Modern Linguistic Reviews of Arab Declension and its Educational Dimensions

Authors

  • Zaidi Boudrama University of Mohamed Lamine Debaghine Sétif 2, Algeria.
  • Lameri Soucha University of Mohamed Lamine Debaghine Sétif 2, Algeria.

Keywords:

phonetics, derivation, education, facilitation, declension

Abstract

        This paper aims to identify the most important difficulties that characterized the old Arab morphological lesson, then to review the most important criticisms and alternatives suggested by the modern Arab linguists, and to know its dimensions in facilitating learning declension. so What are these criticism? What are their references? and what are suggested Alternatives?

         We have come to the conclusion that the difficulty of Arab declension is due to several things, including: assumption and interpretation, frequent abstractions, and dependence on dual origin and branch, among others. Modern linguists have proposed to avoid a variety of alternatives that can be invested in facilitating declension education, including: focusing on what serves the composition, looking at each formula independently so that we do not get into the maze of interpretation and appreciation, and confine the abstract to the trio only.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ابن منظور جمال الدين: لسان العرب، تحقيق: عبد الله علي الكبير ومحمد أحمد حسب الله وهاشم محمد الشاذلي، دار المعارف، مصر، (د.ت)، مادة (ص ر ف).

الضامن حاتم صالح: الصّرف، دار الحكمة للطباعة والنشر، العراق، (د.ت)، ص11.

الأستراباذي رضي الدين: شرح شافية ابن الحاجب، تحقيق: محمد محي الدين وآخرون، دار الكتب العلمية، لبنان، ط1، 1982، ج1، ص2

ينظر: الحملاوي أحمد: شذا العرف في فن الصرف، تعليق: محمد بن عبد المعطي، دار الكيان، المملكة العربية السعودية، ط1، 2000، ص50.

ابن جني عثمان: المنصف شرح كتاب التصريف للمازني، تح: إبراهيم مصطفى وعبد الله أمين، إدارة إحياء التراث القديم، سوريا، ط1، 1954م، ج 1، صص4، 5.

بشر كمال: التفكير اللغوي بين القديم والحديث، دار غريب، مصر، ط1، 2005، ص173

ينظر: الغامدي محمد سعيد صالح: الدرس الصرفي العربي طبيعته وإشكالاته، مجلة التراث العربي، سوريا، ع (117، 118)، 2009م، من ص315، إلى ص369.

الحديثي خديجة: أبنية الصرف في كتاب سيبويه، مكتبة لبنان ناشرون، لبنان، ط1، 2003، ص ص 39 ، 40 .

ينظر: ضيف شوقي: تجديد النحو، دار المعارف، مصر، (د. ت)، ص87، 88، 89، 201.

ابن جني عثمان: المنصف شرح لكتاب التصريف، ج1، ص05.

ابن عصفور علي بن مؤمن: الممتع الكبير في التصريف، تح: فخر الدين قباوة، مكتبة لبنان ناشرون، لبنان، ط1، 1994، ص27.

المرجع نفسه، ص32.

المرجع نفسه، ص33.

عبد الله رمضان: الصيغ الصرفية في العربية في ضوء علم اللغة المعاصر، مكتبة بستان المعرفة، مصر، ط1، 2005م، صص4-5.

بشر كمال: التفكير اللغوي بين القديم والحديث، ص425

حسان تمام: مقالات في اللغة والأدب، عالم الكتب، مصر، ط1، 2006، ج1، ص 45-46.

بشر كمال: التفكير اللّغوي بين القديم والحديث، ص428

المرجع نفسه، ص237.

ينظر: المرجع نفسه، ص232.

الراجحي عبده: علم اللغة التطبيقي وتعليم العربية، دار المعرفة الجامعية، إسكندرية، ط1، 1995م، ص61-62.

بنعمر كنزة، والخلوفي فاطمة: تعليم اللغة العربية والتعليم المتعدد، منشورات معهد الدراسات والأبحاث للتعريب بالرباط، المغرب، ط1، 2002، ج1، ص172.

حسان تمام: مقالات في اللّغة والأدب، ص83.

ينظر: كمال بشر: التّفكير اللّغوي بين القديم والحديث، ص233 وما بعدها.

ينظر: البكوش الطيب: التصريف العربي من خلال علم الأصوات الحديث، المطبعة العربية، تونس، ط3، 1992، ص98.

