The impact of the development of selective attention on oral understanding to students with attention deficit disorder after cognitive rehabilitation attention function
Keywords:
selective attention, oral understanding, attention deficit disorder, cognitive rehabilitationAbstract
The current study aimed to reveal the effect of developing selective attention on the oral understanding of students with attention deficit disorder after the cognitive rehabilitation of the attention function. The study was applied to 26 pupils and seven-year-old pupils studying at the second primary level, the quasi-experimental one-group approach was used with Measurement before and after, and the study defined two stages: the first is the effectiveness of the cognitive rehabilitation plan for the function of attention, and the second is the identification of the impact of the development of selective attention on oral understanding, In the study, it was used: the behavior observation network within the section, the Attention Deficit Disorder Scale, selective attention and experiential understanding and oral, with the application of the plan re-cognitive rehabilitation of the function of attention. The results showed that there is an effect of the development of selective attention on the oral understanding of students with attention deficit disorder after the cognitive rehabilitation of the attention function, where there were statistically significant differences in the performance of the selective attention test before and after the cognitive rehabilitation of the attention function in students with attention deficit disorder. In addition to finding statistically significant differences in the oral understanding test before and after cognitive rehabilitation of the attention function of the sample members
Downloads
References
/ السيد، علي سيد أحمد. محمد بدر، فائقة (1999). اضطراب الانتباه لدا الأطفال (أسبابة وتشخيصه وعلاجه). ط1. القاهرة، مصر: مكتبة النهضة المصرية.
/ الوقفي، راضي (2009). صعوبات التعلم (النظري والتطبيقي). ط1. عمان، الأردن: دار المسيرة للنشر والتوزيع.
/ الزغول، عماد (2003). نظريات التعلم. عمان، الأردن: دار الشروق.
/ الزيات، فتحي مصطفى (1995). الأسس المعرفية للتكوين العقلي وتجهيز المعلومات. ط1. المنصورة. مصر: دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزيع.
/ الزيات، فتحي مصطفى (1998). صعوبات التعلم (الأسس النظرية والتشخيصية والعلاجية). ط1. القاهرة، مصر: دار النشر للجامعات.
/ أدافر، لامية (2011). دراسة الفهم للغة الشفهية لدى الطفل المصاب بالتوحد بعد إخضاعه لإعادة التربية الصوتية. )رسالةماجستار في الأورطفونيا). قسم علم النفس، جامعة الجزائر 2، الجزائر.
/ بن عربة، زكية (2001). اضطراب الانتباه وعلاقته بالأداء المدرسي لذا التلاميذ ذوي صعوبات التعلم. (رسالة ماجستار في علم النفس المعرفي). قسم علم النفس، جامعة الجزائر2، الجزائر.
/ سيسالم، كمال سالم (2009). اضطراب قصور الانتباه والحركة المفرطة. ط1. الإمارات العربية المتحدة: دار الكتابة الجامعي.
/ عوض الله، سالم محمد، الشحات، مجدي (2008). صعوبات التعلم(التشخيص والعلاج). ط3. الأردن: دار الفكر.
/ غازلي، نعيمة (2012). الفهم اللغوي الشفهي. جامعة مولود معمري، تيزي وزو، الجزائر.
/ زكور محمد، مفيدة. أبي ميلود، عبد الفتاح (2016). تقدير معلمي مرحلة التعليم الابتدائي لانتشار اضطراب قلة الانتباه المصحوب بفرط النشاط لتلاميذهم. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية. جامعة قاصدي مرباح، ورقلة، الجزائر.
/ Cadet, B (1998). Psychologie cognitive. Paris, France : In Press.
/ Lieury, A (2006). Psychologie cognitive. Paris, France : Dunod édition.
/ Fondation centre Suisse de pédagogie (2016). Troubles du déficit de l’attention avec ou sans hyperactivité. à travers le site http://search.yahoo.com
/Reed, S (2007). Cognition (théorie et application). .Bruxelles, Belgique : De Boeck.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.