Educational Competencies And Training Requirements Of The Pro-school Childs Educators Annaba

Authors

  • Amel Kemach Laboratory of delinquency, crime and education in society, University of Badji Mokhtar Annaba, Algeria
  • Mourad Boumengar University of Badji Mokhtar Annaba, Algeria

Keywords:

educational competencies, training requirements, the pro-school child’s educators

Abstract

The study aimed to identify the educational competencies and training requirements of the pro-school child s educators based on their perspective , and taking into account the change of the academic qualifications and previous experiences in the primary school . The study required to choose (15) pro-school child s educators that works at the preparatory education department , and the researche prepared a survey instrument for the study in which it consisted (40) competence divided on four educational competencies and training requirements field to assess the practice of the pro-school child s educators to these qualities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

قائمة المراجع :

_ الناشف ، هدى (1999) ، معلمة الروضة ،القاهرة ، حورس للطباعةوالنشر .

_ العدواني ، خالد مطهر ( 2008 ) ، الكفايات المهنية للمعلم ، رسالة ماجستير ، جامعة صنعاء .

_ الركابي ، رائد ، رضاب عبد الرزاق ، (2009) ، الكفايات التدريسية اللازمة للطالبات المدرسات في كلية التربية للبنات من وجهة نظرهن ، مجلة البحوث التربوية والنفسية ، العدد الثالث والعشرون

_ الهواري ، سيد (1992) ، الأسس النظرية لتخطيط التدريب ، القاهرة ، مكتبة عين الشمس .

_ السيد ، رضا ، (2007) ، الإحتياجات التدريبية بين النظرية والتطبيق وأساليب إعداد الخطة التدريبية ، القاهرة ، الشركة العربية المتحدة للتسويق والتوريدات ، ط1 .

_ الرفاعي ، أحمد حسين ، (2009) ، مناهج البحث العلمي تطبيقات إدارية وإقتصادية ، دار وائل للنشر والتوزيع ، ط6 .

_ الناشف ، هدى ، (1999) ، معلمة الروضة ، القاهرة ، حورس للطباعة والنشر .

_ أنطوان ، نعمة ،(2000) ، المنجد في اللغة العربية المعاصرة ، دار المشرق ، ط1 .

_ أمينة ، كمال ، عبد العزيز الجبر ، (2003) ، أولويات الكفايات التدريسية والإحتياجات التدريبية لمعلمي المرحلة الإعدادية في التعليم العام بدولة قطر من وجهة نظر المعلمين والموجهين ، مجلة كلية التربية ، المجلد الثامن عشر ، العدد العشرون .

_ أماني ، بنت محمود بن عبد الله ابو العلا ،( 2008) ، معوقات الدمج التي تواجه معلمات رياض الأطفال عند تدريس الأطفال غير العاديين (تخلف عقلي بسيط) من وجهة نظر المشرفات والمديرات والمعلمات رسالة ماجستير ، جامعة أم القرى ، السعودية .

_ بركات ، زياد ، (2010) ، الإحتياجات التدريبية اللازمة لمعلم الصف في المرحلة الاساسية الدنيا من وجهة نظر معلمي المدارس الحكومية بمحافظة طولكرم بفلسطين ، ورقة بحث علمية ، جامعة القدس المفتوحة ، فلسطين .

_ محمد ، بن عبد الله ، البقمي ، (2008) ، الإحتياجات التدريبية للقيادات الإدراية ، رسالة ماجستير ، جامعة أم القرى ، السعودية .

_ زيتوني ، حسن حسين ، (2001) ، مهارات التدريس ، القاهرة ، عالم الكتاب ، ط1 .

Published

2022-06-30

How to Cite

Kemach, A., & Boumengar, M. (2022). Educational Competencies And Training Requirements Of The Pro-school Childs Educators Annaba. Journal of Human Sciences , 33(2), 249–265. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3868