A country enters the process of setting prices as a limitation to freedom of competition in Algerian legislation
Keywords:
competition, state, freedom of price, marketAbstract
The constitutional legislator stipulated freedom of trade and industry as a constitutional principle, which resulted in freedom of competition, and the latter is based only on freedom of prices, which is one of the basic principles upon which competition is based as a general principle, but this principle is not taken to launch it, so the state may interfere To set prices in line with certain conditions and by using specific mechanisms under the law to fight speculation and protect the consumer. The aim of this research paper is to protect the purchasing power of the consumer and ensure market stability.
Perhaps the question that arises in this regard is: To what extent is the state involved in the process of setting prices? To answer this question, we adopted the descriptive and analytical method, divided the subject of the study into three axes, each of which includes specific elements.
Downloads
References
ابراهيم عماري(4- 5 نوفمبر 2015)، آليات منع الاحتكار في الفقه الإسلامي والقانون الجزائري، الملتقى الوطني التاسع حول أثر التحولات الاقتصادية على تفعيل قواعد المنافسة (صفحة 10)، الجزائر: جامعة الدكتور مولاي الطاهر بسعيدة،
أحمد محمد محمود علي (2005)، الحماية الجنائية للمستهلك في القانون المصري و الفرنسي والشريعة الاسلامية، دراسة مقارنة، الاسكندرية: دار الجامعة الجديدة.
بن عزة محمد (2013)، دراسة في مبادىء حرية المنافسة صمن قانون المنافسة الجزائري، مجلة الندوة للدراسات القانونية (01)، صفحة 250.
تيورسي محمد(2013)، الضوابط القانونية للحرية التنافسية في القانون الجزائري الجزائر: دار هومه.
دمدوم زكريا (2002)، الإصلاحات الراهنة في الاقتصاد الجزائري، مذكرة تخرج لنيل الماجستير، صفحة 12،الجزائر، كلية العلوم الاقتصاديةوعلوم التسيير، الجزائر3: جامعة الجزائر3.
شرواط حسين(2012)، شرح قانون المنافسة. الجزائر: دار الهدى.
طالب محمد كريم (ديسمبر, 2016). تدخل الدولة في تحديد الأسعار كاستثناء على مبدأ حرية المنافسة، (غليزان، المحرر) مجلة القانون ، 05 (07)، صفحة 264.
فهد سليمان الخطيب، و محمد سليمان العواد (2000)، مبادئ التسويق: مفاهيم أساسية، عمان- الأردن: دار الفكر.
محمد أنور حامد علي(2008)، المنافسة و الاحتكار في ظل الشريعة الإسلامية القاهرة: دار النهضة العربية.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.