Development of an objective achievement test to assess the assessment competencies of the elementary school teacher

Authors

  • Youcef Khenniche Mohamed Lamine Debaghine University, Setif 2, Algeria
  • Farouk Tebbaa Mohamed Lamine Debaghine University, Setif 2, Algeria

Keywords:

Achievement test, Assessment, Competencies assessment, Validity and reliability, Primary school teacher

Abstract

The training system in Algeria lacks objective assessment tools to verify the competencies of its teachers and diagnose their professional needs, for this reason the development of reliable tests is of great necessity. The purpose of this study was to develop a test contains of 36 multiple choice items, and that it was applied on 12 teachers. In order to examine the validity, we used judges, the coefficient of Cramer and Phi, and the discrimination index of agreement, as the reliability was measured by the test-retest method. The results revealed that the items have a discriminatory capacity that exceeds the minimum required, and that the test has acceptable content and criterion validity, and acceptable reliability. Based on the results, the test can be used to assess teachers' competencies assessment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

سلامة حسن. (2005). اتجاهات حديثة في تدريس الرياضيات. القاهرة: دار الفجر.

علام محمود. (1995). التوجهات المستقبلية لتقويم تحصيل الطلاب في ضوء متطلبات القرن الحادي والعشرين. مجلة كلية التربية، 49، 15-53.

فنطازي كريمة. (2013). حاجة الأستاذ الجامعي للتكوين في مجال التقويم. في التقويم وأساليبه في منظومة التعليم الجامعي في ظل نظام ل م د، ملتقى وطني، جامعة ورقلة، 99-110.

بوعيشة نورة، وبن عمارة سمية. (2011). ممارسة معلمي المرحلة الابتدائية للتقويم في ضوء المقارنة بالكفاءات من وجهة نظر المفتشين التربويين. مجلة العلوم الاجتماعية والانسانية، 4، 732-753.

دامخي ليلى. (2012). تقييم وضعيات تقويم الكفاية في السيرورة الديداكتيكية: دراسة ميدانية. مجلة علوم الانسان والمجتمع، 1(2)، 202-179.

عبد الرحمن محمد. (2011). تصميم الاختبارات: أسس نظرية وتطبيقات عملية. عمان: دار أسامة.

حمدان زياد. (2001). تقييم التعليم والتحصيل. القاهرة: دار التربية الحديثة.

مجمع اللغة العربية. (2004). المعجم الوسيط. القاهرة: مكتبة الشروق.

مرعي توفيق، والحيلة محمود. (2002). تفريد التعليم. عمان: دار الفكر.

السرحان عبد الكريم. (2003). كفاية المعلمين المشتقة من التربية الإسلامية. جامعة آل البيت: رسالة ماجستير غير منشورة.

حمدان زياد. (1985). تقييم التحصيل: اختباراته وعملياته وتوجيهه للتربية المدرسية. عمان: التربية الحديثة.

المهدي سالم. (1993). فعالية الوحدات النسقية في تطوير كفايات التقويم لدى أعضاء هيئة التدريس بأقسام العلوم بكليات المعلمين. مجلة التربية بالزقازيق، 2، 129-164.

جامل عبد الرحمن. (2001). الكفايات التعليمية في القياس والتقويم واكتسابها بالتعلم الذاتي. عمان: دار المناهج.

عطية محسن. (2009). البحث العلمي في التربية: مناهجه، أدواته، وسائله الإحصائية. عمان: دار المناهج.

Published

2023-10-01

How to Cite

Khenniche, Y., & Tebbaa, F. (2023). Development of an objective achievement test to assess the assessment competencies of the elementary school teacher . Journal of Human Sciences , 34(3), 515–533. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4111

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.