The role of the University lecturer at the Algerian University in enhancing the students' linguistic security

The Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Jijel as a model

Authors

  • Ahmed Menighed University of Batna 1, Algeria.
  • Belkacem Bouguerra University of Batna 1, Algeria.

Keywords:

University lecturer, the University, Language security, University student

Abstract

This study aimed to know the current reality of the linguistic security of the Algerian university student, and the role of at the Algerian University lecturer in its enhancing. This study adopted the descriptive methodology. The sample of this study )375( students in the faculty of human and social sciences in the University of Jijel. A questionnaire has been distributed among the students after checking its psychometric properties. Statistical processing used the statistical analysis software (SPSS), where arithmetic averages and standard deviations were calculated to know the level of the university lecturer role in enhancing the student's linguistic security. The study found that the university lecturer in the faculty of human and social sciences in the University of Jijel has the language competencies that help him to enhance the linguistic security of the student to a big extent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

حنان عبد الله الكوارى، الأمن الاجتماعي وتأثيره على التربية في ضوء التحديات المعاصرة، دار الوفاء لدنيا الطباعة والنشر، الإسكندرية، ط1، 2012، ص13.

تالي جمال، منيغد أحمد، "الانفتاح الإعلامي ومفهوم المواطنة لدى الشباب الجزائري"، الملتقى الوطني الرعاية الاجتماعية للشباب، معهد العلوم الاجتماعية والإنسانية، المركز الجامعي أحمد زبانة غليزان، 10/11 ماي 2016، ص9.

المجلس الأعلى للغة العربية، الأمن الثقافي واللغوي والانسجام المجتمعي، منشورات المجلس، 2018، ص31

مريم قدار، التعايش بين العربية والأمازيغية مظهر من مظاهر ثراء لغوي وثقافي، أعمال اليوم الدراسي الأمن الثقافي واللغوي والانسجام الجمعي، منشورات المجلس الأعلى للغة العربية، 2018، ص409.

محمد العربي ولد خليفة، المسألة الثقافية وقضايا اللسان والهوية، منشورات ثالة، الجزائر، 2007، ص123.

محمد داود: الهوية والتعدد اللغوي والثقافي في الجزائر واقع ورهانات، أعمال اليوم الدراسي حول الأمن الثقافي والأمن اللغوي والانسجام المجتمعي، مشورات المجلس الأعلى للغة العربية، 2018، ص31.

صالح حموش بلعيد: الأمن اللساني، المواد العلمية لملتقى دور التعليم والإعلام في تحقيق أمن اللغة العربية، مركز الملك عبد الله عبد العزيز الدولي لخدمة اللغة العربية، أكاديمية نايف للعلوم الأمنية، ص59.

مريم قدار، مرجع سبق ذكره، ص114.

المجلس الأعلى للغة العربية، مرجع سبق ذكره، ص20.

محمد بن أحمد عوض البربري، "دور الجامعات العربية في تحقيق الأمن الفكري وتعزيز الهوية الثقافية لدى طلابها، دراسة مقارنة مع الجامعات الصينية"، المؤتمر الوطني الأول للأمن الفكري المفاهيم والتحديات، جامعة الملك سعود، 2011.

ديمة محمد وصوص، المعتصم بالله الجوارنة، خالد العطيات، درجة ممارسة الأدوار الأكاديمية لدى أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحسين بن طلال، مجلة العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، المجلد42، العدد3، 2015، ص.ص 1023-1041.

زينب معوض الباهي، هناء عبد التواب ربيع أبو العينين، دور الجامعات في تعزيز الأمن الفكري للشباب (الواقع وآليات التطوير)، مجلة كلية الخدمة الاجتماعية للدراسات والبحوث الاجتماعية، جامعة الفيوم، المجلد4، العدد4، جويلية2016، ص.ص 141- 163.

Published

2022-12-31

How to Cite

Menighed, A., & Bouguerra, B. (2022). The role of the University lecturer at the Algerian University in enhancing the students’ linguistic security: The Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Jijel as a model. Journal of Human Sciences , 33(4), 139–158. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4215

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.