An analytical and evaluative study of the questions contained in Arabic, Mathematics and French books for the fifth year of primary school According to its type and level of educational goals that you measure according to Bloom's field of knowledge

Authors

  • Mohamed Boulkamh Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria
  • Sabah Hiouani Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria
  • Nour el Houda Demane Debih Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria

Keywords:

questions, Bloom's cognitive field, the fifth year primary textbook

Abstract

The objective of this study is the analysis of all the questions present in the textbooks of Arabic language, mathematics, French language for the fifth year of primary school, and to determine its type (questions for articles or objective questions), as well as determine the level of educational objectives it measures according to Bloom's classification for cognitive field objectives. To answer the questions of this study, the researchers used the descriptive method, preparing a content analysis map by which they were able to gather all the questions that appeared in the three textbooks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الخوالدة ناصر وعبيد يحيى، طرائق تدريس التربية الإسلامية عمان، مكتبه الفلاح. (2001).ص41.

آدم عصام، التخطيط التربوي والتنمية البشرية، العين، دار الكتاب الجامعي. (2006)، ص70.

(Mahmoud,2009)

مرعي توفيق والحيلة محمد، تنمية مهارات صياغة الأسئلة التحريرية ووضع الامتحانات لجميع مراحل التعليم، القاهرة، دار القاهرة للكتاب. (2002)، ص12.

(عبدالرزاق،2003ص42)

رجاء محمود ابو علام، قياس وتقويم التحصيل الدراسي، الطبعة الأولى، الكويت، دار العلم. (1987) ص16

YRR, Penny, a course in language Teaching Practice and theory, Cambridge university press, Cambridge, UNITED Kingdom. (1997)

Lardizabal, Amparo et Al.Principals and methods of Teaching, 3rd edition, Phoenix Publishing House, Inc., Quezon Philippines . (1991). 12. Brown,H Douglas :Teaching by Principals Interactive –Approach to language Pedagogy, 2nd edition, Addison Wesley Longman, Inc., New York. (2001)

( السويدي 1992)

.دروزة أفنان، الأسئلة التعليمية والتقييم المدرسي، جامعة النجاح الوطنية. (1994). ص50.

. احمد علي الفتيش، التدريس في التعليم الأساسي والثانوي، دار الأمل،الأردن، ص63.

Wiersma,W. and Jurs,S. Educational Measurement and Teaching, London, Allyn and Bacon, 1990., P71-72

رجاء محمود ابو علام، قياس وتقويم التحصيل الدراسي، الطبعة الأولى، الكويت، دار العلم. (1987)، ص154-155.

احمد سيد محمد إبراهيم، أسئلة كتب القراءة في المرحلة ا لابتدائية دراسة تحليلية تقويمية، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، المؤتمر العلمي السادس مناهج التعليم بين الايجابيات والسلبيات، المجلد الأول الإسماعيلية 8- 11اغسطس 1994. 1994، ص295.

رجب احمد كنزة، العلاقة بين مستويات معلم بالمواد الاجتماعية في الفصل الثالث بالتعليم الأساسي، الجمعية المصرية للمناهج وطرق التدريس، المؤتمر العلمي الأول أفاق غائبة في إعداد المناهج وتطويرها،المجلد الثالث الإسماعيلية 15-18 يناير 1989.

عزت عبد الرؤوف، أثر تطوير أسئلة الكتاب المدرسي على تحصيل الطلاب في مادة الاقتصاد والتنمية الريفية بالصف الثاني بالمدرسة الثانوية الزراعية نظام الثلاث سنوات، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية البنات، جامعة عين شمس 1994، ص 41 .

(طعيمة،2008).

(علي عطية،2011،ص174)

Published

2022-12-31

How to Cite

Boulkamh, M., Hiouani, S., & Demane Debih, N. el H. (2022). An analytical and evaluative study of the questions contained in Arabic, Mathematics and French books for the fifth year of primary school According to its type and level of educational goals that you measure according to Bloom’s field of knowledge. Journal of Human Sciences , 33(4), 653–664. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4250

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.