The reality of teachers' use of the problem-solving strategy in teaching mathematics according to second-generation curricula for middle school students
Keywords:
reality of teaching, mathematics, problem-solvingAbstract
The objective of this study is to know "the reality of middle cycle teachers’ use of the problem-solving strategy in the teaching of mathematics according to the second generation programs and to identify the main difficulties they encounter in the application of this strategy.
The results of this study showed that middle cycle teachers use the problem-solving strategy in the teaching of mathematics according to the second-generation programs with a low rate with an average of (1.13).
The two researchers also obtained that teachers encounter difficulties in applying the problem-solving strategy with an average of (1.35), such as the lack of success of the teacher in the choice of the problem. The mathematics program does not meet the needs of the student, because the different situations and activities integrated into it are not suitable for the use of this method.
Downloads
References
-حسين محمد ابو رياش، التعلم المعرفي، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن،2007، ص315.
-اسماعيل محمد الامين الصادق، طرق تدريس الرياضيات (نظريات وتطبيقات)، دار الفكر العربي، القاهرة، مصر،2001، ص94.
-Rogerson, A. (1989). Mathematics Society and Culture-The Major Theme for the 1990's,kn doig,B. Melbourne, AUSTRALIA: Mathematics Counts ,MAV.
-وزارة التربية الوطنية، المرجعية العامة للمناهج، (بلا تاريخ)، ص12.
-وزارة التربية الوطنية، مناهج مادة الرياضيات، الجزائر،2004، ص17.
-Lutiffyya, L. (1998). Mathematical Thinking of High School Sudent in Nebraska. Journal of Mathematical Education Science and Thechnology, 29(1), 55-65.
-عبد الله عبابنة، أثر نموذجين من نماذج التعلم التعاوني على اتجاهات صلاب الصف السابع من التعلم الاساسي نحو مادة الرياضيات في الأردن، مجلة البحوث التربوية، 4(84)، الأردن،1995، ص 37.
-عبد الرحمان عبد السلام جامل. (2002). طرق التدريس العامة ومهارات تخطيط وتنفيذ عملية التدريس. عمان: دار المناهج للنشر والتوزيع.
-ابراهيم عبد القادر القاعود، أثر طريقتي تدريس (حل المشكلات والتقليدية) وجنس المتعلم في تحصيل كلبة الصف الاول ثانوي واحتفاظهم في مادة الجغرافيا في الأردن، جامعة اليرموك، اليرموك، الأردن، 1984، ص47.
-شكر محمود الامين، ونعيم عبد الله خلف، اصول تدريس المواد الاجتماعية، كلية التربية، جامعة بغداد، بغداد،1992، ص94.
-محمد السكران، اساليب تدريس الدراسات الاجتماعية، دار الشروق للتوزيع والنشر، عمان،2000، ص140.
-نعمة عبد الرحمان صالح عدوي، إدراك معلمي المرحلة الاساسية الدنيا لاستخدام استراتيجية حل المشكلات في تدريس الرياضيات ومعيقاتها في محافظة بيت لحم. القدس، جامعة القدس، فلسطين،2010، ص16.
-حسن محمد أبو رشان، وغسان يوسف قطيط، حل المشكلات، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان،2008، ص315.
-عماد محمد رمضان شبير، أثر استراتيجية حل المشكلات في علاج صعوبات تعلم الرياضيات لدى طلبة الصف الثامن أساسي، كلية التربية بجامعة الازهر، فلسطين،2011، ص61.
-نورة زمرة، واسماعيل رابحي، مستوى توظيف استراتيجية حل المشكلات في تعليم وتعلم الرياضيات. مجلة علوم الانسان والمجتمع، 07(27)، 687، 2018
-عطية خليل حمودة، اسلوب حل المشكلات في العملية التعليمية التعلمية دراسة مقارنة (المجلد ط1). دار يافا العلمية للنشر والتوزيع، عمان، الأردن،2008.
-احمد حمد الحمزي، الصعوبات التي تواجه معلمي المرحلة المتوسطة بمدينة جازان التعليمية عند استخدام طرق التدريس الحديثة، كلية التربية جامعة الملك سعود، السعودية، الرياض ،2008.
-ميمونة بنت صالح أبا الخليل، معوقات استخدام استراتيجيات التدريس الحديثة لمعلمات الاقتصاد المنزلي في المرحلة المتوسطة من وجهة نظر المعلمات والمشرفات التربويات، كلية العلوم الاجتماعية جامعة الامام محمد بن سعود الإسلامية، الرياض،2011.
-منال بعابشة، معيقات تفعيل مشروع استراتيجيات التدريس الحديثة من وجهة نظر معلمي المدرسة الابتدائية، ادارة وتسيير التربية، ام البواقي، الجزائر ،2014
-خميس موسى نجم، أثر استخدام اسلوب حل المشكلات في تدريس الرياضيات، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 04(04)،2016.
-حسين هاشم القتلى، اسس البحث العلمي في العلوم التربوية والنفسية: مفاهيمه-عناصره-مناهجه، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع،2014، ص143.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Human Sciences Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.