The social semantics of education

Empirical study on a sample of school actors

Authors

  • Asma Meksen Laboratory of Sociology of Communication for Research and Translation “SO.CO.RE.T”, Faculty of Social Sciences and Humanities, University of Constantine 2, Algeria.
  • Nedjoua Amireche University of Constantine 2, Algeria

Keywords:

social semantics, education, school actors

Abstract

This exploratory study came to identify the social semantics of school actors, in this study we followed the descriptive approach by conducting a field interview on an intentional sample of 15 teachers from primary education in the municipality of El Harrouch-Skikda. After analyzing the data obtained, the study concluded that the process of forming these social semantics of education takes place through the processes of interaction and social conflict within the school organization, between the interests particulars of each actor and the general interests of the organization as a whole, and that the social semantics of teaching programs and the educational relationship had not yet deviated from their traditional conception.

Downloads

Download data is not yet available.

References

فوزية محمدي 2019، أبرز المشكلات التربوية من وجهة نظر الأساتذة والتلاميذ والأولياء –دراسة ميدانية، مجلة مقاربات، العدد3(المجلد 5)، الجزائر: جامعة زيان عاشور الجلفة.

عبد العالي دبلة، حنان بونيف 2018، المناهج الدراسية الجزائرية في المرحلة الابتدائية "دراسة تقييمية"، مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع، العدد7(المجلد 2)، الجزائر: جامعة الشهيد حمه لخضر الوادي.

خديجة عنيشل 2013،الدلالة بين المفهوم وإشكالية النص، مجلة الأثر، العدد17(المجلد 12)، الجزائر: جامعة قاصدي مرباح ورقلة، ص 147.

لوران فلوري، ماكس فيبر، ترجمة محمد علي مقلد، دار الكتاب الجديد المتحدة، الطبعة 1، بيروت، 2006، ص30.

أيوب دخل الله، قراءات في علوم التربية، دار الخلدونية للنشر والتوزيع، د ط، الجزائر،2014، ص10.

محمد مرسي، أحمد عبد الجواد، علم الاجتماع عند تالكوت بارسونز بين نظريتي الفعل والنسق الاجتماعي دراسة تحليلية نقدية، مطابع سحر، الطبعة 1، السعودية،2001، ص66.

حلمي أحمد الوكيل، محمد أمين المفتي، أسس بناء المناهج وتنظيماتها، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، الطبعة 2، عمّان، 2005، ص16.

هاشم الشيخي، أنموذج مقترح لتقويم المناهج الدراسية، أطروحة دكتوراه في المناهج وطرق تدريس الرياضيات، السعودية: جامعة أم القرى، 2006، ص16.

محمد آيت موحى 2009، العلاقة التربوية طبيعتها وأبعادها، دفاتر التربية والتكوين، العدد1، المغرب: المجلس الاعلى للتربية والتكوين، ص11.

عبد الوهاب بلعباس 2016،السلوك التنظيمي وعلاقات السلطة والقوة-مقاربة تحليلية في ضوء نظرية التحليل الاستراتيجي ﻠ"ميشال كروزيه"، مجلة العلوم الانسانية، العدد 2 (المجلد 3)، الجزائر: جامعة أم البواقي، ص 145.

خريبش عبد القادر2007،التحليل الاستراتيجي عند ميشال كروزيي، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية، العدد 16 (المجلد 8)، الجزائر: جامعة الحاج لخضر باتنة، ص 241-242.

Published

2022-03-31

How to Cite

Meksen, A., & Amireche, N. (2022). The social semantics of education: Empirical study on a sample of school actors. Journal of Human Sciences , 33(1), 685–700. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3819

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.