Children's school theatre between production norms and writing objectives

Reading in selected samples

Authors

  • Rebaia Rouigui Larbi Tebessi University, Tebessa, Algeria
  • Diab Kadid Frères Mentouri University Constantine 1, Algeria

Keywords:

Theatre in Education, TIE, child, learner, production, values

Abstract

     This study aims at identifying the central role occupied by the Theatre in Education (TIE), as well as its pedagogical, educational contributions to the development of the child's personality at the intillectual, social, psychological and scientific levels. This very aim can be achieved through the exploration of TIE's precise definitions, in addition to framing the relationship between the school and the learner in the TIE. We, then, carefully studied and examined a selection of Child-entred plays in view to outline the study's final findings which are the key criteria set for producing education-related texts. These criteria led to the fact that the TIE is one of the most effective tools to conduct a successful educational process, and to serve the pedagogical system. This is the case because the TIE accomplishes the pedagogical, educational objectives on the one hand; and developing the child's personality in view to advance their intillectual and cognitive abilities on the other hand, alongside entertainment and leisure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا- المصادر

عيسى عمراني: المسرح المدرسي، مسرحية الحمامة المطوقة، (د.ط)، دار الهدى عين مليلة، الجزائر 2006.

ممدوح مصطفى حامد: من سينقذ الأقصى (مسرحية)، موقع شبكة الألوكة 17/05/2011. https://www.alukah.net/literature_language/0/31952/%D9%85%D9%8

ثانيا- المراجع

أ‌- الكتب

أبو الحسن سلاّم : مسرح الطفل (النظرية- مصادر الثقافة- فنون النص- فنون العرض)، ط01 ، دار الوفاء، الإسكندرية، مصر، 2004م.

أحمد صقر: مسرح الأطفال، (د.ط)، مركز الإسكندرية للكتاب، الإسكندرية، مصر، 2004م.

جميل حمداوي: مسرح الطفل بين التأليف والإخراج، ط01، مكتبة المعارف الرباط، المغرب، 2010م.

حنان عبد الحميد العناني: الدراما والمسرح في تعليم الطفل منهج وتطبيق.

دليل المسرح والحكاية التربوية، وزارة التربية الوطنية، المملكة المغربية، 2009

زينب محمد عبد المنعم: مسرح ودراما الطفل، ط01، عالم الكتب، مصر،2007.

كمال الدين حسين: المسرح التعليمي المصطلح والتطبيق، ط01، الدار المصرية اللبنانية، مصر، 2005.

منير العكش: أمريكا والإبادات الثقافية، ط01، دار رياض الريس، لبنان، 2009.

نوري حمودي القيسي: الفروسية في الشعر الجاهلي، ط01، مكتبة النهضة، بغداد العراق، 1964.

ب‌- المجلات

عبد العزيز بوشلالق: تجليات اللغة المسرحية على النص والعرض، مجلة علوم اللغة العربية وآدابها، مج07، ع07 جوان2015، جامعة الوادي، الجزائر.

محمد عبد الرحيم كافود: دراسات في المسرح القطري بين الرؤية الفكرية والبناء الفني، حوليات كلية الإنسانيات والعلوم الاجتماعية، ع 11، 1977، جامعة قطر قطر.

يسمينة عبد السلام: تلقي القواعد النحوية من خلال النشاط المسرحي الموجه إلى الطفل مسرحية أبناء الجملة الاسمية أنموذجا، مجلة القارئ للدراسات الأدبية والنقدية واللغوية، ع02 جوان2021 جامعة الوادي، الجزائر.

ت‌- الرسائل الجامعية

هناء ريزوق زغلاش: النص المسرحي للأطفال في الجزائر دراسة في البناء الفكري والتربوي لمسرحيات عز الدين جلاوجي، (رسالة ماجستير)، إشراف: لمباركية صالح، جامعة المسيلة، قسم اللغة العربية وآدابها 2011- 2012.

Published

2023-10-01

How to Cite

Rouigui, R., & Kadid, D. (2023). Children’s school theatre between production norms and writing objectives: Reading in selected samples. Journal of Human Sciences , 34(3), 777–791. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4128

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.