The Level of Professional Satisfaction of Teachers for Social Services

A Field Study on The Secondary Schools of The City of Constantine

Authors

  • Khadidja Mezaouri Laboratory of Analysis of Social and Institutional Processes, Department of Psychology, Faculty of Psychology, Education and Artovonia, Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria

Keywords:

Professional Satisfaction, Secondary Education Teachers, Social Services

Abstract

Our study aimed to reveal the level of satisfaction of secondary education teachers on the social services provided by the provincial commission for social services. Where a questionnaire was applied to a sample estimated at 114 secondary education teachers distributed in the secondary schools of Constantine district in the period between January and February 2020 by adopting appropriate statistical methods، so that the study concluded that:

  • The Level of satisfaction of secondary education teachers on the social services provided by the provincial commission for social services is low.
  • The seniority variable in education affects the level of satisfaction of the secondary education teachers towards the social services it provides by the provincial commission for social services.
  • The family status variable affects on the level of satisfaction of the secondary education teachers towards the social services it provides by the provincial commission for social services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- Donald a Super. (1976). theory of vocational development.the américan psychologist vol n 7.

- Edwin A Locke. (1976). the nature and causes of job satisfaction.skokie rand MC Nally.

- ابراهيم براهمي، و العيد قرين. (2017). مستوى الرضا الوظيفي لدى اساتذة التعليم الثانوي في ضوء العوامل الخاصة بالأستاذ بالعمل وبيئة العمل. 02. دراسات في علوم التربية.

- أحمد مصطفى خاطر. (1955). الخدمة الاجتماعية. الاسكندرية: المكتب الجامعي الحديث.

- الأمين محمد برياح، و يحيى موساوي. (2016). تأثير الرضا الوظيفي على أداء الموارد البشرية, مذكرة ماستر في علوم التسيير, تخصص ادارة أعمال الموارد البشرية. تلمسان: جامعة أبي بكر بلقايد.

- المرسوم رقم 82/179 المؤرخ في 15/05/1982 المحدد لمحتوى الخدمات الاجتماعية. (15 5, 1982). الجزائر: الجريدة الرسمية.

- جمال بن خالد. (2015-2016). الخدمات الاجتماعية العمالية والثقافة التنظيمية في ظل التغير التنظيمي للمؤسسة الجزائرية، دراسة ميدانية بالمؤسسة الصناعية الجزائرية للانسجة بالمسيلة ، اطروحة دكتوراه. الجزائر: جامعة محمد لمين دباغين- سطيف 2.

- راضية دريوش، و نزيم صرداوي. (ديسمبر, 2017). الفروق في مستوى الرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي.دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو. جامعة محمد بوضياف بالمسيلة: مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية.

- رشيد زرواتي. (2000). مدخل إلى الخدمة الاجتماعية. الجزائر: مؤسسة ابن سينا للطباعة والنشر.

- رشيد زرواتي. (2004). منهجية البحث العلمي. الجزائر: دار الكتاب الحديث.

- سمية صالحي. (2009-2010). الرضا الوظيفي لاساتذة التعليم الثانوي وعلاقته بدافعية انجاز تلاميذهم في الاقسام النهائية للتعليم الثانوي شعبة علوم الطبيعة والحياة، مذكرة تخرج ماجستير. الجزائر: جامعة فرحات عباس، سطيف.

- مصطفى محمد. (2018). الرضا الوظيفي و أثره على تطوير الأداء. الاردن: دار ابن النفيس للنشر.

- وائل عبد الرحمن التل. (2007). البحت العلمي في العلوم الانسانية والاجتماعية. عمان: دار الحامد .

- الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية . (1978)

Published

2022-06-30

How to Cite

Mezaouri, K. (2022). The Level of Professional Satisfaction of Teachers for Social Services: A Field Study on The Secondary Schools of The City of Constantine . Journal of Human Sciences , 33(2), 21–34. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3846

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.