Classroom questions and their role in educational achievement Arabic language textbook questions for secondary education as a model

A critical view

Authors

  • Salah Touahri University of May 8, 1945, Guelma, Algeria

Keywords:

Questions, class, textbook, discussion, dialogue

Abstract

Since the beginning of the modern era, educational scientists have been keen to know the reasons for improving the level of learners and diagnosing their knowledge and abilities, as their focus was great on knowing the most effective methods of teaching and its best methods and elements of the educational process and its multiple components, and perhaps the class questions are among the most prominent methods and mechanisms that educators have been interested in researching. Being an important means of communication between the teacher and the learner, as it works to create conditions for learning; As it opens bridges of communication and ways of dialogue between learners, reveals their various abilities, and sends a spirit of scientific competition among them, so as to allow them the opportunity to express opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- عبد المجيد زيتون، التدريس نماذجه ومهاراته، ط2، دار عالم الكتب،2005م، القاهرة، ص486.

- أحمد حسين اللقاني، فارعة حسن محمد سليمان، التدريس الفعّال، عالم الكتب ، القاهرة،ص57.

- أفنان نظير دروزة، الأسئلة التعليمية والتقييم المدرسي،ط1، دار الشروق ،2005،عمان، الأردن ، ص70.

- إبراهيم عصمت مطاوع وواصف عزيز واصف “ التربية العلمية وأسس طرق التدريس “ دار النهضة العربية للطباعة والنشر بيروت 1986 ص 29 .

- عبد الكريم غريب « المنهل التربوي معجم موسوعي في المصطلحات والمفاهيم البيداغوجية والديداكتيكية والسيكولوجية «الجزء الثاني . منشورات عالم التربية مطبعة النجاح الجديدة، الدار البيضاء الطبعة الاولى 2006 ص: 798 .

- ينظر توفيق أحمد مرعي ومحمد محمود الحيلة، طرائق التّدريس العامّة، دار الميسرة عمان،الأردن،ط4،2009،ص.67

- محمد عبد الرحيم عدس “ المعلم الفاعل والتدريس الفعال “ دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع عمان 2000ص : 203.

- عبد العليم إبراهيم ، الموجه الفني، لمدرسي اللغة العربية، دار المعارف،1968، القاهرة،ص430

- جابر عبد الحميد جابر وآخرون، مهارات التدريس، ط2، دار النهضة القاهرة ،1982.،ص202.

- المشوق في الأدب والنصوص والمطالعة الموجهة، السنة الاولى من التعليم الثانوي جدع مشترك آداب، ص5

- نفسه ص06

- الجديد في الأدب والنصوص والمطالعة الموجهة، السنة الثانية من التعليم الثانوي العام والتكنلوجي لشعبتي: الآداب والفلسفة ، الآداب واللغات الأجنبية ، الإشراف أبو بكر الصادق سعد الله ص62

- نفسه، ص62.

- نفسه، ص62.

- نفسه، ص62

- المشوق، ص76

- اللغة العربية وآدابها،السنة الثالثة من التعليم الثانوي ،:آداب / فلسفة - لغات أجنبية، الديوان الوطني للمطبوعات الجامعية، ط1، 2007-2008، ص 40.

- نفسه، ص41.

- نفسه، ص32.

- المشوق 31.

- نفسه، ص(16-19).

- فان ديك، علم النصّ. مدخل متداخل الاختصاصات، ترجمة سعيد حسن بحيري، دار القاهرة للكتاب، القاهرة، 2001.ص334.

- اللغة العربية وآدابها، السنة الثالثة من التعليم الثانوي ،:آداب / فلسفة ، ص208

- محمّد حمّود، "مكونات القراءة المنهجية للنّصوص، المرجعيات، المقاطع، الآليات،تقنيات التنشيط"، دار الثقافة، البيضاء،1998ص100 .

- اللغة العربية وآدابها، السنة الثالثة من التعليم الثانوي ،:آداب / فلسفة ، ص41.

-محمد خطابي .لسانيات النص، مدخل إلى انسجام الخطاب، المركز الثقافي العربي،. الدار البيضاء، ص5.

- المشوق، ص07.

- الجديد، ص68.

- المشوق، ص18.

كتاب السنة الثالثة ثانوي، ص217.

- الجديد، ص27.

Published

2021-12-31

How to Cite

Touahri, S. (2021). Classroom questions and their role in educational achievement Arabic language textbook questions for secondary education as a model : A critical view. Journal of Human Sciences , 32(4), 165–175. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3919

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.