The novel of "Simorgh" by Mohamed Dib
Reading from a cultural perspective
Keywords:
cultural criticism, Simurgh, the ego and the other, the implicit patternAbstract
The literary critical discourse is the science in which self-comfort is appeared, where the speaking self is absent and the conversation is about the other, not about the self, and then the critical discourse grew, developed, diversified and opened up to other cultures since Aristotle whom they made a first teacher to what is going on today in the global critical culture.
Therefore, the self and its loss is, in fact, nothing but a pretext to invest values in order to live, develop, and open up to others, and to different cultures and civilizations. In this text, Mohammed Dib performs a symbolic practice through the imagination and reconstructs reality and presents it in the form of linguistic patterns. The text of Simurgh is an oriental myth that calls for reading and looking at other cultures, and reveals the ideological meaning of its owner.
Downloads
References
Dib, Mohamed. Qui se souvient de la mer Seuil. Paris: Seuil, 2003.
Dib, Mohammed. Simorgh. Paris: Albin michel, 2003.
أحكام شرعية وإسلامية. بلا تاريخ. https://www.m52n.com.
أحمد أبو زيد. التحليل الثقافي. القاهرة: الهيئة المصرية العامة للكتاب، 2003.
أحمد دحمان. ”جدلية الجمال الفني والطبيعي وتجليات الجميل في نص سيمورغ لمحمد ديب.” Asjp.cerist.dz/down-article//253/8/4/، 2021: مج8، ع4.
تشظي. بلا تاريخ. almaany.com/ar/dic/ar-ar/.
حسين خمري. فضاء المتخيل. الجزائر: منشورات الاختلاف، ط1، 2002.
شوقي زقادة. أنساق الحدث الأسطوري، أساطير بلاد ما بين البحرين أنموذجا، قضايا الأدب، مج5، ع1،. بلا تاريخ. asjp.cérist.dz/en/downarticle.
عبد السلام يخلف. السيمورغ. الجزائر: دار النشر: دار سيديا ، 2011.
عبد الله عبد الله اصطيف الغدامي. نقد ثقافي أم نقد أدبي؟ دار الفكر، 2004.
عزيز نعمان. جدل الحداثة وما بعد الحداثة، في نص سيمورغ لمحمد ديب، مذكرة لنيل شهادة الماجستير. تيزي وزو: جامعة تيزي وزو، 2009.
فريد الدين العطار. منطق الطير، دراسة وترجمة: بديع محمد جمعة. بيروت: دار الأندلس للطباعة والنشر، 2002.
محمد ديب. سيمورغ، ترجمة: عبد السلام يخلف. الجزائر: دحلب، 2009.
محمد صابر عبيد. جمالية التشكيل الروائي. الأردن: عالم الكتب الحديث، ط1، 2012.
ميخائيل نعيمة. في الغربال الجديد، مقالات ورسائل نقدية. بيروت- لبنان: مؤسسة نوفل، 1978.
ناصر حسن يعقوب. ”أشكال التعبير في دلالة التشظي والغياب في شعر محمد درويش.” مجلة جامعة دمشق، 2013: العدد، 1-2.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.