Evaluation practices in the light of the competency approach

Achievement Evaluation as a model

Authors

  • Mahbouba Mouras August 20, 1955 University of Skikda, Algeria.
  • Sihem Aimeur Higher Normal School Constantine, Algeria

Keywords:

Competency Approach, Achievement Evaluation, Evaluation Practices, Mathematics

Abstract

The present study aims to reveal the field evaluation practices carried out by mathematics teachers in the intermediate education stage, to evaluate the work and achievements of students in the framework of the implementation of the reforms of the Algerian educational system since 2003. These reforms brought a qualitative jump in the field of educational evaluation beyond traditional concepts and practices to wider horizons with new self-imposed concepts and practices, based on the description of their field performance through the answers they provided during their interviews.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- بغداد إبراهيم(2010، سبتمبر).أساليب تقويم التحصيل في مادة الرياضيات على مستوى أقسام السادسة ابتدائي، مجلة إنسانيات.(49) . ص ص(55-73).

- بو بكر بن بوزيد(2009). إصلاح التربية في الجزائر رهانات وانجازات. د ط . الجزائر. دار القصبة للنشر.

- عفاف الصفار(2016). نحو تقويم تربوي شامل. ط1.عمان. الأردن. دار الحامد للنشر والتوزيع.

- العربي أسليماني(2015). المعين في التربية-مرجع للامتحانات المهنية ومباريات التفتيش والمراكز الجهوية. مراكش. المغرب. المطبعة الوطنية.

- فريد حاجي(2005). بيداغوجيا التدريس بالكفاءات. الجزائر. دار الخلدونية للنشر والتوزيع.

- لخضر عوا ريب، إسماعيل لعور(2014، نوفمبر). التقويم في إطار المقاربة بالكفاءات . مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية-عدد خاص بملتقى التكوين بالكفاءات في التربية. جامعة قاصدي مرباح. ورقلة . ص ص(561-587).

- محمد بن راشد الزهراني(2009). تصور مقترح لتطوير أدوات تقويم تحصيل الطلاب وفق معايير الجودة الشاملة بوزارة التربية والتعليم. رسالة دكتوراه في علم النفس . جامعة أم القرى. السعودية.

- محمد الطاهر حثروبي(2012). الدليل البيداغوجي لمرحلة التعليم الابتدائي وفق النصوص المرجعية والمناهج الرسمية . دار الهدى للطباعة والنشر. عين مليلة . الجزائر.

- هويدي عبد الباسط(2016). المنظومة التربوية الجزائرية من خلال تطبيق إستراتيجية التدريس عن طريق مقاربة الكفاءات .ط1. عمان. الأردن. دار الحامد للنشر والتوزيع.

- وزارة التربية الوطنية(2005، مارس). إصلاح نظام التقويم التربوي، المنشور الإطار 2039/ 05.

- وزارة التربية الوطنية(2006، أكتوبر): المنشور الوزاري رقم 128 المتعلق بالتعديلات الخاصة بعمليات تقويم أعمال التلاميذ.

-Linda, Allal(1999) : Ver une pratique de l’évaluation formative ,1er édition, Belgique

Published

2022-09-30

How to Cite

Mouras, M., & Aimeur, S. (2022). Evaluation practices in the light of the competency approach: Achievement Evaluation as a model. Journal of Human Sciences , 33(3), 557–577. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4187

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.