The Artistic Marriage between the Word and the Feather in a Diwan "The Pains of Safsafa in Hurricane Seasons" by the poet "Youssef Waghleesi"

Authors

  • Maamar Sadika Frères Mentouri University Constantine 1, Algeria

Keywords:

Poetry, Algerian, contemporary, word, brush, artistic measures

Abstract

The combination of poetry and drawing means the ability of both the poet and the painter to transfer his creative experience into an artistic production, where the poet  has the talent of making speech in weights and rhythms that are formulated by the ear. Also, the painter has the eye.

The association of the written poetic  text with drawings is an issue of a difference between a reader who support these forms and symbols, and another reader who rejects this artistic association and does not find any justification, interpretation or function for him to perform. Which makes us wonder whether the contemporary poett "Youssef Waghlissi" succeeded in combining what is linguistic and non-linguistic? Was he smart in this poetic maneuver, and quenched the reader’s thirst with such innovation, or was it a tradition imposed by poetic modernity, and he to submit to this duty?

The Diwan was distinguished by the experience of the participation of artists- the caligrapher "Ma’asho Qaroor" and the novelist  "Fazila Alfarouq" outside the field of poetry with the poet "Yossef Waghlissi". So, how can different creators create the same work , and give it a distinct form?

Downloads

Download data is not yet available.

References

- محمد صابر عبيد، رؤيا الحداثة الشعرية "نحو قصيدة عربية جديدة "، أمانة عمان-الأردن، ط1، 2005م، ص209.

- محمد مفتاح، المفاهيم "معالم نحو تأويل واقعي "، المركز الثقافي العربي، الدّار البيضاء، ط1، 1999م، ص188.

- يحيى الشيخ صالح، حداثة التراث/تراثية الحداثة "قراءات في السرد والتناص والفضاء "، دار الفضاء للنشر والتوزيع، دب، دط، دت، ص146.

- فهل ترمز إلى شجرة الصفصافة التي شهدت مبايعة "الأمير عبد القادر " أم هي الصفصافة التي تغنى بها الفنان الجزائري "أحمد وهبي " في أغنيته" المعنونة بــ"فات اللّي فات".

- خالد حسين حسين، في نظرية العنوان "مغامرة تأويلية في شؤون العتبة النصية "، التكوين للتأليف والترجمة والنشر، دمشق، 2007م، ص15-ص16.

- شعيب حليفي، هوية العلامات "في العتبات وبناء التأويل "، المجلس الأعلى للثقافة، القاهرة، ط1، 2004م، ص9.

- يوسف وغليسي، مواجع صفصافة في مواسم الإعصار، إبداع، ط1، 1995م، ص11.

- المصدر نفسه، ص13.

- المصدر نفسه، ص14.

- حاتم الصكر، ترويض النص "دراسة للتحليل النصيّ في النقد المعاصر، إجراءات.. ومنهجيات "، الهيئة المصرية العامة للكتاب، دب، دط، دت، ص53.

- هذه العبارة تشبه عنوان مسلسل "عرسان آخر زمان " يعرض دراما اجتماعية بأسلوب تهكمي مضحك، أي كيف تختار البطلة العريس المناسب لها وفق قيمها ومبادئها دون التعرض لضغوطات الحياة.

- يوسف وغليسي، أوجاع صفصافة في مواسم الإعصار، ص5.

- طه حسين، خصام ونقد، دار العلم للملايين، بيروت، ط9، مارس 1979م، ص23.

- يوسف وغليسي، أوجاع صفصافة في مواسم الإعصار، ص13-ص14.

- طه حسين، خصام ونقد، ص242.

- قدور عبد الله ثاني، سميائية الصورة "مغامرة سيميائية في أشهر الإرساليات البصرية في العالم "، دار الغرب للنشر والتوزيع، وهران، دط، 2005م، ص103.

- محمد بلاسم، الفن التشكيلي "قراءة سيميائية في أنساق "، دار مجدلاوي للنشر والتوزيع، عمان، ط1، 1429ه-2008م، ص139.

- ابتسام مرهون الصفار، جمالية التشكيل اللوني في القرآن الكريم، عالم الكتب الحديث للنشر والتوزيع، إربد- الأردن، ط1، 1431ه-2010م، ص385.

- محمد مفتاح، المفاهيم معالم نحو تأويل واقعي، ص180.

- محمد الماكري الشكل والخطاب "مدخل لتحليل ظاهراتي"، المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء- المغرب، ط1، 1991م، ص103.

Published

2023-03-31

How to Cite

Sadika, M. (2023). The Artistic Marriage between the Word and the Feather in a Diwan "The Pains of Safsafa in Hurricane Seasons" by the poet "Youssef Waghleesi". Journal of Human Sciences , 34(1), 315–332. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4160

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.