The effect of e- banking marketing on the modern path of customers

a study of a sample of customers of Constantine banks

Authors

  • Mohamed Chouaib Maarouk Laboratory of Islamic Economic and Financial Studies, Emir Abdelkader University of Islamic Sciences, Constantine, Algeria
  • Saifeddine Rehailia Economic Research and Studies Laboratory, Mohamed Sherif Mesaadia University, Souk Ahras, Algeria

Keywords:

E-Banking Marketing, 5A's, Net Generation Customers, Banking Customers

Abstract

This study aims to shed light on the issue of e- Banking marketing and its impact on the modern course of customers of the Internet generation, as a sample of bank customers in Constantine city was studied.

In order to get acquainted with the various axes of the study, we followed the descriptive analytical approach to achieve the goal of the research by analyzing and extrapolating the outputs of the questionnaire and linking the variables of the study.

The study concluded with several results, the most prominent of which was the presence of a high impact of e- banking marketing on the first four axes of the modern path of bank customers, and the scope of external influence, which comes from the bank and its employees, has the greatest impact on customers and their choice of bank services and products.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني، الإدارة العامة لتصميم وتطوير المناهج، التسويق الإلكتروني 219 سوق، المملكة العربية شيروف السعودية، 1429هـ: ص03.

فضيلة، أثر التسويق الإلكتروني على جودة الخدمات المصرفية، مذكرة لنيل شهادة ماجستير، جامعة الإخوة منتوري قسنطينة،2010 ص 70.

PHILIP KOTLER and others. Marketing 5.0 : technology for humanity ,Hoboken, New Jersey: Wiley 2021 p156 .

محمد نبيل عبد المنعم، أثر التسويق الإلكتروني للخدمات المصرفية بواسطة الهاتف النقال في تحقيق رضا العميل، مذكرة ماجستير، جامعة الشرق الأوسط، الأردن 2011: ص 13-15

متوفر على موقع الجمعية الأمريكية للتسويق: https://www.ama.org/what-is-digital-marketing/

مبروك العدلي، التسويق الإلكتروني، دار أمجد للنشر والتوزيع، عمان، الأردن، 2015: ص 13-15.

متوفر على موقع: https://www.eltasweeqelyoum.com/2011/11/digital-marketing.html.

المؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني، الإدارة العامة لتصميم وتطوير المناهج، التسويق الإلكتروني 219 سوق، المملكة العربية شيروف السعودية، 1429هـ: ص17-18.

فيليب كوتلر وأخرون، التسويق 4.0 الانتقال من التسويق التقليدي إلى الرقمي، ترجمة عصام داود، جبل عمان ناشرون، الطبعة العربية الأولى،2018: ص 82-90.

سعدون حمود جثير الربعاوي، حسين وليد حسن عباس، التسويق مدخل معاصر، الطبعة الأولى، بغداد، العراق، 2014: ص 468-469.

خامت سعدية، محاضرات مقياس السويق الإلكتروني للخدمات، جامعة أكلي محند أولحاج، البويرة، الجزائر، 2021: ص 17.

Philip Kotler and others, Marketing 4.0 Moving from Traditional to Digital, John Wiley & Sons, Ing, Hoboken,

New Jersey, 2017: p66-69.

Published

2023-06-30

How to Cite

Maarouk, M. C., & Rehailia, S. (2023). The effect of e- banking marketing on the modern path of customers: a study of a sample of customers of Constantine banks. Journal of Human Sciences , 34(2), 589–609. Retrieved from https://revue.umc.edu.dz/h/article/view/4135