The content of the second-generation curriculum for mathematics in intermediate education in Algeria includes some international standards (2000 NCTM)

Authors

  • Malika Mekhelfi Laboratory for Research Development in Social and Human Sciences, Moulay Taher Saida University, Algeria
  • Ali Cherifi Moulay Tahar Saida University, Algeria

Keywords:

content, content evaluation, second generation curricula, mathematics, assessment in light of international standards, NCTM

Abstract

The current study aims to find out the availability of the American National Council (NCTM 2000) international standards in the content of the math curriculum for the first, second and third year mathematics, for two areas: engineering, and measurement. The researcher used the descriptive analytical method, and the study sample consisted of the content of the second generation curriculum for mathematics for the first, second and third year of the average. The researcher used the content analysis tool, developed according to the US National Mathematics Standards (2000 NCTM), for content standards. The results of the study showed that the content of the second generation curriculum for mathematics for the first second and third year is average, which includes most of the NCTM standards for the fields of engineering and measurement in different proportions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-ابراهيم ، مجدي عزيز (2006) . تدريس الرياضيات للتلميذ ذوي صعوبات التعلم . ط2 .القاهرة ، مصر .عالم الكتب .

-أبو زينة ، فريد.(2010) . تطوير مناهج الرياضيات المدرسية وتعليمها للصفوف الأولى . ط1. عمان ،الاردن. دار وائل للنشر والتوزيع .

-النذير، محمد .(2005). مطابقة معايير (NCTM) على وثيقة منهج الرياضيات في المملكة العربية السعودية للمرحلة المتوسطة في مجالي الهندسة والقياس والموائمة بينهما .ورقة مقدمة إلى المؤتمر العلمي السابع عشر ، مناهج التعليم والمستويات المعيارية .القاهرة ، مصر.الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس .

-ابو عمرة ، روضة .(2007). مطابقة وثيقة كتب الرياضيات في المنهاج الفلسطيني لمعايير (NCTM) في مجال الهندسة والقياس للمرحلة الأساسية العليا في محافظة غزة .رسالة ماجستير غير منشورة ، جامعة الازهر ، فلسطين . كلية التربية .

-أبوالرب ، نصري .(2007). تحليل محتوى كتب الرياضيات المدرسية للمرحلة الاساسية في الاردن في ضوء معايير المجلس القومي لمعلمي الرياضيات . رسالة ماجستير غير منشورة . جامعة عمان العربية ،الأردن . كلية العلوم التربوية والنفسية .

-العساف، رباب.(2009).تحليل محتوى كتب الرياضيات للمرحلة الابتدائية في مجالي الهندسة والقياس في ضوء بعض معايير المجلس الوطني لمعلمي الرياضيات (NCTM) . رسالة الخليج العربي ، السعودية ، العدد 113.

-الحمامي ،ايمان .(2015).تقويم محتوى كتب الرياضيات الفلسطينية للصفوف (5-8) في ضوء معايير Timss . رسالة ماجستير غير منشورة .جامعة الازهر ،غزة ، فلسطين. كلية التربية .

-Joyner ,J .Bright ,G.)2001(.Implementing and Using Mathematics Standards in North Carolina,School Science and Mathematics .Vol.101,No,6.PP:280-285.

Published

2023-10-01

How to Cite

Mekhelfi, M., & Cherifi, A. (2023). The content of the second-generation curriculum for mathematics in intermediate education in Algeria includes some international standards (2000 NCTM). Journal of Human Sciences , 34(3), 551–568. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4113

Similar Articles

<< < 32 33 34 35 36 37 38 39 40 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.