The Identity problem with teenager

A dynamic approach through the Rorschach test for teens seeking psychological help

Authors

  • Saliha Hadj Mohamed Faculty of Humanities and Social Sciences, Department of Psychology, University of Abu al-Qasim Saadallah Algiers 2, Algeria.

Keywords:

Identity problem, Adolescence, Algerian teenager, Rorschach, Psychological help

Abstract

The  actual clinical study allowed the detection of the existence of an identity problem for adolescents who seek psychological help, through the application of the Rorschach test and the clinical interview; Based on analytical theory as a frame of reference. Depending on the analysis of adolescents responses on Rorschach panels, especially human answers and relationships,, and determining their quality as an important indication of identity, in order to extract patterns indications of identity, and provide a clinical hint about adolescents identity.

The results of the study concluded that adolescents were classified according to their type of identity into three categories: one with a relatively fixed identity; a group with a vibrating identity and a category with a fragile identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

- إيمان أبو غريبة (2006)، التطور من الطفولة إلى المراهقة، الأردن: دار جرير للنشر و التوزيع عمان، ص174.

- Jacquin P. (2016). Introduction. Adolescence, 2016/3(T. 34 n°3), p.p 475-478. DOI 10.3917/ado. 097. 0475.

- عماد حسين عبيد المرشدي (2011)، تطور فهم الهوية لدى المراهقين و علاقته بالتفاعل الاجتماعي، كلية التربية الأساسية، العراق: جامعة بابل(2011)، ص1.

- نادية شرادي (2006)، التكيف المدرسي للطفل و المراهق على ضوء التنظيم العقلي، الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية، ص280.

- Douville O. (1987). Le TAT a l’adolescence. Pf. N°32-3, Sept.1987, p.p 161-167.

- Kestemberg E. (1962). L’identité et l’identification chez les adolescents. La Psychiarie de L’enfant, V.2,441-452, p 445.

- نادية شرادي (2006)، المرجع السابق، ص282.

- Kestemberg E. (2001). Notule sur la crise de l’adolescence de la déception à la conquète, Adolescence, Ed. SARP, 105-113, p.p 105-106.

- أحمد محمد نوري محمود (2011)، أزمة الهوية لدى طلبة المرحلة الإعدادية، مجلة البحوث التربوية و النفسية، عدد 31 العراق: جامعة الموصل كلية التربية الأساسية، ص.1-23.

- أحمد محمد نوري محمود (2011)، أزمة الهوية لدى طلبة المرحلة الإعدادية، مجلة البحوث التربوية و النفسية، عدد 31 العراق: جامعة الموصل كلية التربية الأساسية، ص3.

- Benhalla N. (2013). Expressions et caractéristiques de la névrose en Algérie; France: L’Harmattan. p.72.

- عبد الرحمان العيسوي (2002)، نظريات الشخصية، مصر: دار المعرفة الجامعية الشاطبي، ص24.

- Chabert C. (1997). Le Rorschach en clinique adulte: Interprétation psychanalytique; France: DUNOD. Paris. (2ème éd.).p.p59-70

- مجمع اللغة العربية بالقاهرة (1960)، المعجم الوسيط، مصر: مكتبة الشروق الدولية، ط.5(2011)، ص998.

- الحنفي عبد المنعم (1978)، موسوعة علم النفس و التحليل النفسي، لبنان: مكتبة المدبولي و دار العودة، بيروت، ص379.

- أحمد محمد نوري محمود (2001)، المرجع السابق، ص4

- حسين عبد الفتاح الغامدي (2001)، تشكل هوية الأنا لدى الأحداث الجانحين، جامعة أم القرى، المجلة العربية للدراسات الأمنية و التدريب، المجلد 15، العدد 30(183-246)، ص193.

- جمال الدين أبو الفضل (1956)، لسان العرب، لبنان: دار صادر بيروت، (ط.2003)، ص430.

- رغدة الشريم (2007)، سيكولوجية المراهقة، الأردن: دار الميسرة للنشر و التوزيع و الطباعة عمان، ص22.

- Rausch de Traubenberg N. (2000). La pratique du Rorschach; France: PUF, Paris. (9ème ed), p.p 204-206

- حسين عبيد المرشدي (2011)، تطور فهم الهوية لدى المراهقين، كلية التربية الأساسية، العراق: جامعة بابل(بدون تصفيح)، http://www.uobabylon.edu.iq

- Chawa H. (2014). Identité séxuée et enjeu culturel, La costruction de l’identité chez les adolescents en Syrie. Psychologie. Université Nice Sophia Antipolis, 2014. France, HAL Id: https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01492948, Submitted on 20 Mar 2017

- ناصري زواوي وجعيجع عمر (2014/2015)، هوية الأنا وعلاقتها بالمشروع الشخصي لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، دراسة استطلاعية ببعض ثانويات مدينة سعيدة، مجلة التنمية البشرية، مخبر التربية والتطور، مجلد 6(عدد4)/2019(47-66).

- فضيلة لحمر (2017)، أزمة الهوية الجنسية لدى الشباب الجزائري وانعكاساتها على التقمص السوي للأدوار الأبوية، مخبر التغير الاجتماعي والعلاقات العامة في الجزائر، جامعة بسكرة، مجلة التغير الاجتماعي، العدد الثاني(221-236).

- Perron R. (1985). Genèse de la personne; France: PUF, Paris. p 38

- Revault-Dallones C. (1991). Etre, faire, avoir un enfant; France: PUF, Paris. P 23

- Chabert C. (1997). Le Rorschach en clinique adulte: Interprétation psychanalytique ; France: DUNOD, Paris. (2ème éd.). p 23

- Chabert C. (1997). Le Rorschach en clinique adulte: Interprétation psychanalytique; France: DUNOD. Paris. (2ème éd.). p167

- Mormont C., Burdot F., & Michel A. (2006). Rorschach et identité sexuelle: Apports du Rorschach. Bulletin de psychologie, 2006/2 (N°482). 195-201. DOI: 10.3917/bupsy.482.0195

- Sanglade A. (1983). Image du corps et images du soi au Rorschach. Revue trimestrielle de la societé française de psychologie, 1983/104-111. p108

- Chabert C. (1997). Le Rorschach en clinique adulte: Interprétation psychanalytique; France: DUNOD. Paris. (2ème éd.). 150-167. p150

- Si Moussi A., Benkhelifa M. & Col. (2004). Production et banalités au Rorschach en Algerie. Psychologie clinique et projective, Vol.10, 2004, 339-357

Published

2022-03-31

How to Cite

Hadj Mohamed, S. (2022). The Identity problem with teenager: A dynamic approach through the Rorschach test for teens seeking psychological help. Journal of Human Sciences , 33(1), 505–523. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3807

Similar Articles

<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.