Kindergartens in the era of digitization: a forward-looking vision

Authors

  • Ahlam Bennya University Abdelhamid Mehri Constantine 2, Algeria
  • Farouk Yala Mohamed Lamine Debaghine University, Setif 2, Algeria

Keywords:

kindergarten, child, nanny kindergarten, computer, computerized programs

Abstract

This research paper tries to present a modern vision for teaching and learning in the information age through anticipating the digitization of kindergartens and transforming them from stereotypical to informatics, by moving from traditional educational programs, methods and boring teaching methods that depend on memorization and indoctrination to modern methods and techniques in an attractive scientific template that depends on understanding and thinking skills.

This is achieved by integrating the computer into its programs as a strategic choice. Scientific studies have proven its effectiveness in sharpening the talents of the child and exploding his energies in a creative, unconventional way that depends mainly on computerized programs designed on scientific foundations under the supervision of an academically and professionally qualified educator working to raise the level of educational outcomes in line with the specifications of a kindergarten Tomorrow that will qualify her children for professions we do not know yet; As the world of tomorrow is the world of digitization, or rather the world of inventions in various areas of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- لطفي بركات: تحديات القرن الواحد والعشرين في التربية، دار العربي، الطبعة الأولى، القاهرة، مصر، 1998، ص12.

- Steven. C and others: Help your Kids with computer Science, A penguin Random House Company first Published in London, Great Britain, 2018, p14.

- قاسم النعواشي: استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في التعليم، دار وائل للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، 2010، ص22.

- Sajana Sigdel. J; Wales U: Technology and Learning Capacity of Children: A Positive Impact of Technology in Early Childhood, 5/3/2017, p2.

- John Siraj. B; Iain Macleod. B: Supporting Science, design and technology in the early years, London, Library of congress cataloging publication, U.S.A, 1999, p158.

- القطامي يوسف وثابت فدوى: عادات العقل لطفل الروضة بين النظرية والتطبيق، دار ديبونو للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، 2009، ص18.

- The National Institute for Research in Education: Reflections on the School of Tomorrow for a Distinguished Education, Journal of Research and Education, (Sixth Issue, 2011) p31

- وزارة التربية والتعليم: استراتيجية تنمية الطفولة المبكرة في مصر، مكتب الأجفند، مصر، 2006، ص4.

- نفس المرجع.

- Judy Van. S; Debbie. E; Jennifer. R: Technology in Early Childhood Education: Finding the Balance.17th in a series of (hot topic), Northwest Regional Educational laboratory, p114.

- Nancy. Z: Technology Use in Early Childhood Education: A Review of the Literature by R. A thesis submitted in conformity with the requirements for the Degree of Masters of Education Graduate Department of Education in the University of Ontario Institute of Technology, 2014, p42-52.

- هلال أحمد القباطي: فاعلية برمجية حاسوبية متعددة الوسائط في تنمية التفكير المنطقي لدى طفل ما قبل المدرسة في أمانة العاصمة صنعاء، المجلة العربية للتربية العلمية والتقنية، (العدد 3، أفريل 2015)، ص78.

- أريج بنت محمد عبد العزيز المنصور: برامج ركن الحاسب الآلي ودورها في إكساب طفل الروضة مهارات القراءة والكتابة، دون طبعة، جدة، المملكة العربية السعودية، 2016، ص27-28.

- هلال أحمد القباطي: المرجع السابق، ص78.

- LIZ. B: How children of three and four years’ experience the nursery computer, Institute of Education, University of London, United Kingdom, 2002, p255.

- زكريا الشربيني ويسرية صادق: نمو المفاهيم العلمية للأطفال (برنامج مقترح وتجارب لطفل ما قبل المدرسة)، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، الأردن، 1998، ص105.

- Mccarrick. K; Li. X: Buried Treasure: (The Impact of computer Use on Young Children's Social, Cognitive, Language Development and Motivation), AACE Journal ,15 /01 /2007, p73.

- سلوى مرتضى وآخرون: مدخل إلى رياض الأطفال، منشورات جامعة دمشق، دمشق، سوريا، 2012، ص171.

- محمد متولي قنديل ورمضان مسعد بدوي: المواد التعليمية في الطفولة المبكرة، دار الفكر، الطبعة الأولى، عمان، الأردن،2007، ص466.

- عبد العزيز طلبة عبد الحميد: تطبيقات تكنولوجيا التعليم في المواقف التعليمية، المكتبة العصرية للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، مصر، 2011، ص38.

- نفس المرجع.

- هناء محمد عبد الرحيم: دمج التكنولوجيا في أنشطة رياض الأطفال، دار الكتاب الحديث، الطبعة الأولى، القاهرة، مصر، 2009، ص18.

- سلوى مرتضى وآخرون: المرجع السابق، ص173.

- محمد متولي قنديل ورمضان مسعد بدوي: المرجع السابق، ص486.

- Douglas. H; Clements: Computer in Early Childhood Mathematics Contemporary Issues in Early Childhood, V3, N2, 2002, P160- 163.

