Theoretical methods of teaching creative thinking in mathematics under the competencies approach
Cooperative Education and Problem Solving as a Model
Keywords:
creative Thinking, Cooperative education, problem solving, creative Teaching, MathematicsAbstract
Thinking is one of the most important tributaries of man to adapt to an environment and ensure its survival and continuity of its strict type means developing its skills through educational programs and curricula related to the approach to competencies approach.
Algeria attached importance in the context of successive educational reform approaches from the year 2002 through educational programs that aim to develop thinking and thinking skills and the learner in order to reach what is effective in school data in a curriculum to exceed its investment in the school environment to a life of adaptation.
Through this article, we seek to investigate the theoretical mechanisms of creative thinking in teaching mathematics, where we address each of the methods of cooperative learning and problem solving in building educational positions that stimulate the learner within the dynamics of the group of comrades, which may lead to achieving the desired goals
Downloads
References
ربى ناصر الشعراني,(2009 ) الابداع في التربية المدرسية، دار النهضة العربية، بيروت لبنان ص19.
مجدي عزيز إبراهيم ,(2007)، التفكير لتطوير الابداع وتنمية الذكاء،ط1، دار عالم الكتب القاهرة، ص 360
.Alain J.Rowe ترجمة عادل الرشيد مراجعة نعيم أبو جمعة،(2007)، الذكاء الإبداعي: الإمكانات و القدرات، المنظمة العربية للتنمية الادراية، القاهرة ص5 .
جلال عزيز فرمان البرقاوي، (2014) التفكير الإبداعي علم وفن، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، ص.37
جلال عزيز فرمان البرقاوي، (2014) التفكير الإبداعي علم وفن، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، ص.38
سعاد جبر سعيد (2008), سيكولوجية التفكير و الوعي بالذات، ط1، عالم الكتب الحديث عمان، ص ص 55- 205 - .207
جلال عزيز فرمان البرقاوي، (2014) التفكير الإبداعي علم وفن، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، ص39.
جلال عزيز فرمان البرقاوي، (2014) التفكير الإبداعي علم وفن، ط1، دار الرضوان للنشر والتوزيع، عمان، ص40.
شلوف حسين(2001) ظهور بيداغوجية الكفاءات: لأسباب والدواعي، الجامعة الصيفية اللغة العربية وآدابه، الجزائر ص. 19
Boudebouda Fatiha,(2010),l’approche par compétence :une stratégie pour réinvestir ses acquis en frençais langue étrangére, en vue de l’obtention du diplôme de majister, universite FERHAT ABBAS, Sitef ,Algerie.10
نايت سليمان طيب(2013) تكامل العملية الإدماجية و مقاربة الكفاءات في إطار المستندات التربوية، ملتقى وطني حول الدراسات الوصفية التقويمية للمستندات التربوية في مختلف للأطوار التعليمية في ضوء المقاربة بالكفاءات، جامعة مولود معمري، تيزي وزو، الجزائر، ص2.
خطوط رمضان(2014) استخدام أساتذة الرياضيات لاستراتيجيات التقويم والصعوبات التي تواجههم أثناء التطبيق، مذكرة لنيل شهادة الماجستير في العموم التربوية، جامعة منتوري قسنطينة، الجزائر ص ص14 -19.
رشوان حسين عبد الحميد احمد، (2006) العلم والتعليم والمعلم، مؤسسة شباب الجامعة للنشر والتوزيع، الإسكندرية ,مصر.ص 15.
Hilippe Perrenoud.2000)) L’approche par compétence . une réponse a l’échec scolaire . faculté de psychologie et des sciences de l’éducation. Université de Genéve.
العرابي محمود (2010) دراسة كشفية لممارسة المعلمين للمقاربة بالكفاءات، مذكرة لنيل شهادة الماجستير، جامعة وهران، الجزائر، ص 23.
رضا مسعد السعيد (2008)، إستراتيجيات التدريس التعاوني، ط 2، دار الزهراء الرياض، ص 50-53.
رضا مسعد السعيد (2008)، إستراتيجيات التدريس التعاوني، ط 2، دار الزهراء الرياض، ص 51-53.
عبد الله ابو سعيدي، هند بنت علي لحوسنية، (2016) استراتيجيات التعلم النشط. ط2، دار المسيرة للنشر والتوزيع وعمان، ص ص 192. 193
سعاد جبر سعيد (2008)، سيكولوجية التفكير و الوعي بالذات، ط1، عالم الكتب الحديث عمان، ص ص 55- 205 – 207.
لعزيلي فاتح (2013) التدريس بالكفاءات وتقويمها، مجلة معارف كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة البويرة، العدد 14، الجزائر، ص.ص26-28.
لعزيلي فاتح (2013) التدريس بالكفاءات وتقويمها، مجلة معارف كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية، جامعة البويرة، العدد 14، الجزائر، ص03.
بدوي رمضان مسعد (2003)، استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، ص 11.
بدوي رمضان مسعد (2003)، استراتيجيات في تعليم وتقويم تعلم الرياضيات، ط1، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، عمان، ص ص 195-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.