Rehabilitation of selective attention and working memory in a child with attention deficit disorder with hyperactivity

Authors

  • Malak Haratti Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria
  • Naima Soufi Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria

Keywords:

Reeducation, the selective attention, the working memory, a child with attention deficit hyperactivity disorder

Abstract

The purpose of this study was knowing  speech therapy techniques used in the re education of selective attention (auditory, visual) and working memory (phonological loop, visual space diary) in a child with attention deficit hyperactivity disorder, the descriptive method was applied here, and the sample of the study comprised (08) speech therapists, the tool of the study was online interview about zoom application, the results of the study indicated these techniques are not specific, but it was characterized by flexibility and innovation, and it varied from one specialist to another, this study ended with a number of recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أبو الديار، مسعد.(2012). الذاكرة العاملة وصعوبات التعلم (ط 1)، الكويت: مكتبة الكويت الوطنية.

العتوم، عدنان يوسف. (2004).علم النفس المعرفي النظرية والتطبيق (ط1)، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

جراح، بدر أحمد.. (2016) فهم اضطرابات نقص الانتباه والنشاط الزائد لدى الأطفال والسيطرة عليه (ط1)، الأردن: دار المعتز للنشر والتوزيع.

عاشور،أحمد حسن محمد.(د س). الانتباه والذاكرة العاملة لدى عينات مختلفة من ذوي صعوبات التعلم وذوي فرط النشاط الزائد والعاديين، كلية التربية- جامعة بنها

عبد الفتاح رجب علي مطر، رضا مسعد احمد الجمال.. (2018) فعالية برنامج تدريبي لتنمية مهارات إدارة الذات في خفض اضطراب اللغة البراجماتية لدى الأطفال ذوي اضطراب فرط الحركة وتشتت الانتباه، المجلة العلمية لكلية التربية جامعة أسيوط.

على عبير حسن احمد، سربناس ربيع عبد النبي وهدان. . (2016) فعالية برنامج لما وراء الذاكرة باستخدام الوسائط المتعددة في تحسين الذاكرة الفونولوجية والمرونة المعرفية لدى التلميذات ذوات اضطراب الانتباه بفرط النشاط، المجلة التربوية. العدد 44.

Brin, Frederique. (2004). Dictionnaire dorthophonie (2Éd). France: ortho edition.

DSM-5. (2013). Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders DSM-5 (5 ed). London, England: American Psychiatric Publishing.

Dumont, Annie. (2001). Memoire et langage(surdite, dysphasie, dyslexie) (2Éd.). Paris: Masson.

Frances Prevatt, A. L. (2015). ADHD Coaching A guide for mental health professionals. (5 ed.) London: American Psychological Association, Wachington, DC.

Jourdain,Matie, Anne Gramond, Magali Rebattel. (2017). Troubles de l'attention, hyperactivite Prise en charge du TDA/H chez l'enfant le programme hyper MCBT par seance. Paris: Lavoisier Medecine .

Lieury, Alain. (2008). Psychologie cognitive. Paris: Dunod.

Millichap, J Gordon. (2010). Attention Deficit Hyperactivity Disorder Handbook (2ed). USA: Springer New York.

Tomb,David A, Paul H Wender. (2017). ADHD A guide to understanding Symptpms, Causes, Diagnosis, Treatment, and Changes Over Time in Childern, Adolescents, and Adults. Oxford, New York

Published

2023-03-31

How to Cite

Haratti, M., & Soufi, N. (2023). Rehabilitation of selective attention and working memory in a child with attention deficit disorder with hyperactivity . Journal of Human Sciences , 34(1), 517–536. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4175

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.