New media and the problematic of public opinion’s industry

Authors

  • Noureddine Mebni Mohamed Lamine Debaghine University, Setif 2, Algeria
  • Tayeb Aissaoui University of Mohamed Seddik Ben Yahia, Tassoust, Jijel, Algeria
  • Amar Loucif Yahia Fares Medea University, Algeria

Keywords:

alternative media, modern communication technology, public opinion industry, citizen journalist

Abstract

This topic is concerned with talking about new transformations in the field of public opinion industry and monitoring the most prominent features of these transformations and their impact on traditional media in terms of the nature of the contributors to forming public opinion, the means relied upon and the possibilities available for that. According to Bourdieu, that we have moved from an ideology based on a political, cultural or religious basis to an ideology on a communicative basis.

Based on this proposition, the importance of this issue appears through the influence of information and communication technologies on the standards of social interaction at several levels. Communication between people is no longer that difficult and complex because it has become characterized by more flexible and easy characteristics that make it an indispensable means for large groups within Society, until it became an essential factor in making public opinion and directing it strongly and effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

عبد الرحمن عزي (2003)، دراسات في نظرية الاتصال، نحو فكر إعلامي متميز، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، لبنان، ص112.

بوبكر جميلي (2007)، عائلة من المفاهيم ينبغي تحديدها في منهجية البحث الإجتماعي، منشورات مكتبة إقرأ، قسنطينة، الجزائر، ص58.

علي عبد الفتاح كنعان (2014)، الإعلام والمجتمع، دار اليازوري ، عمان، ، ص 162.

-Wolfgang Donsbach and Michael W. Traugott (2008), The SAGE Handbook of Public Opinion Research, SAGE Publications, London, p.64.

السالمي، علاء عبد الرزاق (1997)، تكنولوجيا المعلومات، ط1، عمان، كحلون، ص9.

عبد الحسيب، وعلم الدين (1997)، الحاسبات الالكترونية وتكنولوجيا الاتصال، ط1، القاهرة، دار الثقافة للنشر والتوزيع، ص 19-20.

مبروك زودة (2011-2012)، دور الإعلام الإجتماعي في صناعة الرأي العام، مذكرة ماجستير، تخصص الإعلام وتكنولوجيا الاتصال الحديثة، جامعة الحاج لخضر، باتنة، الجزائر، السنة الجامعية، ص50.

مختار التهامي (1974)، الرأي العام والحرب النفسية، ، دار الفكر، القاهرة، مصر، ص17.

إبراهيم إمام(د.س)، أصول الإعلام الإسلامي وتطبيقاته العلمية، دار الفكر العربي، القاهرة، ص263.264.

موقع موضوع، جيهان عادل حجاحجة (2019)، مواقع التواصل الاجتماعي، أطلع عليه يوم: 18/08/2020 على الرابط التالي: https://bit.ly/3iQikcb

محمد عبد الحميد (2009)، المدونات، الإعلام البديل، عالم الكتب، القاهرة، ص207.

-. ديفيد راندال (2007)، الصحفي العالمي، ترجمة معين الإمام، مكتبة العبيكان، الرياض، ص337.

جلال الدين الشيخ زيادة (2015)، العلاقة بين الإعلام التقليدي وشبكات التواصل الإجتماعي، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، كلية الإعلام والإتصال، ص11.

أحمد زايد (2002), عولمة الحداثة وتفكيك الثقافات الوطنية، عالم الفكر, مجلد 32 ,يوليو- سبتمبر, ,ص6.

Bishop, Ann Peterson (2000), Community for the new century, Journal of Adolescent & Adult Literacy, vol- 34, issue 5 Feb, P. 472

أسامة غازي المدني، دور شبكات التواصل الاجتماعي في تشكيل الرأي العام، جامعة السلطان قابوس، مجلة الآداب والعلوم الاجتماعية، ص402، 2015.

موقع الوفد، محمد صلاح أبورجب(2012)، تأثير الإعلام على الرأي العام وانعكاس ذلك على السياسة الأمنية، أطلع عليه يوم: 05/09/2020 على الرابط التالي: https://bit.ly/32Mj5xt

- E.G. Carayannis et al. (eds.), Handbook of Cyber-Development, Cyber-Democracy, and Cyber-Defense, PP.8,9. DOI 10.1007/978-3-319-06091-0_31-1

محمد الحوتي، الرأي العام والدعاية النفسية، دار الكلمة، صنعاء، 1998 ، ص 78، ص79.

-Daniela Stockmann & Ting Luo (2017) Which Social Media Facilitate Online Public Opinion in China?,p.190, Problems of Post-Communism, 64:3-4, 189-202, DOI:

1080/10758216.2017.1289818

-Aguilar, Jose & Terán, Oswaldo. (2015). Social media and free knowledge: Case study - public opinion formation. 10.4018/978-1-4666-8336-5.ch007

عاطف عدلي العبد عبيد، الرأي العام الأسس النظرية والإسهامات العربية، ص 79 ،ص 80.

موقع موضوع، سناء الدويكات (2020)، إيجابيات وسلبيات وسائل الإعلام، أطلع عليه يوم: 18/09/2020 على الرابط التالي: https://bit.ly/2FNX74n

Published

2022-03-31

How to Cite

Mebni, N., Aissaoui, T., & Loucif, A. (2022). New media and the problematic of public opinion’s industry. Journal of Human Sciences , 33(1), 461–474. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3804

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.