The semantic use of the image of the image of Algerian child in revolutionary cinematographic discourse
A semiological analysis of a sample of extracts from the film the Children of November " directed by Moussa Haddad
Keywords:
Algerian child, image, representations, semiological analysis, historical fact, cinematographic factAbstract
This study tries to identify the image given to Algerian children through the cinematographic discourse of the Algerian revolution in order to understand the connotations of this image by identifying their links with historical and ideological reality.
To achieve this goal, we interpreted each element of the cinematographic language used in a symbolic way in the film "the children of November" directed by Moussa Haddad, using the semiological approach of the cinematographic discourse which is essentially based on the technical cutting. and the denotative and connotative reading of each sign constituting this discourse.
And since the semiological reading of historical reality requires the comparison of facts; we compared the meanings mentioned in the film and the actual depictions of the Algerian revolution with the help of documentation necessary to illustrate the facts.
Downloads
References
المراجع باللغة العربية:
أحمد بجاوي ترجمة مسعود جناح. (2014). السينما وحرب التحرير. الجزائر : منشورات الشهاب .
إيمان صباغ. (2016). ذاكرة الطفل والثورة بين الرواية والسينما . مجلة لغة كلام .
ثاونزة محفوظ. (2016). الطفل الجزائري في اهتمامات ثورة التحرير الجزائرية . مجلة لغة كلام ، العدد 02.
جان ألكسان. (1982). السينما في الوطن العربي . الكويت: عالم المعرفة .
خالد طحطح. (بلا تاريخ). تاريخ الزمن الراهن ، السياق والإشكاليات. مجلة دراسات.
راشدي محند أرزقي. (2018). مقابلة تم إجراؤها يوم 11 ديسمبر 2019. تيزي وزو : مجلس قرية بوزقن .
زكي حسام الدين. (1975). أصول تراثية في علم اللغة. القاهرة : مكتبة الأنجلو مصرية .
سباستيان دوني ترجمة يوسف بعلوج وهاجر قويدري. (2009). السينما وحرب التحريب ، دعاية على الشاشة . الجزائر : دار سيديا .
فايزة يخلف. (2005). خصوصية الإشهار الجزائري في ظل الانفتاح الاقتصادي ، أطروحة دكتوراه في علوم الإعلام والاتصال . الجزائر : جامعة الجزائر 03 .
مراد وزناجي. (بلا تاريخ). الثورة التحريرية في السينما الجزائرية الدلالة والتأثير. آفاق سينمائية .
منصور كريمة. (2013). اتجاهات السينما الجزائرية في الألفية الثالثة ، رسالة دكتوراه في الفنون الدرامية . الجزائر : جامعة وهران.
المراجع باللغة الفرنسية:
- André Gaudreault. (1984). histoire et discous au cinema . les dossiers de la cinémathèque N° 12،
- Christian Metz. (1968). essais sur la signification au cinéma . Paris : Klinncksieck.
- Roland Barthes. (1964). éléments de la sémiologie. communication, recherches sémiologiques.
- Roland Barthes. (1964). la rhétorique de l'image publicitaire. communication n° 04.
- Roland Barthes. (1973). le plaisir du texte. Paris: édition du Seuil .
- Roland Barthes. (1985). l'aventure sémiologique . Paris: édition du Seuil .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.