development of gifted adolescents. Gifted child ouarterly.

Published

2021-06-13

How to Cite

Benchouita, B. (2021). Measuring the differences in the students’ academic self-concept according to the educational levels of the LMD system. Journal of Human Sciences , 32(1), 171–184. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3568

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.