The impact of social responsibility in marketing on customers satisfaction to Mobilis Mobile service in the city of Constantine
Keywords:
Marketing, Corporate social responsibility, Dimentions of social responsibility marketing, Customers satisfaction, Mobilis AlgeriaAbstract
This study is an attempt to analyse the impact of corporate social responsibility in marketing on customers’ satisfaction through its main dimensions, namely, the responsibility towards consumer, the responsibility towards society, and the responsibility towards environment.In order to achieve the purpose of this study, a random sample of 140 customers of Mobilis. towards which a constructed questionnaire was handed. 120 questionnaires were collected and analysed by using the Statistical Package of Social Sciences (SPSS). It is found out from the empirical study that even though Mobilis Company is socially responsible in marketing, its customers are undifferentiated. They are enable to construct a clear understanding of the company’s efforts towards this emerging philosophy.
Downloads
References
وفاء التميمي،( 2010)، واقع تبني المسؤولية الإجتماعية في التسويق للشركات المنتجة لمستحضرات التجميل دراسة ميدانية مبنية على أراء مجموعة من مديري شركات إنتاج مستحضرات التجميل، المجلة الأردنية لإدارة الأعمال، المجلد 06، العدد03، الأدرن، ص ص :315-355.
Chatterjee Sudeel(2007) , Do Successful Companies Value Social Responsibility And Ethics in Marketing, International Marketing Conference on Marketing& Society,8-10 April, PP 29-37
Torres Anna,Bijmolt Tammo H.A,Tribo Josep A,(2010), Generating Global Brand Equity through Corporate Social Responsibility to Key Stakeholders, Business Economic Series, INDEM Institute, Carlos III University,
Senthikumar.N,.Ananth.A, Arulraj.A,(2011), Impact of corporate social responsibility on customer satisfaction in banking service, African Journal of Business Management, Vol.5(7), PP: 3028-3039
محمد حافظ حجازي، (2005)، مقدمة في التسويق، الطبعة الأولى، دار الوفاء للطباعة والنشر، الإسكندرية، ص:42.
Philip Kotler et Autres,(2006), Marketing Management,12 eme edition,Pearson Education, Paris, P :06.
زكريا عزام و أخرون، (2009) ، مبادئ التسويق الحديث بين النظرية و التطبيق، الطبعة الثانية، دار المسيرة للنشر و التوزيع، عمان، ص:37.
ثابت عبد الرحمان إدريس، جمال الدين محمد مرسي،(2005) التسويق المعاصر، الطبعة الاولى، الدار الجامعية، الاسكندرية، 2005،ص:40.
علاء فرحان طالب،واخرون،(2010)، فلسفة التسويق الاخضر،الطبعة الاولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2010،ص:50.
علي فلاح الزعبي،(2010)، مبادئ و أساليب التسويق: مدخل منهجي- تطبيقي، الطبعة الاولى، دار صفاء للنشر والتوزيع، عمان، 2010، ص:51.
نفس المرجع، ص:51.
زكريا عزام وأخرون، ( 2009)، مبادئ التسويق الحديث بين النظرية والتطبيق، مرجع سبق ذكره، ص:39
سمير توفيق صبرة،(2012)، مبادئ التسويق،الطبعة الأولى، دار الإعصار العلمي للنشر والتوزيع، مصر، ص ص:24-25.
طاهر محسن منصور الغالبي، صالح مهدي محسن العامري،(2005) المسؤولية الاجتماعية و خلاقيات الأعمال: الأعمال والمجتمع، الطبعة الأولى، دار وائل للنشر والتوزيع، الأردن، عمان، ص:49.
Milton Friedman, (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profit, The New York Times Magazine, Septembre 13, Copyright.1970By The New York times Company, Disponible sur le site internet.
http://www.communicationresponsable.fr/la-responsabilite-societale-de- lentreprise-est-daccroitre-ses-profits/ Consulté le 06/09/2013.
Archie B.Carooll, Mark S.Schwartz,(2003), Corporate Social Responsibility A Three Domain Approach,Business Ethic Quarterly, Volume13,Issue4 Issn1052-150x ,P :503.
منير سليمان الحكيم،(2012) المسؤولية الاجتماعية للمصارف و المؤسسات المالية: مفهومها وأهميتها وأبعادها، مجلة الدراسات المالية والمصرفية الأكاديمية العربية للعلوم المالية والمصرفية، مركز البحوث المالية والمصرفية، العددالثاني، المجلد العشرون، ص:06.
Djordjija Petkosk, Nigel Twose,(2003),Public Policy For Corporate Social Responsibility, The Word Bank Institute, The Private Sector Development Vice Persidency Of The Private Sector Development Vice Presidency Of The World Bank, And The International Finance Corporation,Disponible sur le site internet.
http://info.worldbank.org/etools/docs/library/57434/publicpolicy_econference.pdf Consulté le 10/09/2013
International Labour Office, (2006), In Focus Initiative on Corporate Social Responsibility: Strategic Orientations (GB.295/MNE/2/1). Geneva,P01.
