Computer and creative thinking development

applied theoretical study

Authors

  • Hanane Bechta University of Mohamed Seddik Ben Yahia, Jijel, Algeria

Keywords:

computer, thinking, creative, creative thinking

Abstract

This study aimed at investigation the relationship between computer use and the development of creative thinking using a range of statistical methods. The results were as follows:

- There is a correlation between computer use and the development of creative thinking among university students.

- There are statistically significant differences between the average specimen scoring in fluency characteristics attributable to the gender variable and the variable of specialization.

- There are statistically significant differences between the average specimens in the flexibility skill due to the gender variable and the variable of specialization.

- There are statistically significant differences between the average specimens in the proficiency of the gender variable and the variable of specialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

الكتب:

- ابن منظور (1996). لسان العرب، المجلد 6، بيروت: دار صادر.

- جروان عبد الرحمان وآخرون (2009). تعليم التفكير مفاهيم وتطبيقات، عمان: دار المسيرة.

- جودة أحمد سعادة (2003). استخدام الحاسوب والانترنات في ميادين التربية والتعليم، عمان: دار الشروق.

- زيتون حسن (2005). رؤية جديدة في التعلم الإلكتروني المفهوم، القضايا والتقويم، الرياض: الدار الصوتية للتربية.

- زيتون محمود (1998). تنمية الإبداع وتنمية التفكير الابتكاري في تدريس العلوم، ط2، عمان: دار الإعصار.

- سعيد عبد العزيز (2006). مدخل للإبداع، عمان: دار الثقافة.

- عبد اللطيف محمد خليفة (2000). التفكير والإبداع، القاهرة: دار غريب.

- عبيد وآخرون (1992). البحث العلمي، ط4، القاهرة: دار الفكر العربي.

- علي الحامدي (1999). شرارة الإبداع، بيروت: دار ابن حزم.

- فاخر عاقل (1979). الإبداع وتربيته، ط2، بيروت: دار العلم للملايين.

- محمد محمود غانم (2001). التفكير عند الأطفال، عمان: دار الفكر.

- محمد حمد الطيطي (2001). تنمية قدرات التفكير الإبداعي، عمان: دار الميسرة.

- موسى المبارك (2005). استخدام الحاسب الآلي في التعليم، الرياض: مكتبة الشقيري.

الرسائل والمجلات:

- حنان حمدي السلاموني (2006). فاعلية نموذج للتعليم البنيوي في تنمية التحصيل والتفكير الابتكاري في مادة فن البيع والترويج لدى طلاب المدارس الثانوية التجارية، رسالة ماجيستير غير منشورة، كلية التربية، مصر: جامعة قناة السويس.

- الخطيب لطفي (2000). اتجاهات المعلمين في محافظة اربد نحو تكنووجيا التعليم، مجلة العلوم التربوية والدراسات الإسلامية، مجلد 14، عدد1، السعودية: جامعة الملك سعود.

-الخليلي وآخرون (1996). دراسة مستوى التحصيل في اللغة العربية والرياضيات باستخدام الحاسوب لدى الطلبة الصف العاشر في فلسطين، فلسطين: جامعة النجاح.

- فاتن سالم (2004). أثر استخدام الحاسوب في القدرة على التفكير الإبداعي واكتساب المفاهيم العلمية لدى الصف الأول، العراق: جامعة الموصل.

- ندى ناجي رزوقي، (2008). أثر استخدام الحاسب الآلي في تنمية التفكير الابتكاري في مقرر الفيزياء لدى طالبات الصف الثاني بجدة، السعودية: جامعة أم القرى.

Published

2022-03-31

How to Cite

Bechta, H. (2022). Computer and creative thinking development : applied theoretical study. Journal of Human Sciences , 33(1), 403–419. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3801

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.