The effect of the morphology of Chlef on the quality of the public transport servive

Authors

  • Houssam Rassi Institute of Urban Technologies Management, University of Constantine 3, Algeria
  • Ahcene Benmissi Institute of Urban Technologies Management, University of Constantine 3, Algeria

Keywords:

public transport, morphology, Traffic congestion, Sustainable transport, Chlef

Abstract

Algeria has witnessed a development in the modernization of the transport sector through the various projects that have been achieved in the various Wilayas. The city of Chlef, with an area of ​​112 km², a population of 220,000 in 2020, and despite its strategic location and possession of qualifications that would help it to be a metropolitan city, it still suffers from transportation problems through its various neighborhoods, especially in the city center.   This study aimed  to analyze the quality of public transport service and its relationship with the morphology of the city and its urban development., By using the most important approaches on the analytical descriptive, especially on applied study By taking direct notes.  We also distributed questionnaire forms and conducted interviews with officials in various departments Finally, we concluded proposing some solutions for the development of transportation and solving the problem of traffic congestion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع بالعربية

-بدر الدين يوسفي. (2008). وفق أي منطق يسير النقل الحضري في وهران. مجلة إنسانيات، عدد مزدوج 23-24(9)، 9-28.

-الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية الجريدة الرسمية للجمهورية الجزائرية. (2009). مرسوم تتنفيذي رقم 09-163 مؤرخ في 07 جمادى الاولى عام 1430 الموافق ل 2 مايو سنة 2009. الجريدة الرسمية.

-روبير أوريل. (1974). فن تخطيط المدن. (بهيج شعبان، المترجمون) بيروت.

-- عامر راجح نصر. (2011). مرفولوجية مدينة الحلة في العهد العثماني دراسة في الجغرافيا التأريخية. مجلة البحوث الجغرافية، 1، ص ص174-190.

-عبد الحكيم كبيش. (2011). التمدد الحضري و الحراك التنقلي في النطاق الحضري لمدينة سطيف. اطروحة دكتوراه، كلية علوم الأرض ،الجغرافيا و التهيئة الحضرية، قسنطينة.

-مخطط التهيئة و التعمير لبلدية الشلف. (2019).

-مديرية البرمجة و متابعة الميزانية. (2008). مونوغراييا ولاية الشلف.

-مديرية النقل. (2018). تقرير سنوي حول نشاط النقل بولاية الشلف.

-مصطفى يوسف كافي. (2017). اقتصاد النقل و البيئة في إطار ضوابط -التنميةالمستدامة (الإصدار طبعة ثانية، المجلد 2). قسنطينة الجزائر: الفا للوثائق.

-وكالة الأنباء الجزائرية. (1989). تأليف ولايات في تطور (الإصدار 1، صفحة 370). الجزائر: المؤسسة الجزائرية للطباعة.

المراجع باللغات الاجنبية

-Bernard, H. (1996). Une mésure de l'étalement urbain en France .1992-90. Revue d'économie regional et urbaine, Transports et congestions spatiales, pp. 71-98 Marchand, M. (1959). Petite histoire du department de Cheliff. Oran.

-TEGUIA, Foudil. (1992). La reconstruction de la ville de Chlef aprés le siesme du 10 octobre 1980. These de doctorat en géographie université des pay de l'Adour.

-Wiel, M. (1999). La transition urbaine ou le passagge de la ville pédestre a la ville motorisée. Pierre Margada.

Published

2021-12-31

How to Cite

Rassi, H., & Benmissi, A. (2021). The effect of the morphology of Chlef on the quality of the public transport servive. Journal of Human Sciences , 32(4), 147–164. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/3918

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.