ينظر: المرجع نفسه، من ص 86 إلى ص98.

المرجع نفسه، ص98.

ينظر: عبد الواحد عبد الحميد: الكلمة في التراث اللساني العربي، مكتبة علاء الدين، تونس، ط1، 2004م، ص202.

حسان تمام: مقالات في اللغة والأدب، ج1، ص40- 41.

حسان تمام: اللغة العربية معناها ومبناها، ص13-14.

ينظر: كمال بشر: التفكير اللغوي بين القديم والحديث، ص240.

المرجع نفسه، ص240.

حسان تمام: مناهج البحث في اللغة، مكتبة الأنجلو المصرية، مصر، ط1، 1985، ص180- 181.

حسان تمام: اللغة العربية معناها ومبناها، ص169.

شاهين عبد الصبور: المنهج الصوتي للبنية العربية رؤية جديدة في الصرف العربي، ص44.

حسان تمام: مناهج البحث في اللغة، مكتبة الأنجلو المصرية، مصر، ط1، 1990م، ص182.

بوشوك المصطفى بن عبد الله: تعليم وتعلم اللغة العربية وثقافتها (دراسة نظرية وميدانية في: تشخيص الصعوبات، اقتراح مقاربات ومناهج ديداكتيكية، بناء تصنيف ثلاثي الأبعاد في الأهداف اللسانية)، دار الهلال العربية، المغرب، ط2، 1994م، ص140.

ميهوبي الشريف: دراسة في التطور والتأصيل (تطور الفعل الرباعي في العربية ولهجاتها مقارنة بأخواتها الساميات)، دار هومة، الجزائر، ط1، 2002م، ص13.

الكنتوري كرامت حسين: المقدمة من فقه اللسان، مطابع نورلكشور بريس، الهند، ط1، 1915م، صص110-111.

حسان تمام: مناهج البحث في اللغة، ص185.

المرجع نفسه، ص186.

السعران محمود، علم اللغة (مقدمة للقارئ العربي)، دار النهضة العربية، لبنان، (د.ت)، ص124.

البكوش الطيب: التصريف العربي من خلال علم الأصوات الحديث، ص35.

شاهين عبد الصبور: المنهج الصوتي للبنية العربية رؤية جديدة في الصرف العربي، ص10.

الطيب البكوش: التصريف العربي من خلال علم الأصوات الحديث، ص22.

ينظر: شاهين عبد الصبور: المنهج الصوتي للبنية العربية (رؤية جديدة في الصرف العربي)، ص43.

البكوش الطيب: التصريف العربي من خلال علم الأصوات الحديث، ص24.

كانتينيو جان: دروس في علم أصوات العربية، ترجمة: صالح قرمادي، نشريات مركز الدراسات والبحوث الاقتصادية والاجتماعية، تونس، ط1، 1966م، ص147.

بشر كمال: التفكير اللغوي بين القديم والحديث، ص191. وينظر: عبده داود، دراسات في علم أصوات العربية، دار جرير، الأردن، ط1، 2010م، ج1، ص68.

شاهين عبد الصبور، المنهج الصوتي للبنية العربية (رؤية جديدة في الصرف العربي)، ص30.

أنيس إبراهيم: الأصوات اللغوية، مكتبة نهضة مصر ومطبعتها، مصر، (د.ت)، ص77.

كشك أحمد: من وظائف الصوت اللغوي (محاولة لفهم صرفي ونحوي ودلالي)، دار غريب، مصر، ط1، 2007م، ص27.

شواهنة سعيد: الميزان الصرفي وإحلال المقطع الصوتي، مجلة مجمع القاسمي، العراق، ع7، 2013م، ص130.

بشر كمال: التفكير اللغوي بين القديم والحديث، ص 244.

عبده داود: دراسات في علم أصوات العربية، صص47-48.

المرجع نفسه، ص48.

ينظر: البكوش الطيب: التصريف العربي من خلال علم الأصوات الحديث، ص140. وينظر: داود عبده: دراسات في علم أصوات العربية، ص48

Published

2021-11-21

How to Cite

Boudrama, Z., & Soucha, L. (2021). Modern Linguistic Reviews of Arab Declension and its Educational Dimensions. Journal of Human Sciences , 32(3), 359–374. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3728

Issue

Section

Articles

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.