The Aesthetic of Art Formation in the Decorations of Ibn Yusuf’s School Facades

Authors

  • Sihem Medjedoub University of Abou El kacem Saâd Allah Algiers 2, Algeria

Keywords:

Ibn Yusuf School, Motifs, Art formation, Esthetic

Abstract

Islamic architecture and its arts arose in the light of the teachings of Islam and developed through its various eras. In the Marinid era, the decorations of the Moroccan architecture showed many of the characteristics of the Islamic art through the ornamental cladding that embellishes its architectural facades, which vary between the facades of the courtyard (the place of ventilation) and the prayer hall (the mihrab). The facades of Ibn Youssef School in Marrakech were unique in forming aesthetic decorations for the various geometric, botanical and written decorative themes that adorned its surfaces. All this allow the viewer's eye to perceive the facade with all the added decorative elements, thus reducing the material mass of the building, filling the spaces, and achieving equivalence between shapes and spaces on its surfaces.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- سورة الأعراف، الآية: 169.

- أحمد الونشريسي، المعيار المعرب والبيان المغرب عن فتاوي أهل إفريقية والأندلس والمغرب،ج1، الرباط، ط. وزارة الشؤون الدينية ،1981م، ص 365.

- أحمد فكري، مساجد القاهرة ومدارسها،ج2 ،العصر الأيوبي، مصر، دار المعارف، ص 196.

- تقي الدين المقريزي، المواعظ والإعتبار بذكر الخطط والآثار المعروف بكتاب الخطط،ج3 ، دار التحرير للطبع والنشر ،1967-1968، ص 313.

- صلاح الدين الصفدي، كتاب الوافي بالوفايات، ج2، إستانبول 1931- 1954م، ص 344.

- تقي الدين المقريزي ، مصدر سابق، ص 314.

- هشام نشابي ، المؤسسات التعليمية في المدينة الإسلامية، اليورسكو، السيكومور، فجر 1983، ص 77.

Sourdel) J.th), Locaux d'enseignement et Medersas dans l'Islam, revues d'études, 8-Tome XIX imprimée en France, 1976, p185.

– Ibid, p 187.

- صالح بن قربة ، مدارس تلمسان ودورها في الحياة الفكرية في المغرب الأوسط في العهد الزياني من خلال المصادر والنوازل والآثار، الأبيار، مركز الدراسات والبحث في الحركة الوطنية وثورة 1 نوفمبر1954، ص 25.

- محمد السبتي ، اختصار الأخبار عما كان بثغر سبتة من سني الآثار،تحقيق: عبد الوهاب بن منصور، الرباط، ط2 ،1983م، ص27.

- محمد عيسى الحريري، تاريخ المغرب الإسلامي والأندلس في عصر بني مرين، الكويت، دار القلم للنشر والتوزيع، 1987، ص 108.

- الفرد بل ، الفرق الإسلامية، بيروت لبنان ، دار الغرب الإسلامي ،1981، ص ص 278، 226 .

- ابن مرزوق، المسند الصحيح ،الحسن في مآثر ومحاسن مولانا أبي الحسن، تحقيق د:ماريا خيسوس بيغيرا، الجزائر، الشركة الوطنية للنشر والتوزيع، 1981، ص 407.

- موسى عوني الحاج، المدرسة المصباحية بفاس، ملاحظات حول إشعاعها العلمي ومميزاتها المعمارية المصنفة الفخرية للعالم مصطفى ربيس، تونس، المعهد الوطني للتراث ، دت، ص 2.

- محمد الكحلاوي ، المدارس المغربية (دراسة أثرية معمارية)، مجلة العصور، المغرب، مجلد 6 ،ج1، 1996ص ص103 – 105.

- أبو العباس الناصري، كتاب الاستقصا لأخبار دول المغرب الأقصى، تحقيق: جعفر الناصري ومحمد الناصري، ج3 ، المغرب، الدار البيضاء ،دار الكتاب ،1954-1955 ، ص 175.

-

Deverdum(G), Inscription Arabes de Marrakech, Rabat, edition, Techniques Nord-African1956, p 2. 19- محمد حصيف ، مدرسة ابن يوسف بمراكش ،مجلة المتحف العربي، الكويت، مارس، 1988م ، ص 52.

- الآيتين: 36-37 من سورة النور.

- Terrasse (Ch), 1927, Madrasa du Maroc, Paris, Moranée (.S.D).

Published

2021-11-17

How to Cite

Medjedoub, S. . (2021). The Aesthetic of Art Formation in the Decorations of Ibn Yusuf’s School Facades. Journal of Human Sciences , 32(3), 243–259. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3718

Issue

Section

Articles