Verbal communication competencies for first-year primary learners and their relationship to phonemic awareness. (Linguistic field study)

Authors

  • Tarek Larabi University 20 Août 1955 Skikda, Algeria
  • Halim Rachid University Chadli Bendjedid El Tarf, Algeria

Keywords:

communicative competence, learner, phonemic awareness, Verbal communication

Abstract

Many of the problems of teaching Arabic, in particular, are due to phonemic awareness and its effect on the communication process of learners. The study aimed to identify the effect of training on phonemic awareness skills among first-year primary school learners on developing their verbal communicative competencies, by focusing on three important linguistic purposes:

Concepts of communicative competencies.Verbal communication competencies- The field study: demonstrating phonemic awareness skills of first-year elementary learners. The study aims to identify learners with linguistic sounds, control their regularity in the different places of words and their ability to connect between spoken and written, that is, between phonemic pieces and syllables and their written drawing, and their ability to link the total number of component pieces For one word, separating the pieces in the word, combining them, replacing each other ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) إسكندر ،عبد الواحد زيارة،(2009)، النقد الصوتي بين المفهوم النظري وآليات التطبيق، مجلة أبحاث البصرة (الإنسانيات)، المجلد 30، العدد 2 ،2009

(2) بسناسي، سعاد ،(2007)، إشكالية التواصل بين تقنيات التحليل واحتمالات التأويل،مجلة اللغة والاتصال، جامعة وهران، العدد 3.

(3) الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر،(1967)، البيان والتبيين،تحقيق: عبد السلام هارون، (ط1)،دار الفكر، بيروت، لبنان.

(4) جاكبسون، رومان ،(1988)، قضايا الشعرية، تحقيق:محمد الولي و مبارك حنون، (ط1)، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء، المغرب.

(5) جاكبسون، رومان ،(1994)، ست محاضرات في الصوت والمعنى، ترجمة: حسن ناظم وعلي حاكم صالح،(ط1)، المركز الثقافي العربي،بيروت.

(6) جواد، النوري محمد ،(1996)، علم الأصوات العربية، (ط1)، جامعة القدس المفتوحة، عمان.

(7) خليل أحمد أبو أصبع، (1984)، العلاقات العامة والاتصال الإنساني،(ط1)، دار الشروق.

(8) السيوطي، جلال الدين الدين، المزهر في علوم اللغة وأنواعها،تحقيق:محمد أحمد جاد المولى،علي البجاوي، محمد أبو الفضل إبراهيم، دار إحياء الكتب العربية، ج1.

(9) شاهين ،عبد الصبور،(1989)، المنهج الصوتي للبنية العربية، مؤسسة الرسالة، بيروت.

(10) شقير،زينب محمود،(2002)،خدمات ذوي الاحتياجات الخاصة،الدمج الشامل، التدخل المبكر، التأهيل المتكامل، النهضة المصرية، مصر.

(11) الضامن ،حاتم صالح ،(دت)، علم اللغة الحدبث، بيت الحكمة، بغداد.

(12)عمر،أحمد مختار،(1976)،دراسة الصوت اللغوي، (61)،عالم الكتب ، القاهرة.

(13) الفيروز أبادي، محمد بن يعقوب بن السراج (2009)، القاموس المحيط، تقـديم: محمد مسعـود أحمد، (ط12)، المكتبة العصرية، صيدا، بيروت.

(14) الفيومي، (1921)، المصباح المنير، (ط1)،مطبعة الأميرية، القاهرة.

(15) القضباني ، رضوان،(د ت)، مدخل إلى اللسانيات، منشورات جامعة البعث.

(16) المتوكل،أحمد، (2010)، اللسانيـات الوظيفية، (مدخل نظري)، (ط2)، دار الكتب الجديدة المتحدة، بيروت.

(17) مجيد عبد الحميد ناجي، الأسس النفسية للأساليب البلاغية العربية، المؤسسة الجامعية للدراسـات والنشـر والتوزيع، ط1، بيروت، لبنان، 1984.

(18) مصدق ،حسن ، (2005)،النظرية النقدية التواصلية،(ط1)، المركز الثقافي العربي، ، الدار البيضاء، المغرب.

(19) مطر ،عبد الفتاح و مسافر ،علي عبد الله ، (2010)، نمو المفاهيم والمهارات اللغوية لدى الأطفال، دار النشر الدولي، الرياض.

(20) الواسطي ،محمد ، قضايا في الخطاب النقدي والبلاغي، مطبعة آنفو، فاس، المغرب.

(21) العشيري، محمود ، ا(2017)، الوعي الصوتي من الكفايات اللغوية إلى المقاربات التعليمية، مجلة التواصل اللساني، المجلد 18، العدد1 .

Published

2021-09-07

How to Cite

Larabi, T., & Rachid, H. (2021). Verbal communication competencies for first-year primary learners and their relationship to phonemic awareness. (Linguistic field study). Journal of Human Sciences , 32(2), 55–64. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3640

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.