The Training of University Teacher Trainee under the Objectives of University Project

Authors

  • Amar Zedam Institute of Sciences and Techniques of Physical and Sports Activities, University of Abdelhamid Mehri Constantine 2, (Algeria).
  • Manal Rezig Laboratory of Analysis of Social and Institutional Processes, University of Abdelhamid Mehri Constantine 2, (Algeria).
  • Lamia Koussa High School of Teachers Asia Djebar, Constantine, Algeria

Keywords:

university, the Algerian university, teaching curriculum, quality standards, teacher trainee

Abstract

This study investigated the training of university trainee and its relationship with the quality standards of the university curriculum and program via the analysis of semi-directive interviews to a randomly selected number of teachers at the institute of physical and sports activities as a tool of research to be analyzed.  The results show that the university teacher trainee rely on the academic and  professional training, the availability of scientific and objective training, the development and the improvement of science, the encouragement of pedagogical creativity. The awareness of quality standards among teachers allows the university trainee teacher to renew his lessons to meet the students’ needs through the use of the internet technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- شعباني مالك، دور الاذاعة المحلية في نشر الوعي الصحي لدى الطالب الجامعي دراسة ميدانية بجامعتي قسنطينة وبسكرة، رسالة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه علوم في علم اجتماع التنمية، جامعة منتوري قسنطينة، الجزائر، 2006.

- خالد طه الأحمد، تكوين المعلمين من الإعداد إلى التدريب، دار الكتاب الجامعي، 2005، ص22.

- نبيهة صالح السامرائي، الاستراتيجيات الحديثة في طرق تدريس العلوم، دار المناهج للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2014، ص 16.

- شناف خديجة، بلخيري مراد، معايير ضمان جودة التعليم العالي – عرض لبعض النماذج العلمية –، دب، 2016، ص 2.

- احمد شوقي، احمد امين، الطريق الى الجودة في التعليم العالي، المكتبة الاكاديمية، مصر، 2008، ص 23.

- صليحة رقاد، تطبيق نظام ضمان الجودة في مؤسسات التعليم العالي الجزائرية: آفاقه ومعوقاته –دراسة ميدانية بمؤسسات التعليم العالي للشرق الجزائري -، مذكرة لنيل شهادة الدكتوراه في العلوم الاقتصادية، جامعة سطيف 1، الجزائر، 2014، ص 44-54.

- مرجع نفسه.

- أسماء هارون، "دور التكوين الجامعي في ترقية المعرفة العلمية تحليل نقدي لسياسة التعليم العالي في الجزائر نظام LMD "، رسالة ماجستير في تنمية الموارد البشرية، جامعة منتوري قسنطينة، الجزائر، 2010.

- مدودي نادية، "مهارات التدريس لدى الأستاذ الجامعي ودورها في فعالية التكوين الجامعي"، المجلة المغاربية للدراسات التاريخية والاجتماعية، المجلد 9، عدد خاص، جامعة سيدي بلعباس، الجزائر، 2018.

- غريبي صباح، دور التعليم العالي في تنمية المجتمع المحلي _دراسة تحليلية لاتجاهات القيادات الإدارية في جامعة محمد خيضر ببسكرة-، رسالة مقدمة لنيل شهادة دكتوراه العلوم في علم الاجتماع، جامعة محمد خيضر بسكرة، الجزائر، 2014، ص 80.

- احمد عبد المحسن عبد الباقي البستاني، واقع ادارة خدمة المجتمع والبيئة في المؤسسات التعليم العالي العربية، المؤتمر الثالث عشر للوزراء المسؤولين عن التعليم العالي والبحث العلمي في الوطن العربي – تطوير ادارة التعليم العالي في الوطن العربي – 2011.

- غريبي صباح، 2014، مرجع سبق ذكره، ص 90.

- أسماء هارون، 2010، مرجع سبق ذكره، ص 52.

- معاش دليلة،" نظام LMD وضرورة إعداد عضو هيئة التدريس وفقا لضمان نجاحه في الجامعة الجزائرية"، العدد 16،مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، جامعة سطيف 2 ،الجزائر . 2012، ص220.

- رزقان ليلى، " اقتراح بناء برنامج تدريبي لأعضاء هيئة التدريس الجامعي في ضوء معايير الجودة في التعليم العالي بجامعة سطيف 2-1نموذجا"، أطروحة دكتوراه في الإدارة التربوية، جامعة سطيف 2، الجزائر،2013، ص 137.

- مرجع نفسه، ص 137.

- خالد طه الأحمد، 2005، مرجع سبق ذكره، ص 22.

- مدودي نادية، 2018، مرجع سبق ذكره، ص 374.

- صليحة رقاد، 2014، مرجع سبق ذكره، ص 44.

- مرجع نفسه، ص48.

- غريبي صباح ،2015، مرجع سبق ذكره. ص 93.

- خالد احمد الصرايرة، ليلي العساف، ادارة الجودة الشاملة في مؤسسات التعليم العالي بين النظري والتطبيق، المجلة العربية لضمان جودة التعليم الجامعي، العدد 1، الأردن، 2008.

- صليحة رقاد، 2014، مرجع سبق ذكره، ص49.

Published

2022-06-30

How to Cite

Zedam, A., Rezig, M., & Koussa, L. (2022). The Training of University Teacher Trainee under the Objectives of University Project . Journal of Human Sciences , 33(2), 07–20. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3845

Similar Articles

<< < 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.