The Effect of the Sensory-Motor Programme on Some Perceptual Motor Abilities Capacities among the Children autism

Authors

  • اسماعيل مصطفى شعلال معهد علوم وتقنيات الأنشطة البدنية والرياضية، المركز الجامعي تيسمسلت، الجزائر.
  • خالد شنوف معهد التربية البدنية والرياضية، جامعة العلوم والتكنولوجيا وهران، الجزائر.

Keywords:

Sensorimotor, program, motor, perceptual capacities, Autistic children

Abstract

This research aims to propose a Sensory-motor program which develops some perceptual capacities abilities (balance, size, body image and its distinction) among autistic children between 6 and 9 years old.

Our hypothesis wants to verify whether such a program positively affects motor perceptual abilities in this audience. The experimental method is adopted in addition to an earlier and later research method on a sample of 10 autistic children between 6 and 9 years old divided into two groups. A test (bordou) is carried out for such an experiment.

The most important conclusion we have come to is that: the proposed Sensorimotor program positively affects the development of perceptual-motor skills of children with Autism.

We recommend the use of this program in the preparation of adapted psychomotricity programs in centers for children with Autism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- محمد الحمامي وامين. (2011): اسس بناء التربية الرياضية، القاهرة ،دار الفكر العربي.

-الجوالدة، م، ص. (2010)، مقدمة في الاعاقة العقلية ومهارات الحياة في ضوء نظرية العقل ، عمان، دار الثقافة.

-الروسان، فاروق. (2010) مقدمة في الاعاقة العقلية، دار الفكر للنشر، عمان.

-الظاهر قحطان احمد (2009): التوحد ،عمان، دار وائل.

-خطاب محمد، وعبد الفتاح كاميليا (2008) سيكولوجية العلاج باللعب مع الاطفال التوحديين (الاوتيزم) القاهرة، دار الإبداع للنشر.

- راتب اسامة كامل، (1994) التربية الحركية للطفل ط3 ، القاهرة دار الفكر العربي.

-صدقي نورالدين، (2013). علم النفس الرياضة المفاهيم النظرية-التوجيه والارشاد-المقياس ، الإسكندرية. المكتب الجامعي الحديث.

- محمود سرهيد(2002):فاعلية برنامج تدريبي في تخفيف حدة الاضطرابات السلوكية لدي اطفال التوحد دراسة تربوية واجتماعية،جامعة حلوان،القاهرة.

-مهنا، فايز، (2013) التربية الرياضية الحديثة، دار طلاس للدراسات والنشر، دمشق.

-محمد، شحاتة سليمان، (2007): سيكولوجية اللعب رؤية نظرية ومثله تطبيقية، الإسكندرية دار الفتح.

bohain , y. v.. Initiation à la course du 100 m au 100 km. Paris: Edition vigot.

Napoli, S. (2001). The young child and the environment,

Issues related to health, nutrition, safety, and physical education activity:. Boston: Allyn and Bacon.

Joseph, B.(1980): Psychology of motor Learning ,prentic Hall, Inc, New York.

The Autistic spectrum (1996), Agnide for parents and professionals, London Constable and company limited. Wing, Loyna.

Webb,Nancy Boyd 1999 play therapy crisis intervention with children play therapy with children crisis .NEW YORK. The Guil Ford press .

- الرسائل الجامعية

-المفتي بيريفان عبد الله (2014): تأثير برنامج العاب التركيز والملاحظة في علاج نقص الانتباه المصحوب بالنشاط الزائد لعينة و من الاطفال (7-9) سنوات،كلية التربية البدنية،جامعة بابل.

-بدري عبيد مصطفي (2006) مدى فاعلية برنامج تدريبي لتنمية المهارات النمائية لدي عينة من اطفال التوحد، اطروحة دكتوراه غير منشورة جامعة المنبا.

-حسن، اميرة عمر (2009)، فاعلية التدخل المبكر من خلال العلاج بالعب في تنية المهارات الاجتماعية لدي الاطفال التوحدين رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، القاهرة.

-حساني، سامر جميل. (2005) فاعلية برنامج تعليمي باللعب لتنمية الاتصال الغوي لدي اطفال التوحد، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، الاردن.

-حسين صبري (2012): تأثير تمرينات حركية في تخفيف السلوك الحركي العشوائي لاطفال طيف التوحد متوسط الشدة (6-12) سنة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة بابل.

-عائدة حمودي، (2013) أثر استخدام الالعاب الحركية في تحسين الادراك الحسي حركي لدي فئة المتخلفين عقليا (تخلف بسيط)، المجلة العلمية للثقافة البدنية العدد العاشر، بغداد.

-لمفون، رفاه بنت جمال (2011). تنمية التواصل اللغوي عن طريق اللعب لعينة من المراهقين ذوي اضطراب التوحد، رسالة ماجستير غير منشورة، قسم علم النفس جامعة ام القري السعودية.

Published

2022-09-15

How to Cite

شعلال . ا. م., & شنوف خ. (2022). The Effect of the Sensory-Motor Programme on Some Perceptual Motor Abilities Capacities among the Children autism. Journal of Human Sciences , 33(3), 241–251. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3995

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.