Strategies for coping with psychological stress among students repeating the baccalaureate

a field study in Constantine high schools

Authors

  • Amine Ouchenne University Abdelhamid Mehri Constantine 2, Algeria
  • Farida Soualmia University Abdelhamid Mehri Constantine 2, Algeria

Keywords:

psychological stress, coping strategies, failed student, the baccalaureate exam

Abstract

The aim of this study is to know the level of psychological stress and strategies for coping with psychological stress among students of repeaters for the baccalaureate.

 In order to verify the hypotheses of the study, we relied on the descriptive analytical approach, using the Levenstein scale and the CISS scale as study tools, which were applied to a non-randomized sample of 86 male and female students. The data was analyzed using frequencies, percentages and arithmetic averages, Mann-Wattney test, Croxall Wallis test.

The study found that students repeating the baccalaureate use different coping strategies to face psychological stress, and there are no differences in strategies to confront stress at a level of significance of 0.05 is related to the variables (sex - division).

Downloads

Download data is not yet available.

References

- إبراهيم لطفي عبد الباسط. (1994). عوامل الضبط المدرسي المدرك في علاقتها بضغوط الدراسة لدى تلاميذ المدارس الحكومية والخاصة منبئات بالتحصيل، حولية كلية التربية بجامعة قطر

- أبو زينة وفريد كامل وآخرون. (2006). مناهج البحث العلمي. عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة.

- الهاشمي لوكيا وفتيحة بن زروال و خضرة حديدان، (2014). الاجهاد الفردي والتنظيمي واستراتيجيات مواجهته. مخبر التطبيقات النفسية والتربوية، جامعة قسنطينة2.

- جودت أحمد سعادة ومجدي على زامل وإسماعيل جابر أبو زيادة. (2004). أثر بعض المتغيرات النفسية والديمغرافية على مستوى قلق الامتحان لدى طلبة الثانوية العامة في شمال فلسطين خلال الانتفاضة الأقصى، جامعة قطر، مجلة مركز البحوث التربوية، صادرة عن مركز البحوث التربوية. العدد 25

- زهية خطار. (2007). إعداد وتطبيق برنامج إرشاد جماعي لمواجهة ضغط التحضير لإمتحان البكالوريا، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الجزائر 2: الجزائر

- ساعد شفيق. (2010). مصادر الضغط النفسي واستراتيجيات المواجهة لدى المراهقين – دراسة ميدانية على عينة من طلبة المرحلة الثانوية لولاية بسكرة. رسالة ماجيستير غير منشورة. جامعة محمد خيضر بسكرة: الجزائر.

- شعيب على. (1990). دراسة لبعض مصادر الضغوط النفسية لدى طلاب الثانوية، مركز دراسات الطفولة، جامعة عين شمس: مصر.

- طه عبد العظيم حسين وسلامة عبد العظـيم حـسين. (2006). إدارة الـضغوط النفـسية والتربوية "، الأردن: دار الفكر.

- عريس نصر الدين، (2017). استراتيجيات تكيف أطباء مصلحة الاستعجالات في وضعيات الضغط النفسي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة ابي بكر بلقايد، تلمسان: الجزائر.

- فطيمة طوبال، (2017). فعالية برنامج إرشادي سلوكي معرفي في خفض أعراض الضغط النفسي لدى عينة من المراهقين المتمدرسين بالثانوية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة محمد لمين دباغين سطيف: الجزائر.

- كلثوم العايب. (2017). دور تقدير الذات في تسيير الضغط المدرسي لدى تلاميذ السنة الرابعة متوسط. دراسات في العلوم الإنسانية والعلوم الاجتماعية جامعة الجزائر 2، 17(2). 38-52.

- ماجدة بهاء الدين. (2008) ، الضغط النفسي ومشكلاته وأثره على الصحة النفسية،(ط1 ) ، عمان : دار الصفاء للنشر والتوزيع،.

- محمد عبيدات. (1990). مناهج البحث العلمي في بحوث التربية النفسية (ط.1). عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع.

- هناء شريفي وفتحي زقعار. (2018). الذكاء الانفعالي كمنبئ لمعلاقة بين الضغط النفسي والصحة النفسية للطّالب المتكون في المدرسة العليا للأساتذة- بوزريعة-، مجلة العلوم الإنسانية، جامعة أم البواقي. (9). 517-529.

- Loo, p., Loo, H., & Galinowski. (2003). Le Stress permanent : Réaction-adaptation de l’organisme aux aléas existentiels (3em Ed). Paris : Edition Masson.

- Legrand. (1995). Le Bac chez nous et ailleurs. Paris : Edition Hachette Education.

- Bruchon-Schweitzer, M. (2001). Le coping et les stratégies d'ajustement face au stress. Recherche en soins infirmiers, 67. 68-83.

- Boudaréne, M. (2005). Le Stress entre bien être et Souffrance. Algérie : édition Berti.

- Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Appraisal coping, health status and psychological symptoms. Journal of personality and social psychology, 3. 571-579.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ouchenne, A., & Soualmia, F. (2022). Strategies for coping with psychological stress among students repeating the baccalaureate: a field study in Constantine high schools. Journal of Human Sciences , 33(2), 433–446. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3887

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.