Effectiveness of verbal and non-verbal organizational communication in achieving security and occupational safety for workers in industrial establishment
Field study at Sonatrach Foundation (Ain Saleh Gas Project)
Keywords:
occupational security, occupational safety, workers, industrial facilities, SonatrachAbstract
The aim of this study is to identify the effect-iveness of communication tools and their relationship to industrial security, and to detect the obstacles they face, where a simple random sample of 145 members of the study population was taken, and the researcher adopted in the analysis of data and information program (SPSS). We also used the descriptive approach. The study reached the following results:
- Detect the existence of a different electronic communication and non-verbal and written average flow of information from the admin-istration to the implementers and supervisors, either through reports or through announcements, and the use of multiple languages.
- Using oral communication more often, where workers rely on direct contact with the supervisor or the use of meetings to communicate all their concerns, despite their preference to contact and meet directly with the manager.
Downloads
References
- عشوي، مصطفى (1992)، أسس علم النفس الصناعي – التنظيمي ، (دط) ،المؤسسة الوطنية للكتاب ، الجزائر ، ص 144
Alex Muchielli (2001). les sciences de l’information et de la communication , édition hachette, paris. P67
عودة، محمود (1971) أساليب الإتصال والتفسير الإجتماعي، دار النهضة العربية، بيروت، ص6
نفس المرجع.ص6-7.
غياث، بوفلجة (1992)،مقدمة في علم النفس التنظيمي، ديوان المطبوعات الجامعية، ص35.
الطماوي، سليمان (1987)، مبادئ علم الادارة العامة ، ط1 ، مطبعة جامعة عين شمس ، الإسكندرية، ص171
الجميلي، خيري خليل (1997)، الاتصال ووسائله في المجتمع الحديث، الكتاب الجامعي الحديث، الاسكندرية، ص143
دعبس، محمد يسري (1990)، الاتصال والسلوك الإنساني، سلسلة 18، البيطاش للنشر والتوزيع ، الإسكندرية ،مصر، ص261
دعبس، محمد يسري، مرجع سابق.ص266
ماهر، احمد (2004)، الاتصال " كيف ترفع مهاراتك الإدارية"، (د. ط) ،الدار الجامعية للطبع والنشر والتوزيع ، الإسكندرية ، مصر، ص52
حسن، راوية (1999)، السلوك في المنظمات، (دط)، الدار الجامعية للطبع والنشر والتوزيع ، الاسكندرية ، مصر ، ص190
دعبس محمد يسري، مرجع سابق ، ص266
ماهر، احمد ، مرجع سابق.ص52
دعبس، محمد يسري ابراهيم، مرجع سابق ، ص 252
عساف، عبد المعطي محمد ، فالح، محمد صالح (2004)، أسس العلاقات العامة، دار الحامد للنشر و التوزيع ،عمان ، الاردن، ص100
دعبس، محمد يسري ابراهيم، مرجع سابق ، ص 254
الجميلي، خيري خليل، مرجع سابق ، ص 159
ماهر، احمد (2003)، السلوك التنظيمي" مدخل بناء المهارات "،ط8 ،الدار الجامعية للطبع والنشر والتوزيع ، الإسكندرية ، مصر، ص367
حجاب، محمد منير (2007)، الاتصال الفعال للعلاقات العامة ، ط1 ، الدار الفجر للنشر والتوزيع ، القاهرة ،مصر، ص 123
العلاق، بشير (2010)، نظريات الاتصال "مدخل متكامل "، (دط) ،دار اليازوري للنشر والتوزيع ، عمان ،الأردن، ص94
عساف، عبد المعطي محمد (1999)، السلوك الإداري التنظيمي في المنظمات المعاصرة، (دط)، دار زهران للنشر، عمان، الأردن، ص 228
نفس المرجع، ص228
البكري، أمل وآخرون (2009)، الصحة والسلامة العامة، الطبعة الخامسة، دار الفكر ،الأردن، ص243
الشاعر، عبد المجيد (1994)، الصحة والسلامة العامة، ط1، دار اليازوري، الأردن، ص311
الشنواني، صلاح (1994)، إدارة الأفراد و العلاقات الإنسانية، مؤسسة شباب الجامعة، الإسكندرية، ص466
نفس المرجع، ص363
نفس المرجع،ص216
البكري، أمل وآخرون:مرجع سابق، ص244
نفس المرجع، ص245.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.