Determinants of the processes of selecting and orienting football players towards playing positions in Algerian football clubs
Keywords:
selection, orientation, playing positions, tests battery, pedagogical observationAbstract
The aim of our study is to know the determinants of the processes of selection and orientation of soccer players to playing positions, and for this we used the descriptive approach based on a questionnaire applied to a sample of 30 coaches U15 and U17 of the Regional League of Batna who were selected by random method, and we found that the majority of coaches do not rely on physical and physiological tests and morphological measurements to select and orient players to playing positions, but they are satisfied only with a pedagogical observation through games of selection and orientations, and based on the results of the study, the research group recommended the need to develop a standardized test battery that youth trainers rely on for selection and orientation processes.
Downloads
References
الكتب:
كمال الدين عبد الرحمان درويش وآخرون, القياس والتقويم وتحليل المباراة في كرة اليد.- مركز الكتاب للنشر(د.م) , 2002، ص 28.
إبراهيم أحمد سلامة, الاختبا رات والقياس في التربية البدنية.- دار مصر للكتاب: القاهرة، 1980 ، ص 34.
محمد لطفي طه, الأسس النفسیة للانتقاء الریاضي، القاهرة، دار الفكر العربي، 2002،ص 13.
سعد جلال, التوجيه التربوي النفسي و المهني، ط 2، دار الفكر العربي، ،القاهرة، 1992,ص304.
مروان عبد المجيد إبراهيم، الأسس العممية والطرق الاحصائية للإختبارات والقياس في التربية الرياضية، دار الفكر العربي,1999,ص105.
المقالات و الأطروحات:
نوار عبدا حسين اللامي, تحديد مستو ت معيارية لبعض الصفات البدنية الخاصة والمهارات الأساسية والقياسات الجسمية لخطوط اللعب المختلفة للشباب الأواسط لمنطقة الفرات, العراق,2007.
حريزي عبد الهادي ,اقتراح بطارية اختبار لتحديد وتقويم درجات معيارية لانتقاء لاعبي كرة القدم أشبال 15-17 سنة,ماجيستير,الجزائر , 2007.
سفيان مجعور، محددات توجيه الناشئين في أندية الجيدو. مجلة معارف، المجلد 9, العدد17,2014,ص34.
بومدين قادة، تحديد بعض معايير التوجيه العملية لدى مهاجمين كرة القدم، أطروحة دكتوراه، مستغانم، الجزائر,2018,ص44.
عماد الدين عباس أبو زيد، التخطيط والأسس العممية لبناء واعداد الفريق في
الألعاب الجماعية، منشأة المعارف, 2005,ص101.
حديوش لعموري. تحديد المعايير والمقاييس المحددة للتوجيه للرياضة المدرسية لدى تلاميذ الطور الثاني 12-15 سنة,ماجيستير,الجزائر,2011,ص77.
جمال خيري، كفاءة المدرب وعلاقتها بعملية الانتقاء في كرة القدم لدى فئة الناشئين، . 2014، مجلة معارف، المجلد 9، العدد 16 , ص 235.
جوبر خالد وبن هيبة تاج الدين ودهلي هني، دراسة مقارنة في بعض الخصائص
البدنية للاعبي كرة القدم حسب مراكز اللعب، مجلة النشاط البدني الرياضي المجتمع التربية و الصحة,المجلد3,العدد2,2020,ص14.
فتحي دربال، يعقوب الشيخ، دراسة عاملية للمتطلبات المرفولوجية والوظيفية للاعبي كرة القدم حسب مراكز اللعب، مجلة الابداع الرياضي ،المجلد 10 ، العدد3, 2019, ص440.
المراجع الأجنبية:
Jean Clement NDIONE , L'evaluation de apprentissages en E.P.S,Mémoire STAPS 1994, Dakar, Sénégal,page 30.
Richard Montpetit, La détection des talents en sport, 1989, EditionVigot.
T.Todorov/T.Lazorov, Normes pour l'évaluation du développement.
physique et la détection des jeunes pour les disciplines sportives,
Vaproci Fyziceskata Kultura, 1975.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of Human Sciences
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.