Human relationships in school administration and their effectiveness in achieving psychological compatibility for teachers of intermediate education

field study in the city of Millia’s middle schools, Jijel

Authors

  • Tahar Gherraz Seddiq Ben Yahya Jijel University, Algeria
  • Younes Laoubi Seddiq Ben Yahya Jijel University, Algeria
  • Fouzia Zenkoufi University of May 8, 1945, Guelma, Algeria

Keywords:

directors, intermediate education, human relationships, psychological accommodation, teachers

Abstract

The study aimed to identify the degree of middle school principals using the method of human relations in school management and its relationship to the level of psychological compatibility of professors. The study sample consisted of (76) professors who were randomly selected from a research community consisting of 483 in total with a rate of 15.73%. a questionnaire consisting of two measures was used, a measure to determine the degree of usage consisting of (30) items, and a measure to determine the level of psychological compatibility consisting of (23) items, and appropriate statistical methods were used to analyze the data using the statistical analysis program (spss). The results of the study indicated that the degree of managers' use of the human relations method is relatively high at (67.10%), and the psychological compatibility level of teachers is also high reaching (77.63%), and the results as well indicated a positive correlation between the degree of managers using the human relations method in School administration and the level of psychological compatibility of teachers, where the coefficient of correlation was (0.66) at the level of significance (0.01).

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا: المراجع باللغة العربية:

الشلالدة،عوض حسن. (1998). العلاقات الإنسانية ودورها في السلوك الإنساني. الأردن: شركة كاظمة.

الشنواني، صلاح. (2003). إدارة الأفراد والعلاقات الإنسانية. الإسكندرية: مؤسسة شباب الجامعة.

العربي، محمد كامل. (1988). مبادئ ومفاهيم ووظائف الإدارة. الرياض: مطابع لنا.

أماني، حمدي شحادة الكحلوت. (2011). دراسة مقارنة للتوافق النفسي الاجتماعي لدى أبناء العاملات وغير العاملات في المؤسسات الخاصة في مدينة غزة، غزة:الجامعة الإسلامية.

العمايرة، محمد (1999)، مباديء الإدارة المدرسية، دار الثقافة، عمان. الأردن.

الحرايري، رافدة وآخرون (2007)، الإدارة والتخطيط التربوي، دار الفكر، الاردن.

بلحاج، فروجة. (2011). التوافق النفسي الإجتماعي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى المراهق المتمدرس في التعليم الثانوي، دراسة ميدانية بولاية تيزي وزو وبومرداس. تيزي وزو: جامعة مولود معمري.

حسينة، بن ستي. (2012). التوافق النفسي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ سنة أولى ثانوي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ المرحلة الثانوية بدائرة تقرت. ورقلة: جامعة قاصدي مرباح.

فواز، بن محمد الصويط. (1429ه). الإختيار المهني وعلاقته بالتوافق النفسي لدى ضباط قاعدة الملك فهد الجوية. السعودية: جامعة أم القرى.

مرفت عبد ربه، عايش مقبل. (2010). التوافق النفسي وعلاقته بقوة الأنا وبعض المتغيرات لدى مرضى السكري في قطاع غزة. (2010). غزة: الجامعة الإسلامية.

الحلو، بينه منصور والدوري، سعاد معروف. (2003). الكفاءة الإدارية وعلاقتها بنجاح الطلبة في المدارس الإعدادية. مجلة الدراسات التربوية. بغداد. العدد 11.

مهنا، بشير عبد الله. (2010). الأمن النفسي وعلاقته بالتوافق النفسي والإجتماعي لدى طلاب معهد إعداد المعلمين/نينوى،مجلة التربية والعلم، المجلد 17، العدد 3.

المراجع باللغة الأجنبية:

- Mayo, E: The social problems of an industrial civilization, Boston. Harvard Univ. Press, 1945.

- Huneryager, S, and Hackmann, I: Human relations in Management, Cincinnati, Ohio: South Western Publishing, Co, 1967.

Published

2022-12-31

How to Cite

Gherraz, T., Laoubi, Y., & Zenkoufi, F. (2022). Human relationships in school administration and their effectiveness in achieving psychological compatibility for teachers of intermediate education: field study in the city of Millia’s middle schools, Jijel. Journal of Human Sciences , 33(4), 447–464. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4234

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.