Media Education: From A Defence Project to an Empowerment Project

Authors

  • Ahlem Boulkaibet University 20 Août 1955 Skikda, Algeria
  • Idris Boulkaibet University of Salah Boubnider Constantine3, Algeria.

Keywords:

media education, filtering, alternative media, virtual environment

Abstract

This article discusses the challenges posed by new information technologies and their repercussions for education. Creating new methods has become imperative for young people to sift through media content. The challenge is to know how to make young people more vigilant.

   The approach is based on making young people both more careful and more interactive in an increasingly powerful virtual environment by giving them skills without which message filtering would not be possible. Therefore, the adoption of new methods of education would become necessary to face these emerging challenges.

   In view of these challenges, the article attempts to provide an answer to the question: what can be done to make education more positive by awakening the faculty of criticism in young people?

Downloads

Download data is not yet available.

References

– فهد بن عبد الرحمن الشميمري: التربية الإعلامية، مكتبة الملك فهد، الرياض، السعودية 2010، ص 19.

- ت. هارولز جيلرت: طرائق البحث العلمي في المجالات الإعلامية، ترجمة/ المركز الثقافي للتعريب والترجمة، دار الكتاب الحديث، القاهرة 2009، ص 388.

- محمد عمارة تقي الدين: الإعلام وحتمية التفكير الناقد، مقال نشر في:

/5/ 2018.

تم استرجاعه بتاريخ: 05/10/2020 من:

https://www.gomhuriaonline.com/GomhuriaOnline-Articles

– ت. هارولز جيلرت، مرجع سابق، ص 388.

- بيير بورديو: أسئلة علم الاجتماع، ترجمة/ عبد الجليل الكور، دار توبقال للنشر، الدار البيضاء ، المغرب 1997، ص ص 84 – 85.

- دوغلاس كيلنر وجيف شير: دراسات في السياسات الثقافية للتربية، منشورة على الانترنت في سبتمبر 2001، المجلد 26، رقم 3، نحو تربية إعلامية نقدية: المفاهيم والحوارات والمنظمات والسياسات الأساسية جامعة كاليفورنيا، لوس أنجلس، الولايات المتحدة الأميركية.

تم استرجاعه بتاريخ: 05/10/2020 من:

https://mdlab2013.files.wordpress.com/2013/07/pdf

- المرجع السابق.

- كمال بومنير: النظرية النقدية لمدرسة فرانكفورت، الدار العربية للعلوم ناشرون ،بيروت 2010، ص ص131- 155.

- إريك ميغريه: سوسيولوجيا الاتصال ووسائل الإعلام، ترجمة/ موريس شربل، جروس برس، طرابلس، لبنان، 2009 ، ص ص101 – 111.

- دوغلاس كيلنر، مرجع سابق.

- محمد عبد الحميد: نظريات الإعلام واتجاهات التأثير، عالم الكتب، القاهرة، 1997، ص ص 319 -320.

- صفاء جبارة: الخطاب الإعلامي بين النظرية والتطبيق، دار أسامة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن 2009، ص 282.

- المرجع السابق، ص 283.

- أحمد زكريا أحمد: نظريات الإعلام، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، المنصورة، مصر، 2009، ص ص 218 - 234.

- بيير بورديو: التلفزيون وآليات التلاعب بالعقول، ترجمة/ درويش الحلوجي، ترجمة درويش الحلوجي، دار كنعان، دمشق، 2004، ص ص 48 – 54.

-Armand Mattelart, histoire des théories de la communication, la découverte, Paris 2002, p p85-86.

- محمد نجيب الصرايرة: قضايا في الإعلام الدولي، الرائد للنشر والتوزيع، عمان 2012، ص ص 139 - 142.

- دوغلاس كيلنر، مرجع سابق.

- المرجع نفسه.

- ت. هارولز جيلرت، مرجع سابق، ص ص 387 – 394.

- دوغلاس كيلنر، مرجع سابق.

- المرجع نفسه.

- محمد عمارة تقي الدين، مرجع سابق.

-Jhon Dewey, education et democratie, traduction/ Gerard Deladalle , Delmas , Bordeaux 1983 ,p 107

- دوغلاس كيلنر، مرجع سابق.

- J.Habermas ,Droit et Democratie ,éditions Gllimard, Paris,1997, pp327-340.

- دوغلاس كيلنر، مرجع سابق.

Published

2021-06-16

How to Cite

Boulkaibet, A., & Boulkaibet, I. (2021). Media Education: From A Defence Project to an Empowerment Project. Journal of Human Sciences , 32(1), 203–214. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3573

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.