- جودت أحمد سعادة وفايز عادل السرطاوي: استخدام الحاسوب والأنترنت في ميادين التربية والتعليم، دار الشروق للنشر والتوزيع، الطبعة الأولى، عمان، الأردن، 2010، ص43.

- عاطف محمود عبد العال ومحمد السيد النجار محمد: فاعلية برنامج ألعاب تعليمية إلكترونية في تنمية مهارات استخدام الكمبيوتر لأطفال مرحلة الرياض، مجلة العلوم التربوية،(العدد الثالث، الجزء الثاني، يوليو 2014)، ص240.

- جودت أحمد سعادة وعادل فايز السرطاوي: المرجع السابق، ص46.

- مصطفى عبد السميع محمد وآخرون: برامج الأطفال المحوسبة، دار الفكر، الطبعة ألأولى، عمان، الأردن، 2009، ص130.

- Kam. M: Designing E-Learning Games for Rural Children in India: A Format for Balancing Learning with Fun. Proceedings of the 7th Acm Conference on Designing Interactive Systems. New York, USA, 2008, p58.

- www.primotoys.com, Beginning computer programming for kids aged 3-6 years old, p17.

- نهيل الجابري: طفل الروضة في عصر تكنولوجيا المعلومات، ورقة بحث مقدمة إلى مؤتمر الطفولة في عصر متغير، 10 نوفمبر2009، جامعة البتراء، عمان، الأردن، ص9.

- زكريا الشربيني: رياض الأطفال الذكية (تعليم وتعلم الأطفال باستخدام الكمبيوتر)، دار الفكر العربي، الطبعة الأولى، مصر، 2006 ، ص85.

John; Iain Macleod. B

- Jhon Siraj. B; David. W: Supporting Information and Communications Technology in the Early Years, ERIC, ED 482865, UK, 2003, p4.

- International childhood center: Towards sustainability in Early Childhood Development in the Twenty-first century, International Early Childhood conference and exhibition, (24-27 March 2014), Amman, Jordon ,p6.

- غسان يوسف قطيط وسمير عبد سالم الخريسات: الحاسوب وطرق التدريس و التقويم ، دار الثقافة ، الطبعة الأولى، عمان ، الأردن، 2009، ص 29.

- فاطمة جمال الدين محمود أحمد: "فعالية برنامج تدريبي باستخدام الحاسب الآلي في تنمية بعض مهارات التفكير التقاربي "، (رسالة ماجستيير، قسم الصحة النفسية، كلية التربية، جامعة الزقازيق، 2006)، ص65 .

- مصطفى عبد السميع محمد وآخرون: المرجع السابق، ص344.

- نفس المرجع.

- سماح عبد الفتاح مرزوق: برامج الأطفال المحوسبة، دار المسيرة للنشر والتوزيع و الطباعة، الطبعة الثانية، عمان، الأردن، 2013، ص152.

Maddux. C. D; Johnson. D. L; Willis. J. W: Educational computing: Learning with tomorrow's technologies. Boston: Allyn & Bacon. Discovery, 1997, p61.

- مصطفى عبد السميع محمد وآخرون: المرجع السابق، ص347.

- نفس المرجع، ص 173.

- سماح عبد الفتاح مرزوق: المرجع السابق، ص128.

- مصطفى عبد السميع محمد وآخرون: المرجع السابق، ص233.

- نفس المرجع، ص209.

- Allison. D; Cynthia. S: Designing Multimedia Environment for Children. Willey, USA, 1996, p110.

- Sarah Grand. C: Digital learning (Education and Skills in the Digital age), Corsham Institute thought, leadership programme, Rand, California, USA, 2017, p7.

- سماح عبد الفتاح مرزوق: المرجع السابق، ص96-98.

- John Siraj. B: Information and Communication Technology Skills Development in the Early Childhood Years, The Nile Arab Group, First Edition, Cairo, Egypt, 2006, p147.

- نهيل الجابري: المرجع السابق، ص12.

- هناء محمد عبد الرحيم: المرجع السابق، ص24.

- Rafal.W: A study of the Impact of technology in early education, Uppsala University publication, 11/08/2014,p19.

- جودت أحمد سعادة وعادل فايز السرطاوي: المرجع السابق، ص57.

- أحمد حسين الصغير: مقدمة في التربية و علوم الكمبيوتر، المكتب المصري لتوزيع المطبوعات، دون طبعة، القاهرة، مصر، 2005، ص12-13.

- ندى بدر جراح ووفاء صبار عاشور: اتجاهات المعلمين نحو استخدام الحاسوب كوسيلة تعليمية، مجلة ميسان للدراسات، (المجلد الثامن، العدد الخامس، كانون الأول، 2009)، ص7.

- Nada. M: Information and Communication Technology in Early Childhood Education: Challenges for effective implementation and integration, Submitted in fulfilment of the requirements for the Degree of Doctor of Philosophy ,College of Social Sciences University of Glasgow ,2014, p238.

Published

2021-12-31

How to Cite

Bennya, A., & Yala, F. (2021). Kindergartens in the era of digitization: a forward-looking vision. Journal of Human Sciences , 32(4), 263–286. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3926

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.