Training of teachers of the first year of primary school to implement the competency-based approach - according to teachers and inspectors -

Authors

  • Wassila Harkas University 8 Mai 1945 Guelma, Algeria.
  • Halim Merabat University 8 Mai 1945 Guelma, Algeria.
  • Soufiane Berinat University 8 Mai 1945 Guelma, Algeria.

Keywords:

Teacher Preparation, Primary school teacher, New Educational Curricula, Competencies Approach

Abstract

This study aims to identify the reality of the process of preparing primary school teachers, and to what extent their preparation programs respond to the application of the Competency Approach according to teachers, educational and training inspectors. That approach, was adopted by the Algerian educational system, starting from the 2003/2004 academic year. To achieve this goal, we applied a questionnaire to a sample of first-year primary school teachers consisting of 343 teachers and a sample of 13 inspectors. The results obtained in our research indicated that first-year primary school teachers did not receive sufficient numbers to qualify them to apply the competency approach to the new educational curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

References

-فضيل دليو (1999)، أنواع المعاينة في العلوم الاجتماعية، في سلسلة العلوم الاجتماعية، العدد 3، قسنطينة: منشورات جامعة منتوري.

- ماجد عرسان الكيلاني(1991)، التربية والتجديد، ط1، بيروت: الريان للطباعة، ص 99.

-عبد الله عبد الدايم(1994)، عن معجم علوم التربية، سلسلة علوم التربية، ط1، المغرب: منشورات دار التربية.

-عبد الفتاح مراد (1975)، موسوعة البحث العلمي وإعداد الرسائل والأبحاث والمؤلفات، الإسكندرية، مصر: ص1493.

- عبد الكريم غريب، وآخرون(1994)، في معجم علوم التربية، مصطلحات البيداغوجيا والديتاكتيكا، سلسلة علوم التربية 9 و 10، ط1، المغرب: منشورات دار التربية.

لبيب النجيحي. 1981

-وزارة التربية الوطنية، (2000)، المنشور الوزاري رقم 02/0. 0. 5/ 2000 المؤرخ في 22 أكتوبر 2000.

-ليندة، ب، الهاشمي، ل،(2017)، أهمية الإعداد المهني التربوي في برامج إعداد المعلم لمهنة ،مجلة أبحاث نفسية و تربوية، 187 - العدد 10 - جوان 2017 ، مجلد ب، ص.ص. 161

-أبو بكر بن بوزيد(2009) إصلاح التربية في الجزائر، رهانات وإنجازات، دار القصبة للنشر، الجزائر، 2009، ص 23.

-عبد الكريم غريب: استراتيجية الكفايات وأساليب تقويم جودة تكوينها، منشورات دار التربية، ط 3، 2003، ص 60.

-أبو بكر بن بوزيد: إصلاح التربية في الجزائر، رهانات وإنجازات، دار القصبة للنشر، الجزائر، 2009، ص 28.

وزارة التربية الوطنية (2003)، المنشور الوزاري رقم 489 / و. ت / أ. ع المؤرخ في 03 ماي 2003، المتعلق بتحضير الدخول المدرسي.

-فيليب بيرينو (2003) ، المقاربة بالكفاءات ،ترجمة : مصطفى بن حبيلس، الجزائر : المركز الوطني للوثائق التربوية.

- محمد لبيب النجيحي(1981)، دور التربية في التنمية الاجتماعية و الاقتصادية ، ط2 ، بيروت 1981 (بتصرف).

المراجع الأجنبية

- André de Peretti, Jean Boniface et Jean-André Legrand (2000), encyclopédie de l'éducation et de la formation en éducation, 2e édition S F p éditeur, p740

-Larousse (1978) Petit dictionnaire de français، édition refondue، paris، p 342.

-Jallo de Jean-Pierre, Système d’enseignement en Europe. Universalis(6)

-Petit Larousse illustré, Paris, 1984.

- Bertrand Y et Valois : les options en éducation, ministère de l’éducation, Québec 1982.

-Philippe Perrénoud: dix nouvelles compétences pour enseigner، ESF édition، Paris, 1991.

-Maurice Tardif et Clermont Gauthier: l'enseignant "acteur rationnel" ;quelle rationalité، quel savoir، quel jugement، perspectives en éducation ,Bruxelles, 1996, p213.

- Altet Margerit(1994)، La formation professionnelle des enseignants, 1ère édition، Paris: PUF، P247

Bertrand Y et Valois(1982), les options en éducation, ministère de l’éducation, Québec. -

-Philippe Perrénoud، (1991), dix nouvelles compétences pour enseigner, Paris : ESF édition, Paris,

Dictionnaire encyclopédie de l’éducation et de la formation, Op.cit., P 202-

-Philippe Carré et Pierre Caspar(1999) , Traité des sciences et des techniques de la formation,

Paris : DUNOD.

-Hofmeister, C., & Pilz, M. (2020). Using e-learning to deliver in-service teacher training in the vocational education sector: Perception and acceptance in poland, Italy and Germany. Education Sciences, 10(7), 1–17. https://doi.org/10.3390/educsci10070182l .le: 20/03/2021.

-Sáez-López, J. M., Cózar-Gutiérrez, R., González-Calero, J. A., & Carrasco, C. J. G. (2020). Augmented reality in higher education: An evaluation program in initial teacher training. Education Sciences, 10(2). https://doi.org/10.3390/educsci10020026. Le: 10/04/2021.

-Blimpo, M. P., & Pugatch, T. (2019). Entrepreneurship education and teacher training in Rwanda. Journal of Development Economics, 140, 186–202. https://doi.org/10.1016/j.jdeveco.2019.05.006. Le: 02/05/2021.

-Adnan Hakim(2015), Contribution of Competence Teacher (Pedagogical, Personality, Professional Competence and Social) On the Performance of Learning, The International Journal Of Engineering And Science (IJES) || Volume || 4 || Issue || 2 || Pages || PP.01-12|| 2015 ||,

http://www.theijes.com/papers/v4-i2/Version-3/A42301012.pdf. Le:30/03/2021.

Published

2021-10-03

How to Cite

Harkas, W., Merabat, H., & Berinat, S. (2021). Training of teachers of the first year of primary school to implement the competency-based approach - according to teachers and inspectors -. Journal of Human Sciences , 32(2), 553–573. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3682

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.