The Extent of Gaining Loyalty and Belongingness among Students in the 9th and 10th Grades who Involved in The National Summer Project (BASMA) of Public Schools
A Case Study of Southern District of Mazar Schools for 2017/2018
Keywords:
Loyalty, Belonging, Values, National Project BASMAAbstract
This study aims at identifying the extent to which students in grades 9th and 10th have achieved loyalty and belonging values by involving them in the national project (BASMA), which is implemented by Ministry of Education in comparison with the same values acquired before participation in the national project. The project has been supervised by the Directorate of Education / Southern Al-Mazar. One thousand two hundred participants; a questionnaire was designed and given by hand to this sample. This questionnaire consisted of three dimensions of the project implementation: national dimension, family dimension, social dimension). Results of the study showed that all the dimensions represented had shown improvements compared with attitude for the same sample participating in the project, but the relative importance for all paragraphs differed. We recommend that all projects similar to this need to be supported and motivated; students who were involved should take part in such a case for the future activities plans.
Downloads
References
John Allen, Williams. (2001). National Security Law in The Changing World: The Tenth Annual Review of The Field. (Conference Report, With Matthew Foley), American Bar Association, Standing Committee on Law and National Security, National Security Law Report (March-April 2001).
Mandal Karsten, 2010, Impact of Activities' and Programs of The International University of Mexico To Activate Citizenship in Students the Values of Mexico ،The University of Mexico.
Uma Sekaran, Research Methods for Business, 2016, A Skill-Building Approach Fourth Edition, Southern Illinois University at Carbondale, John Wiley & Sons, Inc.
الباقي، صابر، الانتماء والمواطنة،منشورات كلية الآداب،جامعة المينا مصر، القاهرة. (2008).
بدر، أحمد، أصول البحث العلمي ومناهجه، المكتبة الأكاديمية،القاهرة، 1996.
التل، سعيد، الدولة الأردنية وفلسفة الإصلاح والتحديث، جريدة الرأي، عمان،العدد (12754)،2005
حجازي،صالح صبري محمد، معوقات إشباع احتياجات الشباب الجامعي من خلال الأنشطة الطلابية والتخطيط لمواجهتها،رسالة ماجستير،كلية التربية،جامعة الأزهر، 2006
حسين، الحسين حامد محمد، الأنشطة التربوية وتنمية الوعي الوطني لدى التلاميذ التعلم الأساسي، “رسالة ماجستير"، كلية التربية،جامعة جنوب الوادي –سوهاج، 2005
حسين، محمود عبده احمد، دور الأنشطة الطلابية في إكساب قيم المشاركة لدى طلابجامعة الأزهر، رسالة ماجستير، مجلةالتربوية، جامعةالأزهر، 2005
الخزاعي،حسين،الشمايلة،ايمان، مستوى المواطنةوالانتماء لدى العاملين في المؤسسات الأردنية"دراسة اجتماعية تطبيقية" دراسات العلوم الإنسانية والاجتماعية،مجلد 41،2014
الدعيج،عبد العزيز،أسباب عزوف طلبة جامعة الكويت عن الاشتراك في الأنشطة الطلابية،المجلة التربوية،الكويت،العدد(64)، 2000
عمران،كامل، الشباب وفوائد استثمار وقت الفراغ،مجلة العلوم الاجتماعية،مجلد (27)، 1999
قصيعة، عبد الرحمن احمد، مستوى اكتساب بعض المفاهيم التاريخية والفلسفية لدى طلبةالصف التاسع الأساسي بمحافظات غزة وعلاقته بانتمائهم الوطني، "رسالة ماجستير" الجامعةالإسلامية، غزة، 2000
مغامسي، عبير محمد، دور الأنشطة الطلابية الجامعية في تقرير القيم الخلقية لدى الطالبات، رسالة ماجستير غير منشور، جامعةأمالقرى، 2012
موقع وزارة التربية والتعليم www.moe.jo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.