ثامر البكري،(2014)، قضايا معاصرة في التسويق، الطبعة الاولى، دار الحامد للنشر و التوزيع، الاردن، 2014، ص: 236
Drumwright Minette.E,(1994), Socially Responsible Organisational Buying : Environmental Concern as a Noneconomic Buying Criterion, Journal Of Marketing, Vol 58,n°03, P :02.
Lavidge Robert.J,(1970), Growing Responsibilities of Marketing, Journal of Marketing,Vol 34, N°01, P:25.
Bonne Lowseand Kurtz David(2012) , Contemporary Marketing, 15th edition, Sowth Western, Cengage Learning,USA, P : 89.
Idem
Leanne Carter , (2003), Marketing Orientation, Societal orientation And Organisational Learning, in the not-for profit/Public Sector, Australian And New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC);Macquarie University ,Adelaid, Australia,2003,P:1991.
Philip Kotler, et al,(2013), Marketing, 9th ed, Pearson Australia Group, P :30
Idem
طاهر محسن منصور الغالبي، صالح مهدي محسن العامري،(2005)، المسؤولية الاجتماعية وأخلاقيات الأعمال:الأعمال والمجتمع، مرجع سبق ذكره،ص:83.
William M.Pride,O.C.Ferrell,(2010) Marketing,Cengage Learning,USA,P :99
Philip Kotler,Nancy Lee, (2005),Corporate Social Responsibility :Doing The Most Good For Your Company And Your Cause,John Wiley&Sons,Inc.,Hoboken,New Jersey,P:19.
Ibid,PP :23-24.
-Rahul Jain,Mukesh Trehan and Ranju Trehan(2010), Business Environment, V.K(India) Entreprises, Delhi, P :55
Jayanti Durai and a( 2002) l, Voices for Change :The Consumer Right to Representation, World Consumer Day,Consumers International,P :08.
Robin Brown,and al,(2013), Updating The UN Guidelines For Consumer Protection , Consumers International,Kula Lampur,P :05.
Ibid,P :06.
O.C.Ferrell,John Fraedrich and Linda Ferrell,(2016), Business Ethics :Ethical Decision Making and Cases, Eleventh Edition,Cengage Learning,USA ,2016,P :372.
Haslinda,Abdullah and Chan Chin Fuong,The implementation of ISO 14001 Environmental Management System in Manufacturing firms in Malaysia,Asian Social Science,Vol 6 N°3 ,2010,P :101.
Michael Jay Polonsky, (1994) An Introduction To Green Marketing, Electronic Green Journal,1(2), ISSN1076-7975, Escholarship University of California,P02.
الطائي وآخرون،(2008)، إدارة الجودة الشاملة،الطبعة الاولى، دار اليازوري العلمية للنشر والتوزيع، عمان، ص154.
Daniel Ray,(2001), Musurer et developper la satisfaction des clients,2eme Tirage,Edition d’organisation,Paris,P :22
Philip Kotler et Autres,(2006), Marketing Management,12 eme edition,Pearson Education,Paris, P :172.
عائشة مصطفى الميناوي،(1998)، سلوك المستهلك، الطبعة الثانية ،مكتبة عين الشمس، القاهرة، ص :122.
نفس المرجع، ص ص:126-128.
محمد إبراهيم عبيدات( 1999) ، مبادئ التسويق، دار المستقبل للنشر و التوزيع، عمان،ص:61.
نفس المرجع، ص: 62
مدحت أبو النصر،(2008)، أساسيات إدارة الجودة الشاملة، دار الفجر للنشر و التوزيع،القاهرة، ص:149
مركز خدمات المنظمات غير الحكومية، قياس رضا العملاء من أجل بناء قدرات مؤسسية فعالة، ضمن سلسلة الأدلة الإرشادية التي يصدرها مركز خدمات المنظمات غير الحكومية NGO،ص:04
يوسف حجيم سلطان الطائي،هشام فوزي دباس العبادي،(2009)، ادارة علاقة الزبائن،الوراق للنشر والتوزيع،الاردن، ص223.
مصطفى محمود أبو بكر،محمد فريد الصحن، (2003)،بحوث التسويق: مدخل تطبيقي لفاعلية القرارات التسويقية،الدار الجامعية، الإسكندرية،ص:81.
Chirouze Yves,Le Marketing : étude et stratégies, (2003), Ellipses édition marketing,Paris,P :63
موبيليس(2015) من نكون Mobilis أنظر الموقع
http://www.mobilis.dz/ar/apropos.php (11/11/2015)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.