The values included in the general repository of second generation Arabic language curricula and textbooks for the primary cycle

Authors

  • Mohamed Boulkamh Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria
  • Hanane Kaouther Sellama Abdelhamid Mehri University Constantine 2, Algeria

Keywords:

The values, the referential general framework of methods, the Arabic language textbooks, the primary cycle

Abstract

The objective of this study is to reveal the degree of presence of values ​​in the general referential framework of methods, textbooks of the Arabic language in the first year, the second, the third, the fourth and the fifth year of the primary cycle. To achieve these objectives, the two researchers employed the descriptive analytical method by analyzing the content of Arabic language textbooks. The tool of our study was built from educational literature and previous studies related to our theme and its validity and reliability were confirmed. In light of this, the content of the general reference for the curricula and the content of Arabic language books for the primary stage were analyzed. The results of the study revealed an arrangement of the areas of values as follows: The area of moral and social values (46.81%). The field of health and aesthetic values (24.67%), the field of devotional values (7.12%), and finally the field of ideological values (1.76%).

Downloads

Download data is not yet available.

References

-الصالح كوكب، دراسة تحليلية مقارنة القيم مقارنة للقيم التربوية المتضمنة في كتب التربية القومية للمرحلة الإعدادية في القطر العربي السوري، رسالة ماجستير غير منشورة، دمشق سوريا، (1990)، ص20.

-الطاهر محمد الهادي، أسس المناهج الحديثة، دار الميسرة للنشر والتوزيع، عمان، (2011)، ص29.

-بسام محمد القضاة وآخرون، مقدمة في المناهج التربوية الحديثة، دار وائل للنشر والتوزيع، عمان، (2014)، ص259.

–عليمات عبير، اتجاهات المعلمين نحو كتب التربية الاجتماعية والوطنية للمرحلة الأساسية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة عمان العربية، الأردن، (2006)، ص29.

–مرعي توفيق، محمود الحيلة، المناهج التربوية الحديثة: مفاهيمها وعناصرها واسسها وعملياتها، دار الميسرة للتوزيع والنشر، عمان الأردن، (2002).

–آدم عصام، التخطيط التربوي والتنمية البشرية، دار الكتاب، (2006)، ص69.

–القتلاوي سهيلة، كفايات تدريس المواد الاجتماعية بين النظرية والتطبيق، دار الشروق للنشر، رام الله فلسطين، (2004)، ص59.

–ماجد الزيود، الشباب والقيم في عالم متغير، دار الشروق للنشر والتوزيع، عمان الأردن، (2006)، ص21.

–الكاشف علي، التنمية الاجتماعية: المفاهيم والقيم، عالم الكتب، مصر، (1985)، ص145.

–ضياء زاهر، القيم والعملية التربوية، سلسلة معالم تربوية، مؤسسة الخليج، (1991)، ص32.

–محمد عماد الدين إسماعيل وآخرون، كيف ندرس أطفالنا، دار النهضة العربية، مصر، (1974)، ص239.

–أحمد عبد الله إسماعيل، القيم التربوية الموجهة للطفل المصري من خلال الراديو والتلفزيون "دراسة مقارنة"، رسالة ماجستير، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس، مصر، (1990)، ص22.

–بسام محمد القضاة وآخرون، مرجع سابق، ص259.

–فيصل عبد المنشد، داود عبد السلام صبري، مناهج المواد الاجتماعية وطرائق تدريسها، دار المناهج، عمان الأردن، (2016)، ص220.

–حليم بركات، المجتمع العربي المعاصر "بحث استطلاعي اجتماعي، مركز دراسات الوحدة العربية، بيروت، (1996)، ص 224.

–عقيل حسين، عز دين أبو الثمن، التصنيف العلمي للعولمة، منشورات دار ELGA، مالطا، (2001).

–wade,rahima and Everett, Susan, civic participation in third grade social studies textbooks, social education, 58N5p308; (1994).

–sharp and Wood,R,morals valves, a review of selected third and fifth grade readingand social studies, Texas reading report 16(4) Eric document (1994).

– عكور نوال عيسى، القيم البيئية المتضمنة في محتوى كتب العلوم للمرحلة الأساسية المتوسطة ومدى امتلاك طلبة الصف السابع الأساسي لها، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، اربد، الأردن، (2002).

–أمل الهجرشي، دراسة تحليلية لكتاب الدراسات الاجتماعية للصف الخامس من المرحلة الابتدائية بدولة الباكستان، (2003).

–خطاطبة علي، مدى توافر القيم الإسلامية في كتب اللغة العربية للصفوف الخامس والسادس والسابع أساسي في الأردن، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة اليرموك، (2001).

–مقابلة نصر الدين محمد خليفة، البشايرة زيد علي، القيم المتضمنة في كتب لغتنا العربية للصفوف الثلاثة الأولى من المرحلة الأساسية في الأردن، (2007).

–محمود فندي العبد الله، القيم المتضمنة في كتب لغتنا العربية للصفوف الثلاثة الأولى في الأردن ومدى انسجامها مع منظومة القيم العربية الإسلامية المعدلة، وزارة التربية والتعليم، عمان الأردن، (2010).

–علي محمد كاظم، قيم المواطنة الصالحة في محتوى كتب المواد الاجتماعية بالحقلة الأولى في التعليم الابتدائي بمملكة البحرين "دراسة تحليلية"، مركز البحرين للدراسات والبحوث، المنامة (2011).

–losito,Bruno,civic education in Italy in tented curriculum student opportunity to learn, www.sowi-onligne journal.de (2003).

–احمد عيد الشراري، درجة تضمين القيم الأخلاقية في كتب التربية الوطنية للمرحلة الأساسية العليا في الأردن، المجلد 1، العدد 2 (31مارس 2017)، المركز القومي للبحوث، فلسطين، (2017).

–د. عوض بن زربيان الجهني، دراسة تحليلية لمحتوى كتب الفقه بالمرحلة الثانوية في ضوء مبادئ وسطية الإسلام، كلية التربية جامعة طيبة، المدينة المنورة السعودية، (2012).

–مسفر عبد الله سالم المالكي، دور منهج الحديث والثقافة الإسلامية في تعزيز القيم الخلقية لدى طلاب الصف الأول ثانوي، رسالة ماجستير، جامعة ام القرى، السعودية، (2008).

–holsti,R, content analysis for social sciences and humanities, Addison Wesley Publishing,(1969).

Published

2022-09-30

How to Cite

Boulkamh, M., & Sellama, H. K. (2022). The values included in the general repository of second generation Arabic language curricula and textbooks for the primary cycle. Journal of Human Sciences , 33(3), 511–524. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4184

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.