The extent to which elementary school teachers use active learning strategies in teaching mathematics.

A descriptive study from the point of view of primary school teachers in the city of Jijel

Authors

  • Nour el Houda Debbache Laboratory of Psychology, Education and Community Issues, University of Mohamed Seddik Ben Yahia, Jijel, Algeria
  • Youcef Hadid Laboratory of Psychology, Education and Community Issues, University of Mohamed Seddik Ben Yahia, Jijel, Algeria

Keywords:

strategy, active learning, elementary school teachers, mathematics

Abstract

The study aimed to identify the degree to which primary school teachers use strategies based on active learning in teaching mathematics, and the researcher used the descriptive and analytical approach, where the study was applied on a sample of (24) teachers distributed over four primary schools in the state of Jijel. The researcher has prepared a questionnaire that was prepared as a tool for the study. It consisted of (31) paragraphs, and the validity and reliability of the tool was confirmed, and the study reached the following results: The main hypothesis. All the proposed hypotheses were also fulfilled in the study, where it came to a high degree, similar to the fourth hypothesis, which is related to the project's learning strategy, which came with a moderate degree. ;The study also found that there were no statistically significant differences in the degree of use of active learning strategies by elementary school teachers in mathematics education  due to years of experience and academic qualification. The study  ended  with a set of recommendations  calling  for the need to employ  active  learning strategies  in teaching  mathematics  in particular and different  subjects  in general and for all levels .

Downloads

Download data is not yet available.

References

Suriy, A. (2016). Promoting Collaborative learning Students. American Journal of Educational Research , v 4 (No 8), 602 -607.

ابو الحاج، سها احمد و المصالحة، حسين خليل. (2016). استراتيجيات التعلم النشط، انشطة و تطبيقات عملية. الاردن: مركز ديبونو لتعليم التفكير.

(ابواحمد، يحيى) ،برنامج تدريبي مقترح لتدريس استراتيجيات التعلم النشط في مادة الرياضيات و اثره على اتجاهات المتربصين نحو تعلم المادة في معاهد التكوين المهني بالجزائر، جامعة البليدة 2. كلية العوم الانسانية و الاجتماعية.

البكري، سهام. (2015). التعلم النشط تجربة ناجحة في علاج صعوبات التعلم القراءة و الكتابة . القاهرة: دار الكتب.

(البنا، مكة عبد المنعم و ادم، مرفت محمد كمال محمد)، فعالية نموذج بايبيي البنائي في تنمية الحس العددي و القدرة على حل المشكلات الرياضية لدى تلاميذ الصف الخامس ابتدائي. دراسات في المناهج و طرق التدريس، العدد(131)، 2008.،149-202،

التميمي، جاسم محمد. (2016). تعليم الرياضيات و مناهجها لمعلم الصف.. ط 1، عمان: مركز الكتب الاكاديمي.

(الرمالي، ايمان المهدي مفتاح)، تدريب معلمي الرياضيات بالمرحلة الابتدتئية على توظيف استراتيجيات التعلم النشط و اثره في تنمية ادائهم التدريسي و على مهارات التفكير الرياضي لدى تلاميدهم،.مجلة البحث العلمي في التربية ،العدد (السابع عشر)،2016 ، . 449-462

امبوسعيدي، عبد الله بن خميس و الحوسينية، هدى بنت علي. (2016). استراتيجيات التعلم النشط180 استراتيجية مع الامثلة التطبيقية. عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع

بدر، بثينة. (2007). طرائق تدريس الرياضيات في مدارس البنات في مكة المكرمة و مدى مواكبتها للعصر الحديث. مجلة رسالة التربية و علم النفس، العدد (26).

بدير ،كريمان. (2008). التعلم النشط . عمان : دار المسيرة للنشر و التوزيع

بني كرش، عماد تومي. (2015). الرياضيات التطبيقية. جمهورية العراق: المعهد التقني الموصل وزارة التعليم العالي و البحث العلمي.

جرداق، مراد. (1997). الجديد و الممكن في تعليم الرياضيات حالة لبنان. بيروت: الهيئة اللبنانية للعلوم التربوية.

خضر، مطرية. (2009). اثر استراتيجية التعلم المستند الى طريقة المشروع في حل المشكلات و الكتابة في الرياضيات لدى طلبة المرحلة المتوسطة في السعودية. رسالة مكملة لنيل شهادة الدكتوراه، جامعة عمان العربية للدراسات العليا .

خيري، لمياء ، ايمن، محمد . (2018). التعلم النشط. الجيزة: مؤسسة يسطرون للطباعة و النشر والتوزيع.

دندش، فايز. (2003). اتجاهات جديدة في المناهج و طرق التدريس. مصر: دار الوفاء لدنيا الطباعة و النشر.

رفاعي، عقيل محمود. (2012). التعلم النشط( المفهوم الاستراتيجيات و تقويم نولتج التعلم الاسكندرية: دار الجامعة الجديدة.

رمضان، منال حسين. (2016). استراتيجيات التعلم النشط . عمان: شركة دار الاكاديميون للنشر و التوزيع.

زامل، مجدي علي و عواد، يوسف ذياب. (2009). التعلم النشط نحو فلسفة تربوية فاعلة. عمان: دار المناهج

سعادة، احمد جودت و اخرون. (2011). التعلم النشط بين النظرية و التطبيق. عمان: دار الشروق.

(طيباوي، سعدية و دومي، اسمهان)،. استراتيجيات التعلم النشط.، مجلة البيداغوجيا ،العدد(1)، مجلد 1، 2019،

(عبابنة، عبد الله و الخطيب، محمد)، اثر استخدام استراتيجية تدريسية قائمة على حل المشكلات على التفكير الرياضي و الاتجاهات نحو الرياضيات لدى طلاب الصف السابع اساسي في الاردن، مجلة دراسات العلوم التربوية، العدد (1) ،المجلد38، 2011.

ابو زينة، فريد كمال ، عبابنة ،عبد الله يوسف. (2008). مناهج تدريس الرياضيات لصفوف الاولى. عمان: دار المسيرة للنشر و التوزيع.

وليم، عبيد و آخرون. (1998). تعليم و تعلم الرياضيات في المرحلة الابتدائية. الكويت: مكتبة الفلاح.

عطية، محسن علي. (2013). المناهج الحديثة و طرائق التدريس. الاردن: دار المناهج للنشر و التوزيع.

علي، حاسم محمد. (2016). تعليم الرياضيات و مناهجها لمعلم الصف. عمان: مركز الكتاب الأكاديمي.

Published

2022-03-31

How to Cite

Debbache, N. el H., & Hadid, Y. (2022). The extent to which elementary school teachers use active learning strategies in teaching mathematics.: A descriptive study from the point of view of primary school teachers in the city of Jijel . Journal of Human Sciences , 33(1), 297–320. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3795